لباس مردانه سیاه‌پوستان در موزه متروپولیتن؛ یک شب‌نشینی تاریخی در راه است

ویژگی‌های فرهنگ دندی، که در لباس‌های مردانه دهه ۱۷۹۰ لندن و پاریس ظاهر شد، ظرافت و اغراق است

تصویر ترکیبی از  بازیگر سینما کلمن دومینگو و مرد سیاه پوستی در کت و شلوار آراسته /AFP

ایسپ راکی، فارل ویلیامز، لوییس همیلتون و کلمن دومینگو میزبانان مشترک  یک شب‌نشینی تاریخی در موزه متروپولیتن خواهند بود.

پوشش مردان اغلب چندان مورد توجه نیست، اما اکنون در حال تجربه رنسانسی قابل‌توجه‌ روی فرش‌ قرمزها و نمایش‌های مد است. سال آینده یک نمایشگاه برجسته و تاریخی درمورد کت‌وشلوار سیاه‌پوستان و فوت‌وفن خیاطی مردانه الهام‌بخش بزرگ‌ترین شب مد خواهد بود و شاید مشوق خوبی برای مردان سرشناس باشد تا با کنار گذاشتن کت‌وشلوار کلاسیک به دنیای پرماجرای مد وارد شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موسسه لباس موزه متروپولیتن نمایشگاه بهار ۲۰۲۵ خود را با عنوان «فوق‌العاده شیک: طراحی سروظاهر سیاه‌پوستان» (Superfine: Tailoring Style Black) معرفی کرده است که به بررسی شیک‌پوشی سیاهان از قرن ۱۸ تا رنسانس هارلم و تاثیر آن بر مد لوکس امروزی می‌پردازد.

به گزارش سی‌ان‌ان «فرهنگ دندی» یا شیک‌پوشی مردان سیاه‌پوست سبکی بود که در قرن هجدهم به سیاهان اروپا تحمیل شد؛ زمانی که داشتن خدمتکاران خوش‌لباس و «آراسته» مد شده بود. این مفهوم همچنین در طول تاریخ و برای جامعه دور از وطن (دیاسپورا) سیاهان به ابزاری تبدیل شد تا از پوشش برای ابراز وجود و تثبیت هویت استفاده کنند.

شب‌نشینی بزرگ موزه متروپولیتن (Met Gala) عنوانش را معمولا از نمایشگاه همراهش می‌گیرد و مهمانان سرشناس آن متناسب با موضوع نمایشگاه لباس می‌پوشند.

این شب‌نشینی سال گذشته با عنوان «باغ زمان» و براساس داستان کوتاهی از جی.جی. بالارد به مضامین زوال، زیبایی و شکنندگی پرداخت و با نمایشگاه «زیبای خفته: بیداری دوباره مد» هم‌زمان شد. لباس‌های ارائه‌شده در این نمایش بازه زمانی چهار قرن را دربر می‌گرفت و بسیاری از آن‌ها آن‌قدر پوسیده و شکننده بودند که نمی‌شد آن‌ها را لمس کرد یا پوشید.

این موسسه برای شب‌نشینی آینده، که هر سال در اولین دوشنبه ماه مه برگزار می‌شود، نام شماری تازه از میزبانان مشهور را اعلام کرده است که همگی در مد پیشرواند: کولمن دومینگو بازیگر، لوییس همیلتون راننده مسابقه بریتانیایی، ایسپ راکی (شریک زندگی ریانا) رپر، و فارل ویلیامز، تهیه‌کننده موسیقی و مدیر خلاقیت در بخش مردانه لویی‌ویتون با نشریه مد ووگ همکاری خواهند کرد. آنا وینتور، سردبیر، به همراه لبرون جیمز، دبیر افتخاری، برگزاری این رویداد را برعهده دارند.

نمایشگاه امسال، که براساس کتاب تاریخ‌دان مونیکا ال. میلر با عنوان «بردگان مد: شیک‌پوشی سیاهان و شکل‌دهی هویت سیاهان دور از وطن» تعریف شده است، از جهات مختلف تاریخ‌ساز خواهد بود. این اولین نمایشگاه مد موزه متروپولیتن است که صرفا بر پوشش سیاهان متمرکز است و میلر نیز اولین متصدی سیاه‌پوست موسسه لباس این موزه خواهد بود که نمایشگاه را در کنار متصدی موسسه، اندرو بولتون، برگزار می‌کند.

ویژگی‌های فرهنگ دندی، که در لباس‌های مردانه دهه ۱۷۹۰ لندن و پاریس ظاهر شد، ظرافت و اغراق است، دورانی که در آن برای بردگان نیز لباس‌های به‌شدت اغراق‌آمیز مد شد. طبق کتاب میلر، دندی‌های سیاه به‌خاطر «خیاطی نوظهور» معروف شدند؛ اما دندی‌ایسم (Dandyism، شیک‌پوشی) عمیقا در در زیبایی‌شناسی آفریقایی ریشه دارد و از آن زمان به خرده‌فرهنگی تبدیل شده که پیوسته در سراسر جهان احیا می‌شود. بولتون در بیانیه مطبوعاتی‌اش به تاثیر دندی‌ایسم بر مد روز اشاره کرد و به طراحان سیاه احیاکننده لباس مردانه پرداخت.

در این بیانیه میلر نیز اشاره می‌کند که این نمایشگاه نشان می‌دهد که مد، نژاد، هویت و قدرت چگونه دست در دست هم دارند. دندی‌ایسم در تعیین سرنوشت و کسب عزت آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار تغییری بنیادین پدید آورد، روایتی که در فرهنگ امروز همچنان در حال شکل‌گیری است.

او گفت: «تاریخ دندی‌ایسم سیاه نشان می‌دهد که سیاهان چگونه از برده و کالای لوکس، که مانند هر نشان دیگری از ثروت و موقعیت قابل کسب‌اند، به افرادی خودمختار و خودآرا تبدیل شدند که روندهای جهانی‌ پوشش را شکل می‌دهند. این نمایشگاه بازیگوشی زیبایی‌شناختی دندی و روش‌هایی را ، که در آن خیاطی و سبک هم شباهت و هم تمایز را نشان می‌دهند، برجسته می‌کند و در عین حال داستانی درمورد خود و جامعه می‌گوید.»

بیشتر از مُد و زیبایی