به خطر افتادن جان ابوالفضل قدیانی در زندان به جرم «دشمن ملت» خواندن خامنه‌ای

مرتضی قدیانی می‌گوید جمهوری اسلامی چماقی را که از دولت خارجی خورده، بر سر منتقدان داخلی فرود می‌آورد

ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی زندانی و معترض به جمهوری اسلامی، تابستان ۱۴۰۳‌- مرتضی قدیانی

اعضای خانواده و وکیل ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی ۸۰ ساله محبوس در زندان اوین، می‌گویند بر اساس نظر رسمی سازمان پزشکی قانونی، او شرایط تحمل حبس ندارد و حبس او غیرقانونی است.

آن‌ها با انتقاد از مخالفت ماموران زندان اوین با دسترسی این شهروند معترض به تمامی داروهایی حیاتی‌ موردنیازش، خواستار آزادی فوری ابوالفضل قدیانی برای نجات جان او شدند.

مرتضی قدیانی، فرزند ابوالفضل قدیانی، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که دلیل بازداشت اخیر این فعال سیاسی صدور دو حکم حبس مختلف در قوه قضاییه است که مدت یک حکم سه سال حبس و مدت حبس حکم دیگر شش ماه است.

 اصلی‌ترین اتهام‌های قدیانی «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» اعلام شده، اتهام‌هایی که دلیل اصلی آن‌ها، نگارش نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای است. ابوالفضل قدیانی که از اعضای ارشد سابق سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است، در این نامه‌، رهبر جمهوری اسلامی را «بزرگ‌ترین دشمن ملت ایران»، «مفسد فی‌الارض» و «محارب» خوانده و گفته که معتقد است نظام جمهوری اسلامی به‌زودی دچار فروپاشی می‌شود.

او با اشاره به اعتراض‌های سراسری مردم ایران در سال ۱۴۰۱ نوشت: «بی‌جهت نیست که مردم این‌ چنین قیام کردند و خیابان‌ها را تسخیر می‌کنند، چون تجربه ۴۰ و چند ساله به این جوان‌ها منتقل شده است. آن‌ها فرزندان خانواده‌هایی‌اند که با تمام وجود از این حکومت ناراضی‌اند. منتها نسل جدید شجاعت فوق‌العاده‌ای دارد و می‌گوید چیزی ندارد که از دست بدهد. جوان‌ها به‌خوبی درک می‌کنند این نظام اصلاح‌ناپذیر است و چاره‌ای جز رفتن آن نیست و راه دیگری هم جز خیابان نیست.»

مرتضی قدیانی درباره بازداشت پدرش می‌گوید که مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی قصد دارند به همان روشی قدیمی، «برای نمایش اقتداری که فرو ریخته است، چماقی را که از دولت خارجی خوردند، بر سر منتقدان داخلی فرود آورند».

زهرا رحیمی، همسر ابوالفضل قدیانی، نیز در گفت‌وگو با روزنامه شرق توضیح داد: «پزشکی قانونی قبلا دو مرتبه برای آقای قدیانی حکم عدم تحمل کیفر صادر کرد. این بار هم که من پیگیری کردم، در پزشکی قانونی به من گفتند که ما برای آقای قدیانی حکم قطعی عدم تحمل کیفر صادر کرده‌ایم. با وجود این مسئله، این بار با پیگیری‌های صورت‌گرفته از دادسرا به ما گفته شد که اگر هم حکم عدم تحمل کیفر دارد، به این پرونده ارتباطی ندارد و برای پرونده جدید، پزشکی قانونی باید مجددا درباره وضعیت سلامتی قدیانی اعلام نظر کند.»

او افزود: «ما به‌طور جدی نگران وضعیت سلامت آقای قدیانی هستیم. اخیرا هم به آقای قدیانی گفته‌اند که پزشکی قانونی گفته است او باید مدام تحت نظر پزشک باشد و هر سه ماه یک بار هم پزشک متخصص او را ببیند و دچار هیچ‌گونه استرس و هیجانی نشود. نمی‌دانم با چنین شرایطی که پزشکی قانونی گفته، چطور او همچنان زندانی است. چطور ممکن است فردی در زندان به‌طور مداوم تحت نظر پزشک باشد؟»

دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی بارها در سال‌های اخیر از بیماری زندانیان سیاسی برای آزار و تحت فشار قرار دادن و همراه کردن آن‌ها با نظام مستقر و پایان دادن به فعالیت‌های اعتراضی‌ آنان سوءاستفاده کرده‌اند، نوعی از سرکوب و شکنجه آشکار منتقدان که در مورد افرادی مانند بکتاش آبتین، بهنام محجوبی یا جواد روحی به مرگ زندانیان بیمار منتهی شده است.

یکی دیگر از تازه‌ترین موارد مخالفت‌ با اعطای مرخصی درمانی، مورد سروناز احمدی، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی است که در اعتراض به نادیده گرفتن نظر پزشکان برای به اعطای مرخصی درمانی به او، اعتصاب دارو کرده است و اکنون به گفته نزدیکانش به ایندیپندنت فارسی، سلامتی‌اش در وضعیت بحرانی قرار دارد.

روز ۱۴ مهر هم شماری از فعالان حقوق بشر خبر دادند که محمود دهمرده، زندانی بلوچ محکوم به اعدام که در زندان زابل محبوس بود، به علت فقدان رسیدگی پزشکی و مخالفت مسئولان زندان با انتقال او به مراکز درمانی، جان باخته است.