«سومین تلاش برای ترور»؛ مردی که با اسلحه پر در تظاهرات ترامپ دستگیر شد کیست؟

پلیس محلی از خنثی کردن یک طرح ترور دیگر علیه ترامپ خبر داد اما‌ سرویس مخفی اعلام کرد که نامزد جمهوری‌خواهان در معرض خطر نبود

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده‌‌ــ AFP

در زمانی که دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، برای سخنرانی در گرهمایی طرفدارانش در جنوب کالیفرنیا آماده می‌شد، پلیس محلی از خنثی کردن سومین تلاش برای ترور او خبر داد.

به گزارش نیویورک پست، پلیس محلی روز شنبه اعلام کرد که مرد مسلحی را در خارج از گردهمایی ترامپ در کواچلا دستگیر کرده است و مدعی شد که این مرد به نام وم میلر قصد داشت سومین طرح ترور رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را اجرا کند.

چاد بیانکو، کلانتر کانتی ریورساید، درباره بازداشت مردی با اسلحه پر در اطراف گردهمایی طرفداران ترامپ به خبرنگاران گفت: «معتقدم که از یک تلاش دیگر برای ترور ترامپ جلوگیری کردیم.»

وم میلر ۴۹ ساله در یک ایست‌بازرسی پلیس دستگیر شد. مقام‌های محلی گفتند او می‌خواست با مدارک تقلبی وارد تجمع طرفداران ترامپ شود اما وقتی پلیس متوجه شد که شماره خودرو او ثبت نشده است، خودرو را بازرسی و تعداد زیادی مدارک جعلی به همراه یک تفنگ ساچمه‌ای کشف کرد. مقام‌ها گفتند که این تفنگ دستی پر بوده است.

میلر به دلیل همراه داشتن «اسلحه گرم پر از گلوله و خشاب با ظرفیت بالا» تفهیم اتهام و وسایلش ضبط شد. او سپس با پرداخت وثیقه پنج هزار دلاری آزاد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه کلانتر محلی در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید می‌کند مامورانش توانسته‌اند جان ترامپ را نجات دهند، به نظر می‌رسد سازمان‌های فدرال چنین نظری ندارند.

به گزارش نیویورک پست، برخی منابع اعلام کردند که سرویس مخفی معتقد است اینکه میلر قصد ترور رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را داشته باشد، بعید بوده است و اف‌بی‌آی در مورد این موضوع تحقیق نخواهد کرد. به گفته این منابع، وم میلر از اعضای یک گروه راست ضددولتی است و احتمالا این سلاح‌ها را برای دفاع شخصی همراه داشته است.

سرویس مخفی بعدا اعلام کرد که ترامپ در جریان این تجمع در معرض خطر نبود. این سازمان و اف‌بی‌آی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «سرویس مخفی آمریکا ارزیابی می‌کند که دونالد ترامپ در خطر نبوده است.»

بنا بر گزارش‌ها، میلر پس از تلاش اف‌بی‌آی برای بازجویی از او، درخواست وکیل کرد. اما پلیس ریورساید هنگام صحبت با مطبوعات در روز یکشنبه بر ارزیابی‌های اولیه‌اش تاکید کرد و در عین حال میلر را «دیوانه» خواند.

در سوابق وم میلر، قانون‌شکنی‌های کوچکی دیده می‌شود و به نظر می‌رسد که او یکی از اعضای جنبش «شهروندان مستقل» است؛ یک جنبش راست‌گرا که بر اساس تئوری‌های توطئه بنا شده است و طرفدارانش معتقدند دولت‌ها هیچ اختیاری بر آن‌ها ندارند. اف‌بی‌آی این گروه را «افراطی‌های ضددولتی» می‌خواند که معتقدند اگرچه «به لحاظ فیزیکی در آمریکا اقامت دارند»، جدا از حاکمیت ایالات متحده باقی می‌مانند.

رسانه پرس‌ــ‌انترپرایز هم گزارش داد که میلر، یک جمهوری‌خواه ثبت‌نام شده است که مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای (UCLA) دارد و سال ۲۰۲۲ برای مجلس ایالتی نوادا نامزد شده بود. همچنین گفته می‌شود که او صاحب یک شرکت مستقر در کالیفرنیا است و در سوابقش دیده می‌شود که از تئوری‌های توطئه و لفاظی‌های خشونت‌آمیز زن‌ستیزانه آنلاین حمایت کرده است.

دونالد ترامپ تا پیش از این، از دو طرح سوءقصد جان سالم به در برده است؛ در ماه ژوییه، توماس متیو کروکس، مرد مسلح ۲۰ ساله، در جریان تجمعی در باتلر پنسیلوانیا، به سمت رئیس‌جمهوری سابق آمریکا تیراندازی کرد. حدود دو ماه بعد، یک مرد مسلح به نام رایان روت که با تفنگ پر در میان بوته‌های باشگاه گلف ترامپ پنهان شده بود، دستگیر شد.

بیشتر از جهان