لباس نمادین اولین رئیس‌جمهوری زن مکزیک در روز تحلیف

فریدا کالو، نقاش مشهور مکزیکی، نخستین فرد برجسته در سطح بین‌المللی بود که از لباس‌های بومی در سبک پوشش خود استفاده کرد

مراسم تحلیف کلودیا شینبام، اولین رئیس‌جمهوری زن مکزیک‌ــ AFP

مکزیک اول اکتبر ۲۰۲۴ یک رویداد تاریخی و نقطه عطفی مهم را شاهد بود: انتخاب کلودیا شینبام به‌عنوان اولین رئیس‌جمهوری زن و نخستین رهبر یهودی‌تبار در تاریخ این کشور که با پیراهنی سفید با نقش‌ونگارهایی غنی برآمده از صنایع دستی بومی مکزیک، در برابر عموم حاضر شد.

شینبام ۶۲ ساله، شهردار سابق مکزیکوسیتی و دانشمند اقلیم‌شناس که تبارش به مهاجران یهودی از لیتوانی و بلغارستان می‌رسد، در مراسم تحلیفش به‌عنوان رئیس‌جمهوری مکزیک، با لباسی از کارهایی کلودیا واسکز آکوینو، هنرمند گلدوزی و یکی از علاقه‌مندان به طرح‌های بومی، ظاهر شد؛ لباسی که نمایانگر ارتباط عمیق او با میراث فرهنگی و سنت‌های بومی مکزیک بود.

لباس عاجی‌رنگ شینباوم با بیش از ۱۰۰ گل با دست گلدوزی‌شده روی دامن و سرآستین با جزئیات بسیار و طراحی‌های نمادین، پیام اتحاد، قدرت و حمایت از فرهنگ بومی این کشور را منتقل می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش مکزیکو نیوز دیلی، کلودیا واسکز ۴۱ ساله، هنرمند اهل ایالت جنوبی اوآخاکا، از اینکه طراحی‌اش در چنین لحظه تاریخی بر تن رئیس‌جمهوری جدید قرار گرفته است، احساس غرور می‌کند. او که رئیس انجمن صنعتگران بومی اوآخاکا است، در مورد سفارش این لباس گفت: «حدود یک سال پیش بود که تیم شینبام از من خواست این طراحی خاص را آماده کند، اما در آن زمان نمی‌دانستم این لباس برای چه کسی دوخته می‌شود.»

واسکز افزود: «به من تنها گفته شد که می‌خواهند گلدوزی‌های خاصی داشته باشد. این شد که من تصمیم گرفتم طرحی را انتخاب کنم که نشان‌دهنده زیبایی و میراث فرهنگی اوآخاکا باشد.»

شینبام از حامیان پروپاقرص طرح‌های بومی است و حتی در دوران مبارزات انتخاباتی‌ هم از لباس‌هایی با این طرح‌ها استفاده می‌کرد. این طرح‌ها که دوخت آن‌ها اغلب چندین ماه به طول می‌انجامد و هزاران دلار قیمت دارند، نمادی از حمایت او از جوامع بومی و دست‌سازه‌های محلی‌اند.

مارتا توروک، کارشناس هنر عامه‌پسند، دراین‌باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «فریدا کالو، نقاش مشهور مکزیکی، نخستین فرد برجسته در سطح بین‌المللی بود که از لباس‌های بومی در سبک پوشش خود استفاده کرد. در عرصه سیاست نیز ماریا استر زونو، همسر رئیس‌جمهور لوییس اچوریا (۱۹۷۰ تا ۱۹۷۶)، اولین زنی بود که این سبک را در سیاست مکزیک به نمایش گذاشت.»

به عقیده توروک، سیاستمداران مکزیکی زمانی از پوشیدن لباس‌های بومی شرم داشتند، چرا که این انتخاب به‌نوعی نشان‌دهنده «تبعیض و نژادپرستی» در جامعه بود اما افرادی مانند شینبام با انتخاب این سبک، نه‌تنها نگاه جامعه را تغییر دادند، بلکه باعث شدند این لباس‌ها به نمادی از قدرت، هویت ملی و غرور فرهنگی تبدیل شوند.

این محبوبیت به‌خصوص با استقبال مشتریانی که به دنبال خرید لباس‌هایی شبیه به لباس‌های رئیس‌جمهوری‌اند، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است و صنعتگران محلی بسیار امیدوارند که این انتخاب به بازار فروش آن‌ها رونق ببخشد.

بیشتر از مُد و زیبایی