کشتن نصرالله عمق نفوذ اسرائیل در حزب‌الله را آشکار می‌کند

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت ارتش از جلسه نصرالله و سایر فرماندهان حزب‌الله اطلاع لحظه به لحظه داشت و رهبران حزب‌الله برای برنامه‌ریزی حملات به اسرائیل گرد هم آمده بودند

در پی کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، این گروه شبه‌نظامی شیعه با چالش عظیمی مواجه است و باید راه نفوذی را مسدود کند که به اسرائیل اجازه نابودی انبارهای تسلیحاتی، انفجار دستگاه‌های ارتباطی و ترور رهبر حزب‌الله را داد.

به نوشته رویترز، ترور رهبر حزب‌الله نقطه اوج حملات پیاپی و سریعی بود که نیمی از شورای رهبری و فرماندهان ارشد این گروه را از میان برداشت. کمتر از یک روز پیش از این حمله، یک منبع آگاه به رویترز گفته بود اسرائیل در ۲۰ سال گذشته تمرکز اطلاعاتی روی حزب‌الله داشت و هر زمان می‌خواست، قادر بود نصرالله را در هر مکانی از جمله در مقر فرماندهی هدف قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نصرالله از جنگ سال ۲۰۰۶ اسرائیل و حزب‌الله به این‌سو، از حضور در انظار عمومی خودداری کرده بود. با توجه به تمهیدهای امنیتی و حفاظت شدیدی که از نصرالله می‌شد، ترور او حاکی از نفوذ عوامل اطلاعاتی به این گروه است. در پی حمله انفجار پیجرها در ۱۷ سپتامبر، نصرالله محتاط‌تر از همیشه بود و حتی در مراسم تشییع حضور نداشت و سخنرانی‌اش که در این مراسم پخش شد چند روز پیش ضبط شده بود.

مگنوس رنستورپ، کارشناس مسائل حزب‌الله در دانشگاه دفاعی سوئد، در این زمینه به رویترز گفت: «این یک ضربه بزرگ و شکست اطلاعاتی برای حزب‌الله است. آن‌ها می‌دانستند که نصرالله جلسه دارد. او با فرماندهان جلسه داشت. و آن‌ها سراغش رفتند.»

سرهنگ دوم ناداو شوشانی، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز شنبه به خبرنگاران گفت که ارتش از جلسه نصرالله و سایر فرماندهان حزب‌الله اطلاع «لحظه به لحظه» داشته است. اما به نحوه دستیابی به این اطلاعات اشاره‌ نکرد، فقط گفت رهبران حزب‌الله برای برنامه‌ریزی حملات به اسرائیل گرد هم آمده بودند.

یک دیپلمات غربی در خاورمیانه به رویترز گفت پیش از حمله روز جمعه به مقر حزب‌الله در بیروت، این گروه شبه‌نظامی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد ظرفیت موشکی‌اش را در درگیری جاری از دست داده بود.

پیش از حمله به نصرالله، سه منبع ایرانی به رویترز گفته بودند که جمهوری اسلامی در نظر دارد موشک‌های بیشتری برای حزب‌الله ارسال کند تا برای جنگی طولانی آماده باشد.

به گفته آن‌ها، در حالی که جمهوری اسلامی مایل به حمایت نظامی است، نمی‌خواهد درگیری مستقیم در رویارویی میان حزب‌الله و اسرائیل داشته باشد.

در گذشته، تسلیحات از راه هوا و دریا به حزب‌الله می‌رسید. اما اکنون، با توجه به جلوگیری از ورود هواپیمای ایرانی به حریم هوایی لبنان در روز شنبه، به نظر می‌رسد گزینه‌ای عملی نیست.

جوزف وتل، ژنرال سابق ارتش آمریکا در خاورمیانه، گفت اسرائیل و متحدانش احتمالا می‌توانند هر موشکی را که جمهوری اسلامی از راه زمینی برای حزب‌الله ارسال کند رهگیری کنند.