نشست جهانی در پاریس به امید دستیابی به آتش‌بس در لبنان

اروپا و شماری از کشورهای عربی دولت بایدن را به بی‌عملی و تلاش غیرواقعی برای برقراری صلح در لبنان متهم می‌کنند

دیدار امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، در پاریس، ۲۳ اکتبر ۲۰۲۴‌ــ رویترز

نمایندگان قدرت‌های جهانی روز پنجشنبه سوم آبان با هدف جمع‌آوری دست‌کم ۵۰۰ میلیون یورو کمک بشردوستانه فوری برای لبنان و افزایش فشار‌ها برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله، در پاریس گرد هم می‌آیند. با این حال رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشته با توجه به اینکه آمریکا در حال حاضر بر اولویت‌ها و مسائل داخلی خود تمرکز کرده است، به نظر نمی‌رسد فرانسوی‌ها به هدف موردنظرشان از برگزاری این جلسه دست یابند.

فرانسه که با لبنان روابطی تاریخی دارد، با همکاری آمریکا برای برقراری آتش‌بس در این کشور تلاش می‌کند، اما از ماه سپتامبر که اسرائیل حملاتی گسترده‌ را علیه شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در لبنان آغاز کرد و به آواره شدن هزاران نفر و کشته شدن بیش از دو هزار نفر منجر شد، تاثیر این تلاش‌ها نیز محدود بوده و نتوانسته است تغییر بزرگی ایجاد کند.

به گزارش رویترز، پاریس این کنفرانس را با عجله ترتیب داد تا نشان دهد که بر این سرزمین تحت‌الحمایه سابق خود همچنان نفوذ دارد، اما با وجودی که روز پنجشنبه ۷۰ هیئت و ۱۵ سازمان بین‌المللی در کنفرانس پاریس حضور خواهند داشت، تعداد کمی از وزرای خارجه کشورهای قدرتمند و تاثیرگذار در این نشست شرکت کرده‌اند.

ژان ایو لودریان، فرستاده ویژه فرانسه در لبنان، هشدار داده است که اگر درگیری‌ها متوقف نشود، خطر جنگ داخلی در لبنان وجود دارد. او به تلویزیون ال‌سی‌آی گفت: «اگر این روند ادامه پیدا کند، لبنان در خطر نابودی کامل قرار می‌گیرد.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، با هدف آخرین فشارها برای دستیابی به صلح تا پیش از برگزاری انتخابات ماه آینده آمریکا، به خاورمیانه سفر کرده است و اکنون در عربستان سعودی حضور دارد. با این حال عربستان سعودی که تمایل چندانی به مداخله در امور لبنان ندارد، از اعزام وزیر خارجه این کشور به پاریس خودداری کرده و نماینده‌ای سطح پایین‌تر را به این نشست فرستاده است.

مقام‌های اسرائیلی یا نمایندگان جمهوری اسلامی نیز به پاریس دعوت نشده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پیش از این از طرح فرانسه برای رسیدن به آتش‌بس فوری در لبنان انتقاد کرده بود.

بنا بر اعلام وزارت خارجه فرانسه، هدف این کنفرانس جمع‌آوری حداقل ۵۰۰ میلیون یورو کمک مالی برای ۵۰۰ هزار تا یک میلیون آواره لبنانی است. لبنان اعلام کرده است که برای مقابله با این بحران به ماهانه ۲۵۰ میلیون دلار نیاز دارد.

به نوشته رویترز، انتظار می‌رود هیئت‌های سیاسی حاضر در پاریس بر لزوم توقف درگیری‌ها بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ سال ۲۰۰۶ شورای امنیت که می‌خواهد جنوب لبنان‌ــ به جز نیروهای ارتش لبنان‌ــ عاری از هرگونه نیرو یا سلاحی باشد، تاکید خواهند کرد.

حاضران در نشست پاریس همچنین به دنبال افزایش حمایت‌ها از نیروهای مسلح دولت لبنان‌ (LAF) خواهند بود که به عنوان ضامن ثبات داخلی شناخته می‌شوند و برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ حیاتی‌اند. یک منبع دیپلماتیک ایتالیایی به رویترز گفت: «هدف نهایی جذب، آموزش و تجهیز شش هزار واحد جدید ال‌ای‌اف است و رم هم به‌زودی کنفرانسی با تمرکز بر این موضوع برگزار خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود هزار سرباز ایتالیایی به عنوان بخشی از ماموریت صلح‌بانان سازمان ملل در لبنان حضور دارند. دیپلمات‌ها می‌گویند پس از برقراری آتش‌بس، این ماموریت به تقویت بیشتر نیاز خواهد داشت.

همچنین با وجود برخی بی‌میلی‌ها، پاریس می‌خواهد بازیگران لبنانی را تحت فشار قرار دهد تا در انتخاب رئیس‌جمهوری جدید برای پر کردن خلا قدرت دوساله پیش از آتش‌بس سریع‌تر عمل کنند. اگرچه فرانسه در مقایسه با تلاش‌های میانجی‌گرانه آمریکا، روابط مستقیم خود با حزب‌الله و ایران را به‌عنوان یک مزیت معرفی می‌کند، دیپلمات‌ها به نتایج و پیشرفت‌های احتمالی در پی این تلاش‌های سیاسی اطمینان چندانی ندارند.

هماهنگی‌ها درباره مسئله لبنان بین پاریس و واشینگتن در هفته‌های اخیر، سخت‌تر شده است. کشورهای اروپایی و عرب معتقدند که آمریکا به دلیل در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری، خواستار آتش‌بس فوری نیست و از اینکه احتمالا تا قبل از انتخابات ۵ نوامبر این موضع را تغییر نخواهد داد، نگران‌اند.

ائتلافی متشکل از ۱۵۰ سازمان غیردولتی هم در بیانیه‌ای که پیش از نشست پاریس منتشر شد، اعلام کرد: «دولت‌ها باید تمام تلاش خود را برای پایان دادن به این فاجعه فزاینده انجام دهند. کشورهایی که اکنون گزینه بی‌عملی را انتخاب کنند، در آینده هم در متوقف کردن و جلوگیری از جنایات بزرگ‌تر شکست خواهند خورد.»

بیشتر از جهان