آمریکا فروش تسلیحات چند میلیارد دلاری به عربستان سعودی و امارات را تایید کرد

ارزش فروش تسلیحات جدید به امارات و عربستان سعودی در مجموع ۲.۲۵ میلیارد دلار است

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و جو بایدن - خبرگزاری فرانسه

پنتاگون روز جمعه یازدهم اکتبر (بیستم مهر) اعلام کرد که ایالات متحده فروش تسلیحات جدید به امارات و عربستان سعودی را به ارزش بیش از دو میلیارد دلار تایید کرده است.

به گزارش العربیه، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌های جداگانه اعلام کرد که وزارت امور خارجه این کشور فروش احتمالی ۲۲۰ موشک تاکتیکی AIM-9X Block II Sidewinder و سایر تجهیزات مرتبط به ارزش تقریبی ۲۵۱.۸ میلیون دلار را تایید کرده است.

ایالات متحده همچنین فروش احتمالی دو هزار و ۵۰۳ موشک AGM-114R3 Hellfire II و سایر پشتیبانی‌های لجستیکی به ارزش تقریبی ۶۵۵ میلیون دلار را تایید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این معامله توانایی عربستان سعودی را برای مقابله با تهدیدهای فعلی و آتی بهبود می‌بخشد. پنتاگون در بیانیه‌اش اشاره کرد که ادامه این سرمایه‌گذاری در افزایش قابلیت‌های دفاعی عربستان سعودی برای حفاظت از مرزها، زیرساخت‌های انرژی و ساکنانش بسیار مهم است.

فروش نهایی تاییدشده همچنین شامل مبلغ ۱۳۹ میلیون دلار برای ۱۰ هزار عدد ازجمله فشنگ‌های ۱۰۵ میلی‌متری سری ام۴۵۶ (M465) و انواع مختلف تانک و مهمات مسلسل است.

پنتاگون موافقت فروش احتمالی ۲۵۹ غلاف یکپارچه راکت چندگانه هدایت شونده ام۳۱ اِم‌وان (GMLRS) (M31A1) را نیز اعلام کرد که شامل یک هزار و ۵۵۴ موشک است. ۲۰۳ موشک ام۵۷ (M57) نیز در قراردادی ۱.۲ میلیارد دلاری گنجانده شده است.

در اوایل این هفته، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، به شاهزاده خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی، پایبندی واشینگتن به حمایت از ریاض را تایید کرد و تلاش این پادشاهی را برای ایجاد آرامش در خاورمیانه ستود.

عربستان سعودی بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات آمریکایی در جهان است. پیش از این نشریه نیویورک‌تایمز نوشته بود که بیشتر تسلیحات ذخیره‌شده در زرادخانه عربستان سعودی ساخت ایالات متحده است. با این حال این پادشاهی هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها درباره کاهش منافع و نفوذ آمریکا در منطقه، در سال‌های اخیر سعی کرده است هم‌زمان با افزایش تنوع در خرید‌، بر توسعه صنعت تولید داخلی سلاح نیز سرمایه‌گذاری کند.  

در سال‌های گذشته، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هم‌زمان با تشدید درگیری‌ها با حوثی‌ها در یمن محدودیت‌هایی را برای فروش سلاح به عربستان سعودی وضع کرده بود. این محدودیت‌ها شامل جلوگیری از فروش تسلیحات نظامی اصلی تهاجمی به عربستان سعودی بود. کمیته روابط خارجی سنا نیز در اکتبر ۲۰۲۲ به بهانه همکاری عربستان سعودی با روسیه و دیگر تولیدکنندگان نفت برای کاهش تولید، ممنوعیت دیگری برای فروش تسلیحات به ریاض وضع کرده بود.

در مارس ۲۰۲۳ اندیشکده موسسه تحقیقات صلح جهانی استکهلم (اس‌آی‌پی‌آر‌آی) اعلام کرد که در پنج سال منتهی به سال ۲۰۲۲، عربستان سعودی، قطر و مصر جزو ۱۰ کشور اول واردکننده اسلحه و مهمات در جهان بوده‌اند.

براساس این گزارش، ۱۰ واردکننده برتر اسلحه در خاورمیانه عبارت‌اند از: عربستان سعودی، قطر، مصر، امارات متحده عربی، کویت، الجزایر، مراکش، اردن، بحرین و عراق. در عین حال ۱۰ کشور برتر از میان کل کشورهای جهان از نظر واردات اسلحه در چند سال اخیر عبارت‌اند از: هند، عربستان سعودی، قطر، استرالیا، چین، مصر، کره جنوبی، پاکستان، ژاپن و ایالات متحده.

ده صادرکننده برتر اسلحه جهان نیز عبارت‌اند از: ایالات متحده، روسیه، فرانسه، چین، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، اسپانیا، کره جنوبی و اسرائیل.

بیشتر از جهان