تحقیقات جدید عمر گیتی را ۲۷ میلیارد سال تخمین می‌زند

تحقیقات اخیر راجندرا گوپتا، استاد فیزیک در دانشگاه اتاوا، نشان می‌دهند که توضیح ساختار گیتی بدون نیاز به فرض وجود ماده تاریک یا انرژی تاریک نیز ممکن است

بررسی جدیدی نشان می‌دهد که درک کنونی ما از ساختار گیتی و عمر آن ممکن است دقیق نباشد. براساس دانش کیهان‌شناسی امروز، گیتی ما از سه جزء کلیدی تشکیل شده است: «ماده معمولی»، «انرژی تاریک» و «ماده تاریک».

اما تحقیقات اخیر راجندرا گوپتا، استاد فیزیک در دانشگاه اتاوا، نشان می‌دهند که توضیح ساختار گیتی بدون نیاز به فرض وجود ماده تاریک یا انرژی تاریک نیز ممکن است.

به گزارش وب‌سایت «اِرس‌دات‌کام» (Earth.com)، گوپتا مدلی را توسعه‌ داده است که در آن دو نظریه با هم ترکیب شده است. نظریه اول «ثوابت جفت‌ متغیر» (CCC) است و نظریه دوم نظریه‌ای تقریبا منسوخ‌شده در کیهان‌شناسی است که به نظریه «نور خسته» (TL) مشهور است.

براساس نظریه «ثوابت جفت‌ متغیر»، ثابت‌های بنیادی طبیعت مانند سرعت نور یا بار الکترون احتمالا ثابت نیستند و در سراسر گیتی متغیرند.

نظریه دیگر، نظریه‌ای است که در میان کیها‌ن‌شناسان به نظریه «نور خسته» مشهور است. براساس این نظریه، که فریتس تسوئیکی، کیهان‌شناس مشهور حدود یک قرن پیش، آن را مطرح کرد، «انتقال به سرخ» نور از کهکشان‌های دور- یعنی کشیدگی نور به طول موج‌های بلندتر و سرخ‌تر- به‌دلیل انبساط گیتی نیست بلکه به این دلیل است که نور در طول فواصل بسیار دور انرژی‌اش را از دست می‌دهد. براساس این نظریه، این کاهش انرژی ممکن است باعث انتقال به سرخ شود و لزوما به انبساط گیتی ارتباطی ندارد.

مدل جدید راجندرا گوپتا با ترکیب این دو نظریه به این نتیجه رسیده است که احتمالا نه‌تنها عمر گیتی ما ۱۳.۸ میلیارد سال نیست که حتی ماده تاریک نیز ممکن است یک فرض اضافی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس علم کیهان‌شناسی امروز، ماده تاریک حدود ۲۷ درصد گیتی را تشکیل می‌دهد، ماده معمولی که می‌شناسیم کمتر از پنج درصد، و مابقی گیتی از انرژی تاریک ساخته شده است.

گوپتا می‌گوید: «یافته‌های این مقاله پژوهش قبلی ما را تایید می‌کند که عمر گیتی را ۲۶.۷ میلیارد سال تخمین می‌زد و نیاز به فرض وجود ماده تاریک را از میان می‌برد.»

گوپتا یادآور می‌شود: «برخلاف نظریه‌های استاندارد کیهان‌شناسی، که انبساط شتاب‌دار گیتی را به انرژی تاریک نسبت می‌دهند، یافته‌های ما نشان می‌دهد که این انبساط به‌دلیل ضعف نیروهای طبیعت است نه به‌دلیل وجود انرژی تاریک.»

دانشمندان پیش از این نیز تلاش کرده بودند فرض وجود ماده تاریک را کنار بگذارند و از نظریه دینامیک نیوتنی اصلاح‌شده (MOND) استفاده کنند.

نظریه موند، یا اصطلاحا نظریه دینامیک نیوتونی اصلاح‌شده، در ابتدا به قصد توضیح ناهنجاری‌های مشاهده‌شده در سرعت چرخش کهکشان‌ها پیشنهاد شده بود، اما در حال حاضر دانشمندان این ناهنجاری‌‌ها را با فرض وجود ماده‌ای نامرئی به نام «ماده تاریک» توضیح می‌‌دهند.

نظریه گوپتا، که در مجله «آستروفیزیکا‌ل‌ژورنال» (The Astrophysical Journal) منتشر شده است، همچنین نظریه معروف به مِهبانگ (بیگ‌بنگ) را، که می‌گوید گیتی ما ۱۳.۸ میلیارد ساله است، به چالش می‌کشد. با این حال، به گفته پژوهشگران این نظریه هنوز باید پیش‌بینی‌های آزمون‌پذیر ارائه دهد که بتوان با مشاهده و آزمایش‌ آن‌ها را تایید یا رد کرد.

بیشتر از علوم