سخنگوی پنتاگون، مظنون بودن کارمند ایرانی‌تبار را در پرونده نشت اسناد حمله اسرائیل رد کرد

این نخستین بار نیست که سندی درباره حمله احتمالی اسرائیل به ایران منتشر می‌شود؛ در سال ۲۰۱۲ و در دولت اوباما نیز فارن پالیسی به نقل از منابع خود گزارشی از تصمیم اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی منتشر کرد

ژنرال پاتریک رایدر، ۱۶ مارس ۲۰۲۳ در ویرجینیا، در حال پاسخگویی به دلایل سرنگونی یکی از پهپادهای آمریکا بر فراز دریای سیاه -- Win McNamee/Getty Images/AFP

ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون در نشست خبری دوشنبه در پاسخ به پرسشی درباره گزارش منتشر شده از نقش آرین طباطبایی در نشت اسناد فوق محرمانه حمله اسرائیل به ایران گفت: «تا جایی که می‌دانم این مقام موضوع مورد بحث (تحقیقات) نیست.»

اسکای‌نیوز عربی پیش‌تر به نقل از یک مقام پنتاگون نوشته بود، نام آرین طباطبایی، مدیر دفتر دستیار وزارت دفاع آمریکا در امور عملیات ویژه، به عنوان مظنون در تحقیقات اف‌بی‌آی در زمینه نشت اطلاعات مطرح است. فاکس‌نیوز بعدا به نقل از منابع خود نوشت، آرین طباطبایی سر کار حضور دارد و مجوز‌های امنیتی او نیز فعال است.

دو سند محرمانه مربوط به حمله احتمالی اسرائیل به ایران روز جمعه از طریق یک کانال تلگرامی به رسانه‌ها درز کرد.

سی‌ان‌ان روز دوشنبه نوشت، تحقیقات در این زمینه در مراحل اولیه قرار دارد اما سناریوی نشت اطلاعات از داخل وزارت دفاع آمریکا بیش از نفوذ سایبری محتمل است.

نام آرین طباطبایی در سال ۲۰۲۳ نیز به دلیل فشار برخی اعضای کنگره که او را به ارتباط با جمهوری اسلامی و سپاه متهم کرده بودند، مورد توجه قرار گرفت. او در مذاکرات هسته‌ای آمریکا با جمهوری اسلامی نیز حضور داشت و از نزدیکان به رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران است که از ماه‌ها پیش در مرخصی اجباری بدون حقوق به‌سر می‌برد. گفته می‌شود اف‌بی‌آی مجوز‌های امنیتی رابرت مالی را تعلیق کرده و در حال تحقیق از رابرت مالی در زمینه نحوه مدیریت اسناد محرمانه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال رایدر روز دوشنبه گفت، وزیر دفاع با همتای اسرائیلی خود در زمینه نشت اطلاعات در ارتباط است و تحقیقات اف‌بی‌آی با همکاری وزارت دفاع و جامعه اطلاعاتی آمریکا در این زمینه ادامه دارد.

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا افشای این اطلاعات را که فقط در اختیار اتحاد «پنج چشم» متشکل از آمریکا، بریتانیا، کانادا، نیوزیلند و استرالیا بود را «بسیار نگران‌کننده» خوانده است.

در سه هفته‌ای که از حمله موشکی اول اکتبر جمهوری اسلامی به سوی اسرائیل می‌گذرد، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره زمان و نحوه واکنش اسرائیل به تهران مطرح بوده است.

با این حال این نخستین بار نیست که سندی درباره حمله احتمالی اسرائیل به ایران منتشر می‌شود.

در سال ۲۰۱۲ و در دولت اوباما نیز فارن پالیسی به نقل از منابع خود گزارشی از تصمیم اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی منتشر کرد.

در آن زمان برخی انتشار این سند را تلاشی برای جلوگیری از این حمله عنوان کردند.