پس از کشته‌شدن نصرالله؛ تایید کشته‌شدن دوتن دیگر از فرماندهان ارشد حزب‌الله

کارشناسان درمورد احتمال عملیات انتقام‌جویانه یگان ۹۰۱ حزب‌الله در سراسر جهان هشدار دادند

ارتش اسرائیل عصر جمعه، ششم مهرماه، در حمله هوایی به مقر حزب‌الله در منطقه ضاحیه واقع‌در حومه جنوبی بیروت، پایتخت لبنان، حسن نصرالله، دبیرکل و تعدادی دیگر از مقام‌های ارشد این گروه، همچنین عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، را کشتند. این حمله و کشته‌شدن نصرالله، واکنش‌های فراوانی در سراسر جهان و تحولات پرشتابی را در منطقه به‌دنبال داشت.

حزب‌الله لبنان روز شنبه، هفتم مهرماه، با انتشار بیانیه‌ای رسمی خبر کشته‌شدن حسن نصرالله را تایید کرد. درپی آن، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با انتشار پیامی، به‌مناسبت کشته‌شدن نصرالله، در سراسر ایران پنج روز عزای عمومی اعلام کرد.

 

این خبر به‌روز می‌شود...

 

حزب‌الله کشته شدن علی کرکی را تایید کرد

حزب‌الله لبنان روز یکشنبه تایید کرد که علی کرکی، فرمانده جبهه جنوب حزب‌الله، در حمله هوایی اسرائیل به منطقه ضاحیه در حومه بیروت، همراه حسن نصرالله و جمعی از اعضای حزب‌الله کشته شده است. علاوه بر این ارتش اسرائیل اعلام کرد نبیل قاووق، عضو شورای مرکزی حزب‌الله، نیز در حمله روز شنبه به منطقه ضاحیه در جنوب بیروت کشته شده است.

به گزارش تایمز اسرائیل، کرکی جزو اهداف ترور اسرائیل محسوب می‌شد، اما هفته پیش از حمله انفجار پیجرها جان سالم به در برده بود.

ارتش اسرائیل می‌گوید بیش از ۲۰ نفر از اعضای حز‌ب‌الله همراه نصرالله کشته شده‌اند.

 

ارتش اسرائیل روز یکشنبه از یک «حمله دقیق» دیگر به مواضع حزب‌الله خبر داد

ارتش اسرائیل، روز یکشنبه از انجام یک «حمله دقیق» دیگری به مواضع حزب‌ الله در جنوب لبنان خبر داد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام امنیتی لبنان گزارش داد که «اسرائیل حمله هوایی به حومه جنوبی بیروت انجام داده است.»

برخی منابع خبری از کشته شدن «سمیر توفیق» از آخرین فرماندهان حزب‌الله در حمله روز یکشنبه اسرائیل به جنوب بیروت خبر داده‌اند.

در حملات دقیق روزهای جمعه و شنبه اسرائیل به مقر اصلی و دیگر مواضع حزب‌الله در جنوب بیروت نیز علاوه‌بر حسن نصرالله، چندین فرمانده ارشد این گروه کشته شدند. 
 

رویترز: جسد نصرالله سالم است

یک منبع از کادر درمان لبنان و یک منبع امنیتی این کشور روز یکشنبه هشت مهر به رویترز گفتند که جسد حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، از محل حمله هوایی اسرائیل به حومه جنوبی بیروت پیدا شده و سالم است.

درحالی‌که بیانیه روز شنبه حزب‌الله مبنی بر تایید مرگ نصرالله نحوه کشته شدن او و زمان تشییع جنازه‌اش را مشخص نکرده است، این دو منبع گفتند که جسد او هیچ زخم مستقیمی نداشته و به نظر می‌رسد علت مرگش ضربه شدید ناشی از انفجار بوده باشد.

 

کارشناسان درمورد احتمال عملیات انتقام‌جویانه یگان ۹۰۱ حزب‌الله در سراسر جهان هشدار دادند  

اورشلیم پست روز شنبه هفتم مهر با انتشار گزارشی به نقل از کارشناسان امنیتی هشدار داد یگان ۹۰۱ حزب‌الله، معروف به یگان سیاه یا یگان اشباح، ممکن است در سراسر جهان علیه شهروندان اسرائیلی و یهودی عملیات انتقام‌جویانه انجام دهد.

اورشلیم پست با اشاره به عملیات موفق این گروه در سال ۱۹۹۲ و پس از ترور عباس موسوی، دبیرکل پیشین حزب‌الله لبنان نوشت این گروه به رهبری طلال حمیه، یکی از مرموزترین چهره‌های حزب‌الله نشان داده است که توانایی بالایی برای عملیات تروریستی در خاورمیانه، اروپا، آمریکا و حتی آفریقا دارد.

 

بیرون‌کشیدن اجساد از محل ترور نصرالله

کاربران و رسانه‌های عربی روز یکشنبه هشتم مهر تصاویری از خارج کردن اجساد از محل ترور حسن نصرالله در ضاحیه بیروت منتشر کردند. برخی از کابران می‌گویند جنازه دبیر کل حزب‌الله لبنان از گودالی ۱۵ متری خارج شده است.

اسرائیل این محل را با بمب‌های ۸۵ تنی سنگرشکن آمریکا با خاک یکسان کرد. از قرار معلوم، نصرالله پیش از ورود به جلسه و زمانی که به محل رسید، هدف حمله قرار گرفته است.

 

میقاتی: ارتش لبنان آماده اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل است
نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، روز یکشنبه هشتم مهر اعلام کرد ارتش این کشور آماده اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

قطعنامه ۱۷۰۱ در سال ۲۰۰۶ و برای پایان دادن به جنگ میان حزب‌الله و اسرائیل صادر شد. براساس این قطعنامه، نیروهای حزب‌الله باید به شمال رودخانه لیتانی عقب‌نشینی کنند و ارتش اسرائیل موظف است خاک لبنان را ترک کند. در صورت اجرای این قطعنامه، توان حزب‌الله برای تهدید شمال اسرائیل به شدت کاهش می‌یابد.

نخست‌وزیر لبنان علاوه‌بر این، با اشاره به آواره‌شدن نزدیک به یک میلیون نفر در پی بمباران‌های بی‌سابقه و انفجارهای دو هفته اخیر در لبنان، از کشورهای کمک کننده به لبنان خواست برای جلوگیری از فروپاشی در این دوران سخت به یاری این کشور بیایند.

 

تصاویر بازسازی‌شده العربیه از عملیات ترور نصرالله

شبکه خبری العربیه روز شنبه هفتم مهرماه تصاویری بازسازی‌شده از نحوه ترور حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در منطقه ضاحیه بیروت منتشر کرد.

این تصاویر نشان می‌دهد، جنگنده‌های اسرائیلی چطور نصرالله و افراد همراهش را حین ورود به مقر اصلی حزب‌الله در ضاحیه شناسایی و ترور کردند.
 

قالیباف: در کمک به جبهه مقاومت تا هر سطحی که لازم باشد، تردید نمی‌کنیم

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، کشته شدن حسن نصرالله را به علی خامنه‌ای «تبریک و تسلیت» گفت و او را شاگرد اول مکتب روح‌الله خمینی خواند. قالیباف روز یکشنبه ٨ مهرماه در مجلس گفت: «بر اساس حکم شرعی رهبر انقلاب، در کمک به مقاومت تا هر سطحی که لازم باشد به خود تردید راه نخواهیم داد.»

او همچنین کفت که «ارکان مختلف مقاومت با کمک جمهوری اسلامی ایران، به‌صورتی یکپارچه، قدرتمندانه» به رویارویی با اسرائیل ادامه خواهند داد. 

 

روزنامه فرانسوی: ورود نصرالله به مقر حزب‌الله را یک «جاسوس ایرانی» به اسرائیل اطلاع داد

روزنامه فرانسوی «لو پاریزین» به نقل از یک منبع امنیتی لبنان خبر داد که اطلاعات مربوط به زمان ورود حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، به مقر مرکزی این گروه در منطقه ضاحیه، واقع‌در حومه جنوبی بیروت، را یک «جاسوس ایرانی» در اختیار اسرائیل قرار داده است.

در این گزارش آمده است که نصرالله همراه با عباس نیلفروشان، معاون عملیاتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با خودرویی به آنجا رفته است تا در جلسه‌ای با حضور ۱۲ فرمانده ارشد دیگر  حزب‌الله شرکت کنند.

در ادامه گزارش آمده است که اسرائیل پس از شروع این جلسه که در مکانی واقع‌در عمق ۳۰متری زیر زمین برگزار می‌شد، حمله هوایی را آغاز کرده است.

 

آمریکا بار دیگر از شهروندانش خواست «به‌سرعت» از لبنان خارج شوند

وزارت خارجه آمریکا ضمن اعلام کمک به خروج شهروندان این کشور از لبنان، هشدار داد شهروندان آمریکایی که در لبنان باقی بمانند باید آماده باشند تا مدتی طولانی در پناهگاه زندگی کنند.

در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا آمده است به شهروندان آمریکایی‌ که در جنوب لبنان، در نزدیکی مرز با سوریه یا در اردوگاه‌های پناهندگان حضور دارند «توصیه اکید می‌شود» که به‌سرعت آن‌جا را ترک کنند.

در اطلاعیه وزارت خارجه نوشته شده است: «به‌دلیل ماهیت پیش‌بینی‌ناپذیر درگیری جاری میان حزب‌الله و اسرائیل و انفجارهای اخیر در سراسر لبنان، از جمله در بیروت، ما همچنان به شهروندان آمریکایی توصیه می‌کنیم لبنان را ترک کنند.»

 

کشته‌شدن نصرالله؛ تحقیر واشینگتن و بزنگاه تصمیم سرنوشت‌ساز تهران
در پی حمله ۷ اکتبر حماس و آغاز جنگ غزه، تنش میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان بارها دو طرف را تا آستانه جنگ پیش برد. پاتریک وینتور در مطلبی تحلیلی در روزنامه بریتانیایی گاردین می‌نویسد اکنون با کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، منطقه سرانجام وارد مرحله‌ای شد که پیش‌تر هرگز در آن قرار نگرفته بود.

به نوشته وینتور، همه نگاه‌ها به واکنش تهران خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران با انتخاب سرنوشت‌سازی مواجه است که همیشه سعی کرده بود از آن اجتناب کند. حزب‌الله مرکز محور مقاومتی بود که جمهوری اسلامی طی سال‌ها و با زحمت و هزینه فراوان ایجاد کرده بود، و اگر فقط به محکوم کردن اسرائیل بسنده کند یا از دیگران بخواهد اقدامی نامشخص صورت دهند، اعتبارش به خطر می‌افتد.

به عقیده نویسنده، این اقدام اسرائیل همچنین تحقیر دیپلماتیک آمریکا و نمایانگر ناتوانی یا امتناع واشینگتن از کنترل متحد دردسرسازش است. وزارت خارجه آمریکا اصرار دارد که بر اساس گفت‌و‌گوها با نتانیاهو و ران درمر، وزیر امور راهبردی اسرائیل، به این نتیجه رسیده بود که اسرائیل آتش‌بس ۲۱ روزه را خواهد پذیرفت، اما به‌محض اعلام طرح، نتانیاهو از این توافق عقب نشست.

ادامه مطلب

 

کمک غذایی اضطراری سازمان ملل متحد به یک‌میلیون لبنانب

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) روز یکشنبه هشتم مهر اعلام کرد در پی بالا گرفتن تنش در خاورمیانه و بمباران بی‌امان لبنان، به یک میلیون شهروند ساکن اردوگاه‌های سراسر این کشور، کمک غذایی فوری می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این کمک‌ها شامل نان، آب و غذای گرم می‌شود.

اقتصاد فروپاشیده لبنان هم‌زمان با حملات بی‌سابقه اسرائیل علیه مواضع حزب‌الله عملا از کار افتاده است و در صورت نرسیدن کمک‌های بین‌المللی، بیم یک بحران انسانی می‌رود.
 

اکسیوس: اسرائیل از آمریکا خواست جلو حمله احتمالی ایران را بگیرد

وب‌سایت خبری اکسیوس به‌نقل از دو مقام اسرائیلی و آمریکایی نوشت که اسرائیل از ایالات متحده خواسته است تا برای بازداشتن جمهوری اسلامی ایران از حمله به اسرائیل در پاسخ به حمله هوایی بیروت که به کشته‌شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، و عباس نیلفروشان، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران منجر شد، اقداماتی انجام دهد.

علاوه‌بر این، سه مقام آمریکایی به آکسیوس گفتند که دولت بایدن از کشتن نصرالله حمایت می‌کند، اما از مشورت‌نگرفتن و نبود شفافیت ازسوی طرف اسرائیلی کلافه است. یکی از این مقام‌ها گفت: «نصرالله شخص شریری بود، اما اینکه اسرائیلی‌ها بدون مشورت با ما این کار را انجام می‌دهند و پس از آن، وقتی زمان جلوگیری از حمله ایران می‌رسد، از ما درخواست حل‌وفصل موضوع را می‌کنند، مایوس‌کننده است».

حتی پیش از کشته‌شدن نصرالله، درگیری اسرائیل و حزب‌الله درحال رفتن به‌سمت یک جنگ همه‌جانبه بود که می‌توانست پای جمهوری اسلامی را نیز به‌طور مستقیم به درگیری‌ها باز کند. البته تهران مراقب بود تا از هرگونه حمله به اسرائیل که می‌تواند آن را وارد چنین جنگی کند، اجتناب کند، اما حالا مقام‌های آمریکا و اسرائیل نگران‌اند که حمله روز جمعه مقامات ایران را از از این مسیر خارج کند.

رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد و گفت که به وزیر دفاع دستور داده است تا «برای جلوگیری از درگیری و کاهش خطر یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر، موضع دفاعی نیروهای نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه را تقویت کند.»

 

سازمان پدافند غیرعامل ایران وضعیت قرمز و آماده‌باش اعلام کرد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پس از افزایش تنش‌ها بین لبنان و اسرائیل، سازمان پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای وضعیت آماده‌باش سایبری با رنگ قرمز اعلام کرد. سازمان پدافند غیرعامل اعلام کرد که «با توجه به اتفاقات افتاده و همچنین احتمال گسترش حملات سایبری به زیرساخت‌ها» این تصمیم را گرفته است.

 

«حدود یک‌چهارم توان موشکی حزب‌الله نابود شده است»
یک دیپلمات غربی به رویترز گفت پیش از حملات روز جمعه اسرائیل به حزب‌الله، این گروه ۲۰ تا ۲۵ درصد توان موشکی خود را از دست داده بود. به گفته این مقام، بسیاری از موشک‌های حزب‌الله در جریان بمباران‌های هفته گذشته اسرائیل نابود شد.

 

مقام‌های آمریکایی: اسرائیل آماده حمله زمینی به لبنان است

به گزارش سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های آمریکایی، اسرائيل با انتقال نیروهایش به سوی مرزهای شمالی برای حمله محدود به لبنان آماده است، اما هنوز تصمیم قطعی برای این کار را اتخاذ نکرده است.

پتر لرنر، سخنگوی ارتش اسرائيل پیشتر اعلام کرده بود که این ارتش در حال تدارک عملیات زمینی محتمل به لبنان است تا در صورت نیاز آن را انجام دهد.

 

ادامه حملات هوایی اسرائیل به جنوب بیروت

بنابر تصاویر و گزارش‌های منتشر شده، حملات هوایی اسرائيل به جنوب بیروت در ساعات آغازین بامداد یکشنبه هشتم مهرماه همچنان ادامه دارد.

وزارت بهداشت لبنان اعلام که در حملات روز شنبه دست‌کم ۳۳ نفر کشته و ۱۹۵ نفر زخمی شدند.

بنابر اعلام این وزارتخانه از آغاز حملات هوایی اسرائيل به لبنان، درمجموع بیش از ۷۰۰ نفر کشته شدند.
 

نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: فرصتی تاریخی برای نابودی کامل حزب‌الله در اختیار داریم

نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائيل، روز شنبه هفتم مهر ماه گفت که اکنون اسرائیل «فرصتی بزرگ و تاریخی» برای ازبین بردن کامل تهدید حزب‌الله در اختیار دارد.

بنت گفت: «حزب‌الله در حال حاضر موقتا به شدت آسیب دیده و زخم خورده است. اما اگر اکنون آن‌ها را به حال خود رها کنیم، بهبود می‌یابند و در عرض دو یا سه یا پنج سال به ما ضربه می‌زنند. هیچ‌کدام از ما نمی‌خواهد چنین اتفاقی بیفتد.»

او افزود که نابودی کامل حزب‌الله می‌تواند با یا بدون حمله زمینی اسرائیل به لبنان محقق شود.

نخست‌وزیر پیشین اسرائیل از مردم لبنان خواست که به پا خیزند و «کشورشان را پس بگیرند».

بنت خطاب به مردم لبنان گفت: «حزب‌الله تحت حمایت جمهوری اسلامی، ۳۰ سال پیش ملت شما را ربود و زندگی همه شما را نابود کرد. اکنون وقت شماست که آن‌ها را بیرون کنید و اجازه ندهید برگردند.»

او همچنین افزود، اکنون که حملات اسرائیل حماس و حزب‌الله را تضعیف کرده است، فرصتی مناصب برای «نابودی» همه نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه است.
 

رویترز: جمهوری اسلامی پیش از مرگ نصرالله قصد داشت موشک‌های بیشتری در اختیار نصرالله بگذارد

به گزارش رویترز به نقل از سه منبع ایرانی، جمهوری اسلامی پیش از کشته شدن حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در حملات هوایی اسرائیل قصد داشت در جهت حمایت از حزب‌الله و آماده سازی آن برای جنگی طولانی با اسرائيل،‍ موشک‌های بالستیک بیشتری از جمله فاتح ۱۱۰ را در این گروه قرار دهد.

این منابع افزودند که جمهوری اسلامی هیچ تمایلی به رویارویی مستقیم با اسرائیل ندارد.

 

جمهوری اسلامی درپی کشته‌شدن نصرالله، خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت شد

امیرسعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در پی کشته شدن حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در حملات هوایی اسرائيل، روز شنبه هفتم مهرماه طی نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل از این نهاد خواست تا اقدام اسرائيل را محکوم کند.

ایروانی همچنین در این نامه خواستار تشکیل جلسه ویژه شورای امنیت برای بررسی اقدامات اسرائيل در لبنان شد.