دیپلماسی پاندایی چین و آمریکا؛ با تازه‌ترین پانداهای اعزامی پکن به واشینگتن آشنا شوید

باغ‌وحش ملی اسمیتسونیان این پانداها را به‌مدت ۱۰ سال به امانت گرفته است و سالانه ۱ میلیون دلار به چین می‌پردازد

چینگ بائو، پاندای سه ساله، در دوجیانگیان در چین‌ــ Smithsonian National Zoo

یک جفت جدید پاندای غول‌پیکر در راه باغ‌وحش ملی اسمیتسونیان هستند، که نشان‌دهنده تازه‌ترین گام در دیپلماسی پاندایی است.

بائو لی و چینگ بائو، که هر دو سه ساله‌اند، عصر دوشنبه به وقت محلی دوجیانگیان، مرکز حفاظت و پژوهش پانداهای غول‌پیکر چین را ترک کردند.

آن‌ها قرار است روز سه‌شنبه با یک هواپیمای باری بویینگ ۷۷۷ فدکس به نام «پاندا اکسپرس» به آمریکا برسند. ویدیویی که شبکه سی‌ان‌ان پخش کرد نشان می‌داد که پانداها داخل جعبه‌هایشان به کامیونی منتقل شدند. این دو پاندا ۱۰ سال آینده عمرشان را در باغ‌وحش ملی واشینگتن دی‌سی سپری خواهند کرد.

مراقب‌های پانداها برای اینکه آن‌ها برای سفر ۱۹ ساعته و ۷۶۳۱ مایلی‌شان (۱۲ هزار و ۲۸۰ کیلومتر) آماده باشند، آب، دارو، و میان‌وعده‌هایی مانند نان ذرت بخارپز، جوانه بامبو و هویج بسته‌بندی کردند.

این خرس‌ها پیش از عزیمت از چین، باید تحت معاینات جسمی قرار می‌گرفتند و قرنطینه می‌شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا سه مراقب و کارشناس دامپزشکی مجرب به چین فرستاد تا پانداها را در سفر به واشینگتن دی‌سی همراهی کنند. 

باغ‌وحش به ایمیل استعلام رسانه‌ای پاسخ نداد، اما روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای در ایکس [توییتر سابق]، اعلام کرد که درهای این مکان روز آینده به روی عموم بسته خواهد بود.

در بیانیه این باغ‌وحش آمده است: «برای ایمنی پانداها و کارکنان، جزئیات بیشتری در مورد زمان‌بندی اعلام نخواهیم کرد.»

وقتی این خرس‌ها به واشینگتن دی‌سی برسند، به‌مدت حداقل ۳۰ روز قرنطینه خواهند شد تا به محیط جدیدشان عادت کنند و از گسترش هرگونه بیماری جلوگیری شود.

خانه جدید آن‌ها زیستگاهی وسیع شامل ننو، دیوارنما، سازه‌های صعود و منبعی پایدار از بامبو است. مسئولان باغ‌وحش از نوامبر ۲۰۲۳ بازسازی این محوطه محصور را آغاز کردند، زمانی که با پانداهایی که ساکنان قدیمی این مکان بودند‌ــ می شیانگ ۲۶ ساله، تیان تیان ۲۷ ساله و توله ۴ ساله‌شان، شیائو چی‌جی‌ــ خداحافظی کردند.

این اولین بار در بیش از ۲۰ سال گذشته بود که محوطه پانداها در این باغ‌وحش، بدون حیوانات سیاه و سفید محبوبش، خالی باقی مانده بود. چین اولین بار در سال ۱۹۷۲ بود که قرض دادن پاندا به آمریکا را آغاز کرد.

در شرایطی که پانداها باغ‌وحش‌های سراسر کشور، از جمله سن دیه‌گو و ممفیس، را ترک می‌کردند، مشخص نبود که آیا چین دوباره جفتی دیگر از این پستانداران دوست‌داشتنی ارسال خواهد کرد یا خیر.

اما در نوامبر سال گذشته، در جریان دیدار رهبران در نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا‌ـ‌پاسیفیک (APEC) در سانفرانسیسکو، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، اشاره کرد که یک جفت پاندای جدید راهی باغ‌وحش ملی خواهند شد.

جیل بایدن، بانوی اول، در ماه مه این خبر را در پیامی ویدیویی در کنار مدیران باغ‌وحش اعلام کرد. 

او گفت: «خبر رسمی است! پانداها به واشینگتن دی‌سی برمی‌گردند!»

هدف برنامه پاندای باغ‌وحش جفت‌گیری و زادگیری از این دو خرس است. هر توله‌ای که از این دو پاندا به دنیا بیاید، در سن ۴ سالگی به چین بازگردانده خواهد شد.

باغ‌وحش موافقت کرده است که در ازای میزبانی خرس‌ها، سالانه مبلغ ۱ میلیون دلار به مرکز پژوهشی [چین] بپردازد. این پانداها متعلق به باغ‌وحش نیستند و به‌مدت ۱۰ سال به امانت آن‌جا خواهند بود. نگهداری از این حیوانات در مجموع ۲.۸ میلیون دلار در سال برای باغ‌وحش هزینه دارد.

این خرس‌ها با ساکنان قبلی باغ‌وحش ارتباط خانوادگی دارند. بائو لی پسر بائو بائو است، پاندای غول‌پیکر ماده‌ای که در سال ۲۰۱۳ در این باغ‌وحش به دنیا آمد. او همچنین نوه می شیانگ و تیان تیان، دو پاندای قبلی این باغ‌وحش است.

سالانه حدود دو میلیون نفر، به امید اینکه نگاهی به این حیوانات بیندازند، از این باغ‌وحش بازدید می‌کنند. 

© The Independent

بیشتر از جهان