لغو پروازهای اروپایی ایران‌ایر ساعاتی پس از اعمال تحریم‌های جدید

مسافران ساعاتی قبل از پرواز پیامک لغو پروازهایشان به مقصد کشورهای اروپایی را دریافت کردند

عکس تزیینی‌ــ یک هواپیمای شرکت ایران ایر‌‌ــ  AIRBUS

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا که شرکت‌های هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان و ساها را هدف قرار داده‌ است، لغو پروازهای اروپایی این شرکت‌ها را در پی داشت.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی ایران، ساعاتی پس از صدور بیانیه اتحادیه اروپا، مسافران شرکت‌های هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان‌ و ساها از طرف فرودگاه امام خمینی پیامک لغو پرواز دریافت کردند.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه بیست‌وسوم مهر سه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان و ساها را به دلیل ارسال موشک‌ به روسیه برای استفاده علیه اوکراین تحریم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بررسی جدول زمان‌بندی پروازهای فرودگاه خمینی نشان می‌دهد که پرواز شرکت هواپیمایی ایران‌ایر به پاریس، کلن و لندن در روز سه‌شنبه لغو شده است. با این حال، فروش آنلاین بلیت این شرکت‌ها به/از مقاصد اروپایی طی روزهای آینده بدون هیچ توضیحی همچنان ادامه دارد.

در نقطه مقابل، برخی سایت‌های فروش بلیت هواپیما به فاصله اندکی پس از اعلام تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا، تبلیغ مسیرهای پروازی جایگزین را آغاز کردند. مسافران ایرانی حالا مجبورند پروازهای دومسیره انتخاب کنند و دیگر امکان پرواز مستقیم به ایران و برعکس با شرکت‌های هواپیمایی داخلی وجود ندارد. این در حالی است که پیش از این بسیاری از مسافران ترجیح می‌دادند با پروازهای مستقیم سفر کنند، زیرا پروازهای دو مسیره با توقف و معطلی چندین ساعته در فرودگاه‌های دیگر همراهند که به‌خصوص برای مسافران بیمار و سالمند آزاردهنده است.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بیانیه‌اش اعلام کرد که شرکت‌های هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان و ساها موشک‌ها و پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی را به روسیه منتقل کرده‌اند.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان پیش‌تر شرکت هواپیمایی ایران‌ایر (هما) را به دلیل مشارکت در ارسال موشک بالیستیک به روسیه تحریم کرده بودند. اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بیانیه‌اش تاکید کرد که این تحریم‌ها با هدف بازدارندگی از حمایت تسلیحاتی جمهوری اسلامی از روسیه در جنگ اوکراین اعمال می‌شود؛ حمایتی که اکنون بار مالی و روانی مضاعف آن با لغو پروازهای مستقیم به اروپا به مردم ایران تحمیل شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره مدعی‌اند که در جنگ روسیه و اوکراین یک طرف درگیری نیستند اما به‌رغم این انکار و تکذیب‌ها، براوردهای اطلاعاتی کشورهای غربی حاکی از ارسال موشک‌های بالیستیک جمهوری اسلامی به روسیه است. منابع غربی می‌گویند شواهدی وجود دارد که این موضوع را اثبات می‌کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز به‌تازگی در بیانیه‌ای انتقال موشک‌های ساخت ایران به روسیه را تایید کرد و آن را تهدیدی علیه امنیت اروپا دانست. او گفت که مسکو در «جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی علیه اوکراین» از پهپادها و مهمات ایرانی استفاده کرده است.

مسعود پزشکیان، رئیس‌‌جمهوری اسلامی ایران، نیز در نخستین نشست خبری‌اش، ضمن تایید تلویحی ارسال موشک به روسیه گفت که در زمان او چنین اتفاقی نیفتاده است و به این موضوع که در گذشته «با هم تبادلاتی داشته‌اند»، وارد نمی‌شود.