پیامدهای حمله موشکی سپاه به اسرائيل؛ آمریکا تحریم‌های ایران را افزایش داد

مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید که تحریم‌های جدید باعث می‌شود تهران منابع مالی کمتری برای گسترش برنامه‌ موشکی و حمایت از گروه‌های نیابتی داشته باشد

ایالات متحده آمریکا روز جمعه یازدهم اکتبر (۲۰ مهر) در واکنش به حمله اخیر موشکی سپاه به اسرائیل، تحریم‌های جدیدی را علیه بخش انرژی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در تحریم‌های جدید آمریکا، کشتی‌ها و شرکت‌های مرتبط با جمهوری اسلامی موسوم به «ناوگان ارواح» که به قاچاق نفت ایران می‌پردازند، هدف گرفته شده است. این کشتی‌ها و شرکت‌ها در امارات متحده عربی، لیبریا، هنگ‌کنگ و برخی مناطق دیگر، نفت ایران را برای فروش به خریداران آسیایی به‌ویژه چین به طور غیرقانونی حمل کرده و تحریم‌ها را دور می‌زنند.

علاوه بر این، وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که شبکه‌ای از شرکت‌های مستقر در سورینام، هند و مالزی را به اتهام هماهنگی برای فروش و حمل و نقل نفت و فرآورده‌های نفتی از ایران تحریم می‌کند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، ۱۰ شرکت و ۱۷ کشتی به دلیل مشارکت در انتقال «اموال مسدودشده» به فهرست تحریم‌ها افزوده شدند.

تحریم‌های جدید در حالی از سوی ایالات متحده به اجرا گذاشته می‌شود که موضوع تحریم‌ کشورها در حوزه انرژی اغلب یک موضوع حساس در نظر گرفته می‌شود زیرا محدودیت عرضه نفت و سایر فرآورده‌های مرتبط با آن می‌تواند قیمت کالاها را افزایش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، اظهار امیدواری کرد که تحریم‌های جدید و سختگیری‌های بیشتر بتواند منابع مالی کمتری را برای گسترش برنامه‌های موشکی و همچنین حمایت از گروه‌های نیابتی در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، فعالیت‌ گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی، ایالات متحده و شرکای آن را تهدید می‌کنند، از این رو،‌ هدف از تحریم‌های بیشتر، برخورد با این تهدیدها است.

این تلاش‌ها در حالی انجام می‌شود که دولت جو بایدن به دلیل اجرا نکردن دقیق تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و مماشات با تهران، مورد انتقادهای گسترده‌ای قرار گرفته است.

در همین حال، جانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا نیز روز جمعه گفت که ایالات متحده «در انجام اقدامات بیشتر برای پاسخگویی ایران تردید نخواهد کرد.»

آبرام پیلی،‌ جانشین فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران نیز روز جمعه ضمن اعلام خبر وضع تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه صنایع نفت و پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حمله موشکی تهران به اسرائيل، گفت: «ما به همراه متحدانمان به محدود کردن منابع رژیم ایران و پاسخگو ساختن جمهوری اسلامی در قبال اقداماتش ادامه می‌دهیم.»

تحریم‌های اعلام شده آمریکا به دنبال دومین حمله مستقیم جمهوری اسلامی به اسرائيل در سال جاری است. در حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل در روز دهم مهر، حدود ۲۰۰ موشک بالستیک به اسرائيل پرتاب شد و اسرائيل گفته است که این حمله را تلافی خواهد کرد.

آکسیوس به نقل از منابع آگاه نوشت که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائيل، شب گذشته در تماس تلفنی با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، جزئیات طرح حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی و همچنین جلسه کابینه امنیتی اسرائيل را به او اطلاع داده است.

در همین حال روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که جمهوری اسلامی از طریق چند کشور اروپایی به اسرائيل اعلام کرده اگر حمله تلافی‌جویانه تل‌آویو محدود باشد،‌ به آن پاسخ نخواهد داد.

این منابع افزودند که جمهوری اسلامی در پیام خود تاکید کرده است اگر اسرائيل به تاسیسات نفتی یا تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، «جمهوری اسلامی چاره‌ای جز زیر پا گذاشتن خط قرمزها نخواهد داشت.»

به گزارش الشرق الاوسط، این پیام در هنگام سفر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به ترکمنستان فرستاده شده است.