بازداشت مرد افغان در ایالات متحده به اتهام برنامه‌ریزی حمله تروریستی در روز انتخابات

نصیراحمد توحیدی سپتامبر ۲۰۲۱ با ویزای ویژه مهاجرت همراه خانواده‌اش وارد ایالات متحده شد

ماموران امنیتی ایالات متحده‌ــ Joe Raedle/Getty Images/AFP

وزارت دادگستری ایالات متحده روز سه‌شنبه ۱۷ مهر اعلام کرد که نصیراحمد توحیدی، شهروند ۲۷ ساله افغانستان، مقیم اوکلاهاما سیتی، به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به جمعیتی بزرگ در روز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بازداشت شده است.

آسوشیتدپرس نوشت که این مرد اعتراف کرده و پذیرفته است که همراه با مرد دیگری در حال سازماندهی این اقدام بوده‌اند.

توحیدی حمله در روز انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده را به سفارش داعش خراسان مستقر در افغانستان سازماندهی می‌کرد و بنا بر اعلام مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا، در هفته‌های اخیر برای اجرای این حمله‌ اقدام‌هایی انجام داد. از جمله اینکه به‌تازگی اسلحه ای‌کاــ۴۷ (AK-47) خریده و برای همسر و فرزندش به‌منظور سفر به افغانستان بلیت‌ یک‌طرفه تهیه کرده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نصیراحمد احمدی سپتامبر ۲۰۲۱ و پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت در این کشور، به آمریکا مهاجرت کرد. او روز دوشنبه بازداشت شد و قرار است به‌زودی برای پاسخ دادن به اتهام‌هایش در دادگاه حاضر شود.

دستگیری نصیراحمد توحیدی در حالی صورت می‌گیرد که نگرانی پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در مورد احتمال خشونت‌های افراط‌گرایانه در خاک ایالات متحده افزایش یافته است. کریستوفر رِی، مدیر این سازمان، در ماه اوت به آسوشیتدپرس گفت: «در طول دوران کاری‌ام به‌سختی زمانی را به یاد می‌آورم که احتمال وقوع انواع تهدیدها هم‌زمان‌ این‌قدر بالا بوده باشد.»

کریستوفر ری روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «مبارزه با تروریسم همچنان اولویت اول اف‌بی‌آی است و ما از هر منبعی برای حفاظت از مردم آمریکا استفاده خواهیم کرد.»

اف‌بی‌آی هنوز شواهد و مدارکی در مورد برنامه نصیراحمد توحیدی برای حمله در روز انتخابات منتشر نکرده و تنها به شواهدی اشاره کرده که نشان‌دهنده عزم او برای اجرای یک حمله است.

آسوشتیدپرس به عکسی اشاره می‌کند که ماموران اف‌بی‌آی گفته‌اند توحیدی را در حال خواندن متنی در مورد «پاداش‌هایی که یک شهید در آخرت دریافت می‌کند» برای کودکان از جمله دخترش نشان می‌دهد.

مقام‌های پلیس می‌گویند توحیدی محتوای تبلیغاتی داعش را دنبال می‌کرده، به یک خیریه که پوششی برای حمایت از این گروه شبه‌نظامی بوده، کمک کرده و با فردی ارتباط داشته است که اف‌بی‌آی در یک تحقیق قبلی، او را به‌عنوان فردی شناسایی کرده بود که در حال جذب و تربیت افرادی با تمایلات افراطی است.

همدست نصیراحمد توحیدی یک نوجوان افغان معرفی شده، اما به دلیل اینکه نوجوان است، هویت او افشا نشده است. 

یک ماه پیش، پس از آنکه نصیراحمد توحیدی و برادر همسرش اموال شخصی خود را در فیس‌بوک برای فروش آگهی کردند، اف‌بی‌آی از طریق مامور مخفی خود با آن‌ها وارد ارتباط و معامله شد. طبق اسناد دادگاه، این مامور آن‌ها را به یک باشگاه تیراندازی دعوت کرد؛ جایی که آن‌ها به یک مامور مخفی دیگر اف‌بی‌آی که شریک تجاری مامور اول معرفی شد، سلاح سفارش دادند.

توحیدی روز دوشنبه پس از تحویل گرفتن دو تفنگ ای‌کاــ۴۷ و مهماتی که سفارش داده بود، دستگیر شد. او به توطئه و تلاش برای حمایت مادی از داعش، که ایالات متحده آن را یک سازمان تروریستی می‌داند، متهم شده است؛ اتهامی که مجازات آن تا ۲۰ سال زندان است.

بر اساس اطلاعات مقام‌های وزارت دادگستری ایالات متحده، نصیراحمد توحیدی سپتامبر ۲۰۲۱ با دریافت ویزای ویژه مهاجرت وارد آمریکا شد. ایالات متحده این ویزا را برای افرادی که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ با نهادهای آمریکایی در افغانستان کار می‌کردند، صادر می‌کند. در مورد اینکه نصیراحمد یا اعضای خانواده‌اش با نهادهای آمریکایی در افغانستان کار کرده‌اند یا خیر، اطلاعاتی منتشر نشده است.

دولت بایدن در سه سال گذشته بارها به دلیل عملکردش در روند خروج از افغانستان و همچنین کنترل نکردن مرزها هدف انتقاد قرار گرفته است.

مقام‌های امنیتی کنونی و پیشین ایالات متحده از جمله فرانک مک‌کنزی، فرمانده پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده و مایکل کوریلا، فرمانده فعلی، در ماه‌های اخیر بارها درباره تهدید روزافزون داعش خراسان هشدار دادند. مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام، در ماه مارس در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت که طالبان در افغانستان برای دیگر گروه‌های شبه‌‎نظامی فعال در منطقه نیز پناهگاه فراهم کرده‌اند و داعش خراسان مستقر در این کشور به تهدیدی فزاینده برای امنیت جهانی تبدیل شده است.

ژنرال مک‌کنزی نیز آوریل ۲۰۲۴ در مصاحبه با ان‌بی‌سی، گفت داعش خراسان در پایگاه اصلی‌اش در افغانستان تحت فشار نیست و برای طراحی، هدف‌گذاری و حمله به دیگر کشورها آزادی عمل دارد و این خطری است که ایالات متحده را نیز تهدید می‌کند.

بیشتر از جهان