تهدید به بمب‌گذاری؛ طالبان به یک هواپیمای هندی اجازه عبور از آسمان افغانستان نداد

اخیرا تهدیدهای جعلی علیه شرکت‌های هواپیمایی هندی افزایش یافته است

هواپیمای متعلق به شرکت هندی ویزتارا‌ــ airvistara/X

یکی از هواپیمای شرکت هندی ویزتارا که روز یکشنبه ۲۹ مهر با ۲۴۰ مسافر از دهلی به مقصد فرانکفورت در آلمان پرواز می‌کرد، اجازه نیافت از آسمان افغانستان عبور کند.

رسانه‌های هندی گزارش دادند که این هواپیما هنگام ورود به آسمان افغانستان تهدیدی مبنی بر بمب‌گذاری دریافت کرد و پس از آن با پاسخ رد رژیم طالبان برای عبور از حریم هوایی افغانستان مواجه شد.

در یک ماه اخیر و پس از حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به اسرائیل و افزایش نگرانی‌ها از آغاز درگیری مستقیم میان اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی مسیرشان را از آسمان ایران به افغانستان تغییر دادند.

خبرگزاری هندی د ویک گزارش داد پرواز یوکی۲۵ (UK25) در مسیر دهلی‌ــ‌فرانکفورت که با یک هواپیمای بویینگ ۷۸۷ انجام می‌شد، پس از آنکه اجازه نیافت وارد آسمان افغانستان شود، به دهلی بازگشت و در فرودگاه این شهر بر زمین نشست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مورد تهدید بمب‌گذاری این هواپیمای هندی جزئیات زیادی منتشر نشده، اما در خبرگزاری‌های هندی آمده است که هواپیمای شرکت ویزتارا تهدید به بمب‌گذاری از طریق ایکس دریافت کرد. هرچند این تهدید به‌عنوان «تهدید غیرمشخص» طبقه‌بندی شد، طالبان به این هواپیما اجازه عبور ندادند و هواپیمای مذکور مجبور به بازگشت به دهلی شد. 

هواپیمای هندی پیام منع ورود به حریم هوایی افغانستان را در حالی دریافت کرد که در آسمان پاکستان بود و پس از چندین بار دور زدن در حریم هوایی پاکستان چند دقیقه وارد حریم هوایی افغانستان شد، اما سپس به سمت دهلی بازگشت. رسانه‌های هند گزارش دادند این هواپیما که ساعت ۱ و ۱۰ دقیقه به وقت محلی پرواز کرده بود، سه ساعت بعد بدون هیچ مشکلی در دهلی به زمین نشست.

آسانگبا چوبا او، دبیر مشترک وزارت هوانوردی هند، اعلام کرد که ناظران امنیت هوانوردی در تلاش‌اند برای رفع این تهدیدهای بمب‌گذاری مکرر راه‌حلی اساسی بیایند.

خبرگزاری هندی ای‌ان‌آی به نقل از رام موهان نایدو، وزیر هوانوردی این کشور، نوشت: «ما در وزارت هوانوردی در حال بررسی تغییراتی در برخی قوانین و مقرراتیم.»

رسانه‌های هندی نوشتند که تهدید به بمب‌گذاری در هواپیماهای هندی افزایش یافته است و این تهدیدها که عموما جعلی‌اند، بیشتر به منظور ایجاد اختلال در روند فعالیت شرکت‌های هواپیمایی صورت می‌گیرند. 

خبرگزاری د ویک نوشت که مقام‌های هندی هنوز دراین‌باره که چرا تهدیدهای جعلی افزایش یافته‌اند، پاسخ واضحی ارائه نکرده‌اند. وزیر هوانوردی هند در این مورد گفت: «پلیس باید تحقیقات لازم را انجام دهد و عاملان این مسئله را دستگیر کند. زمانی که به آن‌ها برسیم، برای ما آسان‌تر خواهد بود که بگوییم چرا این کار را انجام می‌دهند و هدف پشت این اقدام‌ها چیست.»

هم‌زمان با تهدید به بمب‌گذاری در پرواز یکشنبه دهلی‌ــ‌فرانکفورت که به بازگشت هواپیمای هندی به دهلی منتهی شد، شرکت هواپیمایی ویزتارا اعلام کرد که پیش از این برای شش پرواز دیگر هم تهدیدی مشابه دریافت کرده است.

بیشتر از جهان