جایزه «معمار صلح» بنیاد نیکسون به شاهزاده رضا پهلوی اهدا شد؛ «اکنون ارتشی از هم‌میهنان شجاعم دارم»

شاهزاده رضا پهلوی: هم‌میهنان شجاعم معماران واقعی صلح هستند

شاهزاده رضا پهلوی در سخنرانی در مراسم اهدای جایزه معمار صلح بنیاد ریچارد نیکسون که سه‌شنبه شب در کتابخانه نیکسون در کالیفرنیا برگزار شد، مردم ایران را که باوجود همه فشارها و سرکوب‌ها به پامی‌خیزند و برای آینده‌ای بهتر مبارزه می‌کنند، معماران واقعی صلح توصیف کرد. او گفت، مردم در ایران نام پدرم را صدا می‌زنند، نه به این دلیل که او نمادی از گذشته است، بلکه به این دلیل که او نماد حاکمیت، پیشرفت و افتخار است.

شاهزاده رضا پهلوی که همراه با بانو یاسمین در این مراسم حضور داشت، درباره دریافت جایزه «معمار صلح» گفت: «به‌نمایندگی از هم‌میهنانم و به یاد و احترام همه آنهایی که جان خود را در راه آزادی ایران فدا کردند، این جایزه را دریافت می‌کنم.»

بنیاد نیکسون پیش‌تر اعلام کرده بود، به‌پاس ۴۰ سال مبارزه شاهزاده رضا پهلوی در راه آزادی مذهب، دستیابی به حکومت دموکراتیک بر مبنای رای مردم و جلب توجه بین‌المللی به نقض حقوق بشر در ایران، جایزه معمار صلح را به او اهدا می‌کند.

شاهزاده رضا پهلوی در این سخنرانی گفت، «هموطنان من در ایران معماران واقعی صلح هستند.» هموطنانی که باوجود فشار و سرکوب برمی‌خیزند و به مبارزه برای احیای تمدن بزرگ ایران  ادامه می‌دهند. او گفت هم میهنان من مردم بسیار شجاعی هستند که نه تنها آینده بهتری را که پدرم می‌گفت سزاوار آن هستند، می‌خواهند بلکه برای آن می‌جنگند. شاهزاده رضا پهلوی گفت به من می‌گفتند چون از حمایت مالی  برخوردار نیستم یا ارتشی ندارم، در راه نجات کشورم پیشرفت نمی‌کنم، اما اکنون این ارتش را دارم، ارتشی از هم‌میهنان شجاعم.

شاهزاده رضا پهلوی تاکید کرد در راه مبارزه هیچ چیز برای خود نمی‌خواهد و در خدمت هم‌میهنان است و به خاطر آنهاست که در این راه ایستاده است. او گفت به ماموریت زندگی‌اش برای آزاد کردن ایران از این رژیم سرکوبگر ادامه می‌دهد.

شاهزاده رضا پهلوی درباره ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهوری فقید آمریکا گفت: ایران در دوران پدرم ستون ثبات بود و پرزیدنت نیکسون یک متحد قابل اعتماد در این زمینه بود. من از میراث او علاوه بر سیاست خارجی، رفاقت و وفاداری را به‌ یاد دارم. او گفت همانگونه که رئیس‌جمهوری نیکسون در کنار پدرم ایستاد، بنیاد نیکسون نیز در کنار مردم ایران، کنار حقیقت و عدالت ایستاده است.

شاهزاده رضا پهلوی در بخش دیگری از این سخنرانی به خطر جنگ در منطقه اشاره کرد و گفت این جنگ مردم ایران نیست، این جنگ خامنه‌ای است. او تاکید کرد، مردم ایران به دنبال جنگ نیستند، آنها به دنبال صلح و آرامش هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعطای جایزه معمار صلح در سال ۱۹۹۵ و اندکی پس از درگذشت ریچارد نیکسون آغاز شد. این جایزه به افرادی اعطا می‌شود که زندگی خود را وقف هدف ساختن جهانی صلح‌آمیزتر کرده‌اند.

این جایزه هر سال به شخصیت‌های بزرگ بین‌المللی که در راه صلح تلاش کردند اعطا شده است.

هنری کیسینجر، وزیر خارجه سابق ایالات متحده که نقش به‌سزایی در پایان دادن به جنگ ویتنام داشت تنها کسی است که دو بار در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۲۲ این جایزه را دریافت کرده است. از دیگر شخصیت‌های بزرگی که این جایزه را دریافت کرده‌اند می‌توان به جورج بوش، مایک پومپئو، دونالد رامسفیلد، جرالد فورد و جان مک‌کین اشاره کرد.

جایزه معمار صلح امسال به‌طور مشترک به شاهزاده رضا پهلوی و شهبانو فرح پهلوی اهدا شده است و مراسم اهدای جایزه معمار صلح به شهبانو فرح پهلوی در رویدادی خصوصی در اواخر پاییز برگزار خواهد شد.