ادامه حملات اسرائیل به لبنان؛ فرمانده ستاد نیروهای حزب‌الله کشته شد

سهیل حسین حسینی از اعضای شورای جهاد حزب‌الله بود که در انتقال سلاح از جمهوری اسلامی ایران شرکت داشت

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه هشتم اکتبر (هفدهم مهر) اعلام کرد که سهیل حسین حسینی، فرمانده ستاد نیروهای حزب‌الله، در حملات هوایی دقیق روز دوشنبه به بیروت کشته شده است.

به گزارش اورشلیم پست، سهیل حسین حسینی یکی از اعضای شورای جهاد حزب‌الله لبنان بود که در انتقال تسلیحات بین این گروه شبه‌نظامی و جمهوری اسلامی ایران مشارکت داشت. او مسئولیت توزیع تسلیحات پیشرفته بین یگان‌های حزب‌الله را نیز بر عهده داشت.

در گزارش این رسانه اسرائیلی آمده که ستاد نیروهای حزب‌الله، مرکزی است که بر تدارکات این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران نظارت دارد و واحدهای مختلف آن را مدیریت می‌کند. واحد تحقیق و توسعه حزب‌الله نیز  که برای ساخت موشک و مدیریت ذخیره و حمل سلاح در لبنان استفاده می‌شد، زیر نظر مقر فرماندهی حسینی بود. او همچنین مسئول بخشی از عملیات حزب‌الله از جمله حملات علیه اسرائیل و سوریه از خاک لبنان بود.

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن سهیل حسین حسینی، مصاحبه‌ای با گای تزور، از مقام‌های ارشد ارتش اسرائیل منتشر شد. او در این مصاحبه با یک شبکه رادیویی اسرائيل، گفت: «آنچه اتفاق افتاده این است که سلسله فرماندهی حزب‌الله در حال از بین رفتن است و این روند باید ادامه داشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل اواخر ماه گذشته با یک حمله هوایی به حومه جنوبی بیروت، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، را کشت؛ اتفاقی که بزرگ‌ترین ضربه به این گروه شبه‌نظامی در دهه‌های اخیر محسوب می‌شود.

به گزارش رویترز، ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که پس از عملیات در منطقه مرزی جنوب شرقی، «عملیاتی محدود، محلی و هدفمند» را در جنوب غربی لبنان انجام می‌دهد.

این در حالی است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در اظهاراتی گفت که وضعیت لبنان روزبه‌روز بدتر می‌شود. بورل با تاکید بر اینکه لازم است آتش‌بس برقرار شود، گفت که حدود ۲۰ درصد از جمعیت لبنان مجبور به مهاجرت شده‌اند.

نعیم قاسم، معاون رهبر حزب‌الله، روز سه‌شنبه ادعا کرد که این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی از ضربات دردناکی که اسرائیل وارد کرده، عبور کرده است. او تاکید کرد که قابلیت‌های حزب‌الله هنوز باقی است و این گروه به مبارزه با اسرائیل ادامه خواهد داد.

جمهوری اسلامی ایران هم یک هفته پس از آنکه شلیک رگباری موشک‌های سپاه به اسرائیل، بار دیگر درباره هرگونه پاسخ احتمالی تل‌آویو هشدار داد.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، با هشدار به اسرائیل درباره حمله به ایران، گفت: «هرگونه حمله به زیرساخت‌های ایران با تلافی مواجه خواهد شد.»

او با تاکید بر حمایت تمام‌قد از «محور مقاومت» افزود: «جمهوری اسلامی در پاسخ دادن عجله نخواهد کرد و هر ضربه‌ای را با دقت مطالعه و بررسی می‌کند و بعد پاسخ متناسب خواهد داد.»

عراقچی از روز سه‌شنبه به عربستان سعودی و دیگر کشورهای خاورمیانه سفر می‌کند تا درباره مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کند. به نوشته رویترز، برخی منابع آگاه هفته گذشته خبر دادند که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به دنبال اطمینان دادن به تهران در مورد بی‌طرفی در مناقشه ایران و اسرائیل‌اند.

عراقچی در ویدیویی که رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی منتشر کرده‌اند، گفت: «رایزنی‌های ما در خصوص تحولات منطقه و جلوگیری از جنایات اسرائیل در لبنان و غزه ادامه دارد. از امروز سفری به ریاض و دیگر پایتخت‌های منطقه را آغاز می‌کنم و تلاش خواهیم کرد که حرکتی جمعی از کشورهای منطقه داشته باشیم تا حملات در لبنان را متوقف کنیم.»

روز دوشنبه، ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) درباره سوءتفاهم‌هایی که می‌تواند در هفته‌های آتی به تشدید تنش‌ها بین ایران و اسرائيل منجر شود، هشدار داد. او گفت که خطر گسترده‌تر شدن درگیری جدی است اما در عین حال گمان نمی‌کند رهبران اسرائیل و جمهوری اسلامی به دنبال جنگی تمام‌عیار باشند.

او نحوه پاسخ اسرائیل به اقدام تهران درباره پرتاب موشک‌های اخیر را بسیار مهم توصیف کرد و گفت که گمان می‌کند حاکمیت اسرائیل نگرانی‌های آمریکا را در نظر می‌گیرد.

برنز به وجود برخی محدودیت‌ها در توانمندی‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران هم اشاره کرد اما گفت که این به معنی نسبتا قوی نبودن آن نیست.

دنی دانون، نماینده اسرائيل در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که اسرائیل در حال بررسی زمان و هدف حمله به ایران است. او تاکید کرد که این حمله حتما انجام خواهد شد.

بیشتر از جهان