سفر شاه چارلز و ملکه کامیلا به استرالیا؛ پادشاه بریتانیا در میان احساساتی متفاوت وارد سیدنی شد

سفر شاه چارلز سوم در بحبوحه بحث‌ استرالیایی‌ها درباره خارج شدن این کشور از قلمرو پادشاهی بریتانیا و تبدیل آن به جمهوری انجام می‌شود

شاه چارلز سوم که عصر جمعه به همراه ملکه کامیلا وارد سیدنی شد، در حالی از «عشق و علاقه عمیق» به استرالیا، بخشی از امپراتوری بریتانیا، سخن گفته است که می‌داند بخشی از استرالیایی‌ها درباره او احساسات متقابلی ندارند.

به گزارش ان‌بی‌سی‌نیوز، از پادشاه و ملکه بریتانیا در بدو ورود به سیدنی، با تشریفات ویژه‌ای استقبال شد و مقام‌های استرالیایی ورود اعضای خاندان سلطنتی بریتانیا را با نمایش تصویر آن‌ها روی خانه اپرای نمادین سیدنی گرامی داشتند. همچنین به احترام اعضای پیشین این خاندان، ویدیویی چهار دقیقه‌ای از ترکیب تصاویر بازدیدهای سلطنتی قبلی نیز به نمایش درآمد.

شاه چارلز ۷۵ ساله اولین پادشاه بریتانیا است که در ۱۳ سال گذشته به استرالیا سفر کرده است. سفر شاه چارلز و ملکه کامیلا از ۱۸ تا ۲۶ اکتبر برای بازدید از استرالیا و کشور جزیره‌ای ساموآ در اقیانوس آرام برنامه‌ریزی شده است. این دیدارها اولین بازدید شاه چارلز سوم از سرزمین‌های متعلق به بریتانیا در آن‌سوی آب‌ها، از زمان رسیدن به پادشاهی و همچنین اولین سفر خارجی مهم او پس از تشخیص ابتلایش به سرطان است.

استرالیا یکی از ۱۴ کشور خارج از خاک اصلی بریتانیا محسوب می‌شود که شاه چارلز در آن‌ها همچنان رئیس کشور محسوب می‌شود، نقشی که تا حد زیادی نمادین و تشریفاتی است. این ۱۴ کشور مشترک‌المنافع بخشی از گروهی بزرگ‌تر متشکل از ۵۶ کشور مستقل‌اند که همگی قبلا تحت سلطه بریتانیا بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از مرگ ملکه الیزابت دوم در سال ۲۰۲۲، در استرالیا، کانادا و سایر کشورهای مشترک‌المنافع بحث‌‌ها درباره اینکه آیا باید از خانواده سلطنتی بریتانیا جدا و به جمهوری تبدیل شوند یا خیر، دوباره داغ شد.

اکثریت استرالیایی‌ها سال ۱۹۹۹ در «همه‌پرسی انتقال به جمهوری» به آن رای منفی دادند. اینک با از سر گرفته شدن بحث‌ها درباره جمهوری‌خواهی و استقلال،‌ آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا، برای برگزاری یک رای‌‌گیری دیگر در این زمینه اعلام آمادگی کرده است. با این حال دولت او در ماه ژانویه اعلام کرد که این موضوع یک اولویت برای دولت در نظر گرفته نمی‌شود و تا پیش از سفر شاه چارلز در سال ۲۰۲۴، همه‌پرسی برگزار نخواهد شد.

شاه چارلز سوم گفته است این به نظر خود استرالیایی‌ها بستگی دارد که تصمیم بگیرند می‌خواهند کشورشان به جمهوری تبدیل شود یا خیر.

با اینکه استرالیا فعلا از برگزاری همه‌پرسی درباره جمهوری‌خواهی صرف‌نظر کرده، برای فاصله‌گرفتن از خانواده سلطنتی گام‌هایی برداشته است. به‌عنوان مثال، استرالیا سال ۲۰۲۳ ترجیح داد به جای نقش زدن تصویر شاه چارلز روی اسکناس‌های پنج دلاری جدید، از طرحی بومی استفاده کند.

خاندان سلطنتی بریتانیا در این سفر روز دوشنبه در پارلمان استرالیا واقع در کانبرا، پایتخت این کشور، حضور خواهند داشت و قرار است پادشاه بریتانیا در آنجا با آنتونی آلبانیزی دیدار کند. این در حالی است که نخست‌وزیرهای شش ایالت استرالیا شامل نیوساوت ولز، ویکتوریا، کویینزلند، استرالیای غربی، استرالیای جنوبی و تاسمانی همگی گفته‌اند که نمی‌توانند در این مراسم شرکت ‌کنند. با وجود این، همه ایالت‌ها به مراسم استقبال نماینده‌ای ــ از جمله فرمانداران‌ــ را  می‌فرستند.

سخنگوی اتحادیه سلطنت‌طلبان استرالیا غیبت مقام‌های ارشد برخی ایالت‌ها را نوعی توهین و «رفتاری غیرقابل دفاع» دانسته است. با این حال جنبش جمهوری‌خواهی استرالیا (ARM) اعلام کرده است که شاه چارلز غیبت این نخست‌وزیرها را درک می‌کند، زیرا می‌داند که آن‌ها بسیار پرمشغله‌اند.

جنبش جمهوری‌خواهی استرالیا در این ماه کارزاری به راه انداخت و سفر پادشاه بریتانیا به استرالیا را «تور خداحافظی» و فرصتی برای «وداع با سلطنت» خواند.

در حالی که اتحادیه سلطنت‌طلبان استرالیا برای استقبال از پادشاه هزاران پرچم استرالیا میان مردم توزیع کرده، جنبش جمهوری‌خواهی استرالیا در کارزارش از شهروندان این کشور خواسته است که کارت‌های خداحافظی مجازی را آنلاین امضا کنند و به این ترتیب جمهوری‌خواهی‌شان را نشان دهند.

بنا به اعتقاد برخی کارشناسان، شاه چارلز که پیش از این ۱۶ بار به استرالیا رفته و حتی در نوجوانی شش ماه آنجا زندگی کرده، اگر این بار با استقبالی متفاوت مواجه شود، تعجب نخواهد کرد، زیرا از تغییر شرایط آگاه است.

برخی تحلیلگران در عین حال خاطرنشان می‌کنند با توجه به اینکه روند درمان سرطان پادشاه بریتانیا هنوز ادامه دارد، تمایل او برای این سفر به نوعی نشان‌دهنده اهمیت سرزمین‌ها و کشورهای مشترک‌المنافع برای او و خاندان سلطنتی بریتانیا است.

بر اساس نظرسنجی «یوگاو» (YouGov) که سال ۲۰۲۳ منتشر شد، حدود یک‌سوم استرالیایی‌ها خواهان تغییر سریع نوع حکومت در این کشور به جمهوری‌ بودند، در حالی که ۳۵ درصد گفتند ترجیح می‌دهند به شکل سلطنت مشروطه باقی بماند.

برای اینکه نوع حکومت در استرالیا به جمهوری تبدیل شود، نتایج همه‌پرسی نه‌تنها در سراسر این کشور، بلکه دست‌کم در چهار ایالت از شش ایالت باید با اکثریت «آری» باشد. از ۴۵ همه‌پرسی که از سال ۱۹۰۱ تاکنون در استرالیا برگزار شده، تنها هشت مورد موفق بوده و با رای آری به تصویب رسیده است.

شاه چارلز سوم و ملکه کامیلا پس از بازدید از سیدنی و کانبرا، قرار است به ساموآ، یکی دیگر از کشورهای جزیره‌ای مشترک‌المنافع بریتانیا، بروند.

بیشتر از جهان