کشف مقبره‌ای ۲۰۰۰ ساله درست زیر صحنه فیلمبرداری «ایندیانا جونز» در پترا

در این مقبره باستانی ظرفی سفالی در دست یکی از اسکلت‌ها یافت شد که شبیه همان جام مقدسی است که در فیلم «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» در سال ۱۹۸۹ نشان داده شد

تصویری از گور باستانی و ظرف سفالی که در مقبره باستانی پترا کشف شده است‌- Warner bros/University of St Andrews

باستان‌شناسان بریتانیایی مقبره‌ای مخفی زیر شهر پترا کشف کرده‌اند که گمان می‌رود ۲۰۰۰ سال دست‌‌‌نخورده باقی مانده است. 

پژوهشگران دانشگاه سنت اندروز اجازه پیدا کرده بودند تا محوطه «الخزانه» پترا را کاوش کنند، که جزو میراث جهانی یونسکو است و در فیلم «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» در سال ۱۹۸۹ نشان داده شده بود.

در فیلم، این سازه شگفت‌انگیز به‌عنوان محلی به تصویر کشیده می‌شود که جام مقدس در آن قرار دارد، اما کارکرد اصلی الخزانه همچنان معما باقی مانده است.

تیم پژوهشگران در آنچه «دستاوردی مهم» توصیف شده است، مقبره‌ای قدیمی و مدفون کشف کردند که حاوی بقایای ۱۲ اسکلت باستانی بود‌ــ و حتی جامی شبیه جام مقدسی که در آن فیلم با نقش‌آفرینی هریسون فورد نشان داده شد.

پروفسور ریچارد بیتس، از دانشکده علوم زمین و محیط زیست دانشگاه سنت اندروز، گفت: «این کشف اهمیتی بین‌المللی دارد زیرا پیش از این تعداد بسیار اندکی از مقبره‌های کامل مربوط به نبطیان اولیه در پترا کشف شده‌‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«این مقبره‌ها، اشیاء داخلشان، و بقایای انسانی همگی می‌توانند به نادانسته‌های ما در مورد چگونگی شکل‌گیری پترا و اینکه نبطیان که بودند پاسخ دهند.»

الخزانه در مرکز شهری کامل قرار دارد که مردم پادشاهی نبطی، در ۲۰۰۰ سال قبل، با دست در دیواره‌های دره‌ای بیابانی کنده‌اند. 

در کمال شگفتی تیم پژوهشی، یکی از اسکلت‌ها در حجره داخل مقبره در حالی یافته شد که ظرفی سفالی در دست داشت، که «تقریبا مشابه» جام مقدسی توصیف شده است که در فیلم ماجراجویی مشهور «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» نشان داده شد.

قرار است به‌زودی برنامه‌ای از شبکه دیسکاوری پخش شود که به جزئیات این حفاری تاریخی می‌پردازد، و اجرای آن را جاش گیتس ماجراجو و کاوشگر بر عهده دارد، که این کشف جذاب را شرح داده است.

او گفت: «وقتی چیزی شبیه جام دیدیم، همه ما خشکمان زد. تقریبا شبیه جام مقدسی بود که در فیلم ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی نشان داده شد، و صحنه فیلم‌برداری در ساختمان باستانی بود که دقیقا بالای مقبره  قرار داشت. این غایت لحظه‌ای بود که زندگی تقلیدی از هنر می‌شود.»

بررسی دقیق این ظرف نشان می‌دهد که بخش بالایی کوزه‌ای شکسته است، که احتمالا قدمتش به قرن اول پیش از میلاد بازمی‌گردد.

گروه باستان‌شناسی از مقام‌های اردنی مجوز گرفتند تا ابتدا یک اسکن دورسنجی انجام دهند و بعد، زیر الخزانه حفاری کنند. وقتی بررسی نشان داد که احتمالا حجره‌هایی زیرزمینی داخل و اطراف الخزانه وجود دارد، یک برنامه حفاری طراحی و اجرا شد‌ــ که وجود این مقبره را فاش کرد.

دکتر تیم کینرد، از دانشکده علوم زمین و محیط زیست دانشگاه سنت اندروز، تاریخ ساخت این مقبره را بین اواسط قرن اول پیش از میلاد تا اوایل قرن دوم پس از میلاد برآورد کرد.

او گفت: «این مقبره به احتمال زیاد به‌عنوان آرامگاه و سردابه‌ای برای ارتاس چهارم فیلوپاتریس در پادشاهی نبطی در اوایل قرن اول پس از میلاد ساخته شده است.»

«مانند بسیاری از مقبره‌‌های دیگر این دره، به‌دلیل استفاده‌های بعدی و استفاده‌های مجدد طی دو هزاره گذشته، بقایای اندکی در این مقبره‌ها یافته شده است.»

© The Independent

بیشتر از علوم