جایزه ۲۰میلیون دلاری آمریکا برای دستگیری مامور ایرانی مرتبط با طرح ترور بولتون

شهرام پورصفی تلاش کرده بود با پرداخت ۳۰۰ هزار دلار افرادی را برای ترور جان بولتون استخدام کند

شهرام پورصفی، از اعضای نیروی قدس سپاه‌- FBI

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد برای اطلاعاتی که به دستگیری یا محکومیت شهرام پورصفی منجر شود تا ۲۰ میلیون دلار جایزه می‌دهد. به گزارش نیویورک پست، این فرد به نمایندگی از نیروی قدس سپاه پاسداران تلاش کرده بود تا افرادی را برای ترور جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، و احتمالا دیگر مقام‌های آمریکایی استخدام کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پورصفی را در فهرست تروریستی قرار داده است. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «پورصفی که در ایران مستقر است، از اکتبر ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲، تلاش کرد در ازای پرداخت ۳۰۰ هزار دلار عناصر تبهکار را در خاک آمریکا استخدام کند تا آقای بولتون را در واشینگتن یا مریلند به قتل برسانند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پورصفی که تسهیلات پشتیبانی و منابع لازم برای ترور را فراهم می‌کرد به قاتل احتمالی، که در واقع به منبعی اطلاعاتی برای آمریکا تبدیل شد، گفته بود پس از تکمیل عملیات ترور بولتون، یک ماموریت ترور دیگر برای او در نظر دارد.

پورصفی در صورتی که مجرم شناخته شود، با حکم ۲۵ سال زندان مواجه خواهد شد. اما او همچنان در خارج از آمریکا به سر می‌برد و دستگیر نشده است.

بولتون ۷۵ ساله مخالف صریح جمهوری اسلامی است و در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، مشاور امنیت ملی در دولت دونالد ترامپ بود. او در سپتامبر ۲۰۱۹، چند ماه پیش از حمله هوایی آمریکا در بغداد که به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، منجر شد، سمتش در دولت ترامپ را ترک کرد.

در متن شکایت وزارت دادگستری آمریکا علیه پورصفی که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، آمده که این طرح ترور «احتمالا» برای انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی بوده است.

ماه گذشته، یک مامور سرویس مخفی آمریکا به بازرسان کنگره که در حال بررسی سوءقصد نافرجام به ترامپ بودند، گفت این سازمان درباره خطر «حمله پهپادی احتمالی» جمهوری اسلامی به رئیس‌جمهوری سابق هشدار دریافت کرده بود.