هشدار کارشناسان: در میانه آشوب جهانی، داعش برای انتقام‌جویی‌ بیشتر آماده می‌شود

از داعش خراسان مستقر در افغانستان با عنوان خطرناک‌ترین گروه تروریستی که اهداف غرب را نشانه گرفته است، یاد می‌شود

کارشناسان تروریسم و امنیت می‌گویند که با ادامه و گسترش دامنه درگیری در اوکراین، غزه و لبنان گروه داعش، به‌ویژه داعش خراسان، برای انتقام‌جویی‌های بیشتر آماده می‌شود.

نشریه نیوزویک در مطلبی آورده است که داعش از ناآرامی‌ها و درگیری‌ها سود می‌برد و تلاش می‌کند «راه را برای حملات جدید و مرگبار در سراسر جهان هموار ‌کند».

نیوزویک افزود که خطر داعش پس از سرکوب این گروه در سوریه و عراق در سال ۲۰۱۹ کاهش یافت، اما شاخه خراسان داعش، که در افغانستان مستقر است، با راه‌اندازی حمله‌های مرگبار در روسیه، ایران، پاکستان و افغانستان و همچنین بازداشت شهروندان افغانستان و کشورهای آسیای میانه در کشورهای غربی، نشان داد که این گروه امنیت غرب را نشانه گرفته است.

در این مطلب آمده است: «گسترش اختلاف قدرت‌های جهانی برسر مسائلی که از اروپای شرقی تا شرق آسیا را دربر می‌گیرد، عملا فرصت‌های جدیدی برای داعش خراسان فراهم می‌آورد تا از آن برای افزایش و گسترش برنامه‌های تهدیدآمیزش استفاده کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوکاس وبر، تحلیلگر ارشد اطلاعاتی تهدیدات در مرکز «فناوری علیه تروریسم» (Tech Against Terrorism)، گفت داعش از جنگ‌ قدرت‌های بزرگ که آن‌ها را تضعیف می‌کند استقبال می‌کند و قصدش برای بهره‌برداری از درگیری‌های موجود را آشکارا اعلام می‌کند.

اعضای داعش، در مجله‌هایی که به زبان‌های مختلف منتشر می‌کنند، درمورد جنگ در اوکراین و خاورمیانه پیوسته مطلب می‌نویسند. این گروه همچنین در رسانه‌های اجتماعی اتاق‌های آنلاین دارد و محتوای تبلیغاتی‌شان را به هزاران نفر در سراسر دنیا می‌رساند. مبلغان داعش با هدف تبلیغ، جلب و جذب افراد و استخدام جنگجو کانال‌هایی را در تلگرام راه‌اندازی کرده است و پیوسته در برنامه‌های زنده درمورد مسائل گوناگون، ازجمله ضرورت گسترش خلافت‌خواهی در میان جوانان، صحبت می‌کنند.

لوکاس وبر می‌گوید که از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و پاسخ نظامی اسرائیل به آن، داعش خراسان حجم بسیاری از محتوای تبلیغاتی آنلاین را برای استفاده از نارضایتی‌های ناشی از جنگ و تحریک حامیانش منتشر می‌کند. محتواهای تبلیغاتی داعش به حمایت آمریکا از اسرائیل اشاره می‌کنند که عملا تحریک هواداران آن‌ها به انتقام‌جویی از آمریکا است.

هفته گذشته نصیراحمد توحیدی، شهروند افغانستان، در شهر اوکلاماها ایالات متحده به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله در روز انتخابات آمریکا بازداشت شد. توحیدی اعتراف کرد که به دستور داعش به این اقدام دست می‌زد و برای انجام حمله دو قبضه اسلحه نیز تهیه کرده بود.

چند روز پس از بازداشت توحیدی، ماموران امنیتی فرانسه یکی از بستگان توحیدی را به اتهام همراهی او برای این حمله بازداشت کرد. همچنین روز چهارشنبه یک شهروند ایرانی به اتهام تلاش برای پیوستن به داعش در شهر هانوفر آلمان بازداشت شد. پیش از این نیز چندین شهروند افغانستان و تاجیکستان در کشورهای آلمان، اتریش، سوئد، لهستان، هلند و ترکیه به اتهام عضویت در داعش خراسان بازداشت شده‌اند.

لوکاس وبر نیز با اشاره به تلاش برای استخدام نیرو در کشورهای مختلف گفت، در مجله‌ها و پیام‌های داعش خراسان، به‌تکرار به هواداران این گروه گفته می‌شود که درمورد تهیه اسلحه و تعیین هدف اقدام کنند.

در همین حال ریکاردو واله، سردبیر مجله «خراسان دیری»، گفت داعش استدلال می کند که روسیه و ایالات متحده تضعیف می‌شوند و با ادامه جنگ در اوکراین منابعشان را مصرف می‌کنند، در حالی که این گروه توانایی ضربه زدن به هر دو کشور را دارد.

واله افزود که داعش خراسان جنگ در اوکراین را بهترین فرصت برای مسلمانانی که در هر دو طرف می‌جنگند می‌داند و در پیام‌های خود از این مسلمانان می‌خواهد که برای انتقام از کمپین روسیه و آمریکا در سوریه علیه داعش از سلاح‌هایی که در اختیار دارند استفاده کنند.

پس از حمله مرگبار داعش خراسان به سالن کنسرت کروکوس در حومه مسکو در آوریل گذشته، ابتدا مقام‌های روسیه این حمله را «پرچم دروغین» اوکراین توصیف کرد، اما پس از آنکه شواهد دست داشتن داعش در این حمله منتشر شد، روسیه نیز پذیرفت که این حمله را داعش خراسان سازماندهی و اجرا کرده است.

این حمله موجی از نگرانی‌ها را در کشورهای منطقه و غرب برانگیخت و پس از آن طالبان در افغانستان مدعی شدند که داعش در این کشور مهار شده است و سران این گروه به پاکستان پناه برده‌اند.

ریکاردو واله افزود: «نه‌تنها حملات داعش در روسیه، که توطئه‌های کشف‌شده در اروپا و آمریکا و  اسرائیل نیز موید این است که داعش در بی‌ثباتی منطقه‌ای و بین‌المللی پیشرفت می‌کند.»

داعش خراسان در سال ۲۰۱۴ و در پی گسترش قدرت و قلمرو داعش در سوریه و عراق، در شرق افغانستان ایجاد شد. این گروه ابتدا از فرماندهان ناراضی طالبان افغان و پاکستان تشکیل شد و پس از آن در مناطق مختلف افغانستان به جذب نوجوانان و جوانان پرداخت و قرارگاه‌هایی در ننگرهار، نورستان، کنر، جوزجان، سرپل، زابل و ارزگان ایجاد کرد. قرارگاه‌های نظامی این گروه در نتیجه حمله‌های نیروهای دولت پیشین افغانستان، نیروهای ناتو و همچنین درپی درگیری با طالبان سرکوب شدند و پس از این آنان به حمله‌های چریکی و غافلگیرانه روی آوردند و تا کنون به این روش فعالیت می‌کند.

بیشتر از جهان