نتیجه حمله سپاه به اسرائیل؛ میزبانی ایران از تمام مسابقات ورزشی لغو می‌شود؟

به دلیل امتناع خارجی‌ها از سفر به ایران استقلالی‌ها هم مجبورند با سهراب بختیاری‌زاده به کار ادامه دهند

عبور موشک‌های سپاه از فراز ورزشگاه فولادشهر اصفهان، ۱۰ مهر ۱۴۰۳‌ــ ایندیپندنت فارسی

با حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل و افزایش احتمال پاسخ نظامی گسترده و حمله اسرائیل به خاک ایران، حالا درباره لغو میزبانی باشگاه‌های ورزشی ایرانی و تیم‌های ملی از رقبای آسیایی و جهانی‌ آ‌ن‌ها اخبار متعددی به گوش می‌رسد.

یکی از تماشاگران مسابقه سپاهان اصفهان و استقلال تاجیکستان که شامگاه سه‌شنبه‌ ۱۰ مهر در چارچوب لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد، تصویری برای ایندیپندنت فارسی فرستاد که نشان داد که موشک‌های سپاه در مسیر اسرائیل، از فراز ورزشگاه فولادشهر اصفهان، مکان برگزاری این مسابقه بین‌المللی، رد شده‌اند.

طبق قوانین فیفا، برگزاری مسابقات فوتبال در کشورهایی که درگیر منازعات نظامی‌ــ در هر سطحی‌ــ باشند ممنوع است. پس از اتفاق‌های سه‌شنبه شب در فولادشهر و انتشار گزارش‌هایی درباره اضطراب شدید تاجیکستانی‌ها از دیدن عبور موشک‌های متعدد، احتمال جریمه و محرومیت فوتبال ایران از میزبانی رقابت‌های بین‌المللی افزایش یافته است.

هم‌زمان، کنفدراسیون فوتبال آسیا به باشگاه تراکتور تبریز اعلام کرد که در پی انصراف تیم موهون باگان هند از حضور در تبریز به دلیل «ناامنی و خطر جنگ در ایران»، مسابقه این دو تیم در هفته دوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا که قرار بود امروز چهارشنبه ۱۱ مهر برگزار شود، لغو شده است.

اما این تمام ماجرا نیست؛ صبح چهارشنبه در پی بالا گرفتن تنش‌های نظامی میان جمهوری اسلامی و اسرائیل، عبدالعزیز العصیمی، خبرنگار ورزشی در عربستان سعودی، هم اعلام کرد که تیم النصر عربستان سعودی برای رویارویی با استقلال تهران به ایران سفر نخواهد کرد.

تیم فوتبال استقلال تهران قرار بود سه‌شنبه اول آبان در چارچوب رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا، میزبان النصر باشد. این خبرنگار سعودی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «با توجه به شرایط منطقه، النصر نمی‌خواهد برای دیدار با استقلال راهی ایران شود و به همین دلیل درخواست برگزاری بازی در زمین بی‌طرف را داده است.»

این اتفاق برای استقلال و سپس پرسپولیس، دو نماینده ایران در لیگ نخبگان آسیا، مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد، زیرا آن‌ها تا این لحظه با هیچ کشوری در آسیا برای میزبانی از بازی‌هایشان رایزنی نکرده‌اند. از سوی دیگر، با برگزار شدن مسابقات خانگی در کشورهای دیگر، عملا امتیاز بهره‌مندی از حضور هوادارانشان را نیز از دست خواهند داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال میزبانی تیم ملی فوتبال ایران از قطر در قالب مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ هم که قرار بود ۱۳ روز دیگر در مشهد برگزار شود، در هاله‌ای از ابهام است.

در شرایط فعلی که هندی‌ها و سعودی‌ها پیش از حمله احتمالی اسرائیل از سفر به ایران سر باز زده‌اند، می‌توان پیش‌بینی کرد که با افزایش درگیری‌ها در روزهای آتی، نه‌تنها سفر تیم ملی قطر و سایر رقبای باشگاهی ایران، که سفر تمام کاروان‌های ورزشی خارجی به ایران لغو شود.

از سوی دیگر به دلیل امتناع و هراس خارجی‌ها از سفر به ایران، مدیران هلدینگ خلیج فارس تا اطلاع نمی‌توانند برای جانشینی جواد نکونام، با گزینه‌ای خارجی به توافق برسند. در نتیجه استقلالی‌ها مجبورند به کار با سهراب بختیاری‌زاده، سرمربی جدید این تیم که در کارنامه مربیگری‌اش جز ناکامی چیز دیگری دیده نمی‌شود، ادامه دهند.

در حال حاضر تمام پروازهای خارجی و بسیاری از پروازهای داخلی از/به دو فرودگاه امام و مهرآباد تهران به دلیل هراس از حمله اسرائیل به ایران لغو شده‌اند که در نتیجه آن، به نظر می‌رسد سیاست‌های جنگ‌طلبانه علی خامنه‌ای و نظام جمهوری اسلامی بار دیگر ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به ورزش ایران وارد خواهد کرد.

بیشتر از ورزش