بازجویی از چهار نفر دیگر در ارتباط با انفجار پیجرهای حزب‌الله؛ ردی از موساد نیست

به نظر می‌رسد پیچیدگی عملیات موساد به حدی بوده که دست‌کم تا هفته‌ها و ماه‌های آینده سوالات اصلی درباره چگونگی اجرای این عملیات بی‌پاسخ بماند

لوگو و پیجر شرکت گلدآپولو در تایوان-۱۹ سپتامبر-رویترز

دادستان‌های تایوان روز پنجشنبه ۲۶ سپتامبر اعلام کردند که تاکنون از چهار شهروند تایوانی در جریان تحقیقات خود برای رسیدن به عاملان اصلی انفجار بی‌سیم‌ها و پیجرهای حزب‌الله لبنان بازجویی کرده‌اند.

به گزارش رویترز، اگرچه دولت اسرائیل و موساد، دستگاه اطلاعاتی این کشور از سوی منابع مختلف به‌عنوان مسئول انفجارها دستگاه‌های ارتباطی حزب‌الله و کشته، قطع عضو و مجروح شدن بیش از ۳ هزار نیروی این سازمان شبه‌نظامی شناخته می‌شوند، اما مقامات دولت بنامین نتانیاهو تاکنون دست داشتن در این حمله را نه تایید و نه تکذیب کرده‌اند.

نحوه و زمان تبدیل دستگاه‌های بی سیم به سلاحی مرگ‌آفرین و انفجار از راه دور آن‌ها، همچنان یک راز بزرگ و عمومی است و جست‌وجو برای رسیدن به پاسخ‌های آن تا کشورهایی همچون تایوان، بلغارستان، نروژ و رومانی رسیده است.

شرکت تایوانی گلدآپولو، هفته گذشته اعلام کرده بود که دستگاه‌های مورد استفاده در این حمله را تولید نکرده است و شرکت بی‌آی‌سی، مستقر در مجارستان که مجوز تولید محصولات گلدآپولو را خریداری کرد آنان را در اختیار حزب‌الله قرار داده است. دولت تایوان نیز تایید کرد که این دستگاه‌ها در تایوان ساخته نشده‌اند.

سخنگوی دفتر دادستانی ناحیه شیلین در تایوان که رهبری تحقیقات در مورد احتمال همکاری گلدآپولو با عاملان حمله به حزب‌الله را بر عهده دارد، تاکید کرد که علاوه بر دو نفری که هفته گذشته بازجویی شده‌اند، از یک کارمند فعلی و یک کارمند سابق این شرکت نیز به عنوان شاهد بازجویی کرد.

او افزود: «ما در حال رسیدگی سریع به این پرونده هستیم و به دنبال حل‌وفصل آن در اسرع وقت خواهیم بود.» رویترز می‌گوید او از ذکر نام افراد بازجویی شده یا اینکه آیا دادستان‌ها قصد دارند افراد دیگری را هم بازجویی کنند، خودداری کرد.

هفته گذشته دادستان‌های تایوان از هسو چینگ کوآنگ، رئیس و بنیانگذار شرکت گلدآپولو، به همراه ترزا وو، تنها کارمند شرکتی با نام آپولوسیستم بازجویی کردند. گلدآپولو درباره این تحقیقات اظهارنظری نکرده است و امروز پنجشنبه به درخواست جدید رویترز برای اظهار نظر نیز پاسخ نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته نیز دولت مجارستان اعلام کرد که سرویس‌های اطلاعاتی این کشور چندین‌بار از مدیرعامل شرکت «بی‌ای‌سی کانسالتینگ»، مستقر در بوداپست به ظن همکاری با موساد برای جاسازی مواد منفجره در پیجرهای تولیدشده در این شرکت بازجویی کرده‌اند.

کریستیانا بارسونی، شهروند ایتالیایی-مجارستانی و مدیرعامل بی‌ای‌سی کنسالتینگ نیز در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی‌نیوز مدعی شد که شرکت او سازنده این پیجرها نبوده و گفت او «تنها به‌عنوان یک واسطه» در این معامله حضور داشت.

اتفاقی که ضربه‌ای سنگین و غیر قابل جبران به حزب‌الله لبنان، گروه شیعی مورد حمایت ایران وارد کرد و علاوه بر کشته و مجروح شدن بیش از ۳ هزار نیروی حزب‌الله در لبنان و سوریه، منجر به شناسایی هویت و مکان اختفای بسیاری از نیروها و فرماندهان ناشناس حزب‌الله شد که در روزهای بعد از این حادثه با حملات هوایی اسرائیل کشته شدند.

همچنین پس از انفجار پیجرها و بی‌سیم‌های اعضای حزب‌الله در طول ۲۴ ساعت، دیگر گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری‌ اسلامی ایران در سراسر خاورمیانه نیز دستور بازرسی گسترده دستگاه‌های الکترونیکشان را صادر کرده و روند بازنگری در مورد نحوه حفاظت از مکالمات و مکاتباتشان را آغاز کرده‌اند.

به گزارش واشینگتن پست، در عراق و کرانه باختری، فرماندهان ارشد گروه‌های شبه‌نظامی متحد جمهوری اسلامی گفته‌اند در حال بررسی تجهیزات‌اند و قوانین جدیدی در مورد استفاده افرادشان از دستگاه‌های الکترونیک شخصی صادر می‌شود.

اکنون همچنان تحقیقات از افراد مرتبط با دو شرکت تایوانی و مجارستانی تولیدکننده پیجرها و بی‌سیم‌های مورد استفاده حزب‌الله در کشورهای مختلف ادامه دارد، اما به نظر می‌رسد پیچیدگی عملیات موساد به حدی بوده که دست‌کم تا هفته‌ها و ماه‌های آینده سوالات اصلی درباره چگونگی اجرای این عملیات بی‌پاسخ بماند. هنوز هیچ مدرک و مستنداتی که اثبات‌کننده دخالت ماموران موساد در این پرونده باشد پیدا نشده است، اگرچه کمتر کسی در نقش پنهانی موساد در حمله اخیر شک دارد.

بیشتر از جهان