تهدید زنوزی و فشارهای دولتی جواب داد؛ بیرانوند فقط جریمه مالی شد

معاون پارلمانی پزشکیان پیش از این در باشگاه تراکتور سمت داشت و تراکتوری‌ها هم در هفته چهارم با شعار رسمی دولت به میدان رفتند

عکس یادگاری بازیکنان تراکتور پیش از مسابقه با ذوب‌آهن، شهریور ۱۴۰۳‌ــ ایرنا

کمیته تعیین وضعیت بازیکنان در فدراسیون فوتبال ایران سرانجام پس از چهار ماه حکم پرونده شکایت باشگاه پرسپولیس از علیرضا بیرانوند را صادر کرد. بر اساس این حکم، دروازه‌بان فعلی تیم تراکتور از مجازات محرومیت قطعی رهایی یافت و تنها به پرداخت جریمه مالی محکوم شد.

این در حالی است که در یک ماه گذشته شمار زیادی از خبرگزاری‌های دولتی در ایران به همراه مجریان صداوسیما اعلام کرده بودند که بر اساس حکم نهایی کارکنان حقوقی فدراسیون در کمیته تعیین وضعیت، بیرانوند به دلیل فسخ غیرقانونی قراردادش با باشگاه پرسپولیس، علاوه بر جریمه مالی، به چهار ماه محرومیت از حضور در بازی‌های لیگ برتر هم محکوم شده است.

اما حالا پس از تهدیدهای علنی مالک باشگاه تراکتور به افشاگری علیه مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، و همچنین انتشار اخبار و مستنداتی درباره فشارهای شهرام دبیری، معاون پارلمانی مسعود پزشکیان، به مهدی تاج برای محروم نکردن دروازه‌بان تیم تراکتور تبریز، به نظر می‌رسد حکم قبلی تغییر کرده و دلیل طولانی‌ شدن روند بررسی پرونده مذکور نیز همین حواشی بوده است، زیرا کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال ایران در این حکم به تخلف بیرانوند در فسخ غیرقانونی قراردادش با سرخپوشان تهران اعتراف و به همین دلیل او را به پرداخت ۱۹ میلیارد و ۸۷۵ میلیون تومان، به اندازه مبلغ قراردادش با پرسپولیس، محکوم کرده است.

از طرفی، در این حکم برای بیرانوند محرومیت چهار ماهه نیز در نظر گرفته شده، اما این محرومیت «تعلیقی» و در نتیجه به این معنا است که فعالیت این دروازه‌بان ملی‌پوش با تیم تراکتورسازی بدون وقفه ادامه دارد.

پرسپولیس در واکنشی اعتراضی به این حکم، اعلام کرد که در صورت به نتیجه نرسیدن در مراجع قضایی داخلی، به فیفا و دادگاه بین‌المللی ورزش شکایت خواهد کرد. این باشگاه با اشاره به بخشی از حکم انضباطی فدراسیون متذکر شد: «اگر باشگاه تراکتور در اغوای بیرانوند نقش داشته، پس چرا علیه این باشگاه هیچ حکمی صادر نشده است؟»

مهدی تاج در ماه‌های اخیر به‌دفعات به اتهام مشارکت در پرونده فساد مالی گسترده در فوتبال ایران به دادسرا احضار و دست‌کم هفت نفر از مدیران منصوب او در فدراسیون فوتبال نیز به دلیل دریافت رشوه از تیم‌های لیگ برتری و سوءاستفاده از منابع مالی فدراسیون فوتبال به‌طور موقت بازداشت شده‌اند؛ کلافی درهم‌پیچیده از فساد مالی اطرافیان تاج که بررسی سخنان تهدیدآمیز محمدرضا زنوزی، مالک تراکتور، می‌تواند آن را کمی باز کند.

زنوزی ۲۵ مرداد، پس از انتشار اخباری درباره محرومیت چهار ماهه و قطعی بیرانوند، به خبرنگاران گفته بود: «اگر این بحثی که رسانه‌ها شروع کرده‌اند درست باشد، پس یعنی حوزه مدیریتی آقای تاج و آقای نورشرق سوراخ است. این اصلا کار خوبی نیست آقای تاج. اگر چنین رایی وجود دارد، بیرون آمدنش قبل از ابلاغ درست نیست. در صورتی که رای بیرانوند همانی باشد که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، واقعا متاسف خواهم شد و یکسری ناگفته‌ها را از فوتبال کشور افشا می‌کنم.»

از سوی دیگر، باشگاه تراکتور روز ۲۳ شهریور در هفته چهارم لیگ برتر ایران، در اقدامی عجیب با پیراهنی که روی آن شعار «وفاق ملی»، شعار اصلی دولت مسعود پزشکیان، نوشته بود، برابر ذوب‌آهن به میدان رفت. بازیکنان این تیم پیش از شروع مسابقه نیز با بنری که روی آن تصاویر علی خامنه‌ای و مسعود پزشکیان به همراه شعار «وفاق ملی برای همه ایران» نقش بسته بود، عکس یادگاری گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از فرزندان مسعود پزشکیان که در رسانه‌های ایران «هوادار سرسخت تراکتور» معرفی شده است، هم این مسابقه را از جایگاه ويژه ورزشگاه یادگار امام و در کنار معاون ورزشی باشگاه تراکتور، به نظاره نشست و شاهد باخت تیم محبوبش مقابل ذوب‌آهن بود.

مجموعه این موارد می‌تواند تاییدکننده تلاش‌های موفقیت‌آمیز محمدرضا زنوزی برای نزدیکی هرچه بیشتر به پزشکیان و سایر دوستان و همشهریانش در بدنه دولت، مانند شهرام دبیری، باشد. یک منبع آگاه روز ۲۸ مرداد در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی خبر داد که دبیری، معاون پارلمانی مسعود پزشکیان، بارها تلاش کرده است تا مانع صدور احکام فدراسیون علیه علیرضا بیرانوند و باشگاه تراکتور تبریز شود.

این کارمند فدراسیون فوتبال ایران توضیح داده بود: «شهرام دبیری همشهری و هم‌رشته پزشکیان است و رفاقت دیرینه‌ای با او دارد. از طرفی دوستان ما در تبریز می‌گویند در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری هم شهرام دبیری، واسطه محمدرضا زنوزی، مالک تراکتور، با پزشکیان برای انتقال مبالغی به ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهوری فعلی بوده است. در نتیجه حالا قدرت محمدرضا زنوزی در فوتبال ایران، با ریاست‌جمهوری پزشکیان، چند برابر شده است و دلیل اینکه تاج تاکنون مانع انتشار رسمی حکم محرومیت چهار ماهه بیرانوند شده، همین فشارهای شهرام دبیری است.»

یک روز پس از انتشار این گزارش، روزنامه خبر ورزشی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «دخالت و سفارش افراد غیرفوتبالی و مسئولان استانی باعث شده فدراسیون فوتبال در صدور رای پرونده علیرضا بیرانوند و پرسپولیس تعلل کند!» این روزنامه در ادامه، به نقل از مدیران باشگاه پرسپولیس به‌طور شفاف نوشت: «یکی از معاونان رئیس‌جمهوری با همکاری محمدرضا زنوزی از مهدی تاج درخواست کرده است که رای کمیته وضعیت به نفع بیرانوند صادر شود.»

شهرام دبیری، پزشکی که خرداد ۱۳۹۹ در مقام رئیس شورای شهر تبریز به اتهام فساد مالی بازداشت شد، طی دو دهه اخیر نقش پررنگی در فوتبال تبریز داشته و علاوه بر مدیریت باشگاه ماشین‌سازی و مسئولیت در هیئت فوتبال تبریز، مدتی نیز رسما مشاور ورزشی زنوزی، مالک باشگاه تراکتور، بوده است.

بیشتر از فوتبال