«بچه‌معروف‌ها» صنعت مد را از مسیر حرفه‌ای‌اش منحرف می‌کنند

شهرت خانوادگی «مسیر میان‌بری» برای فرزندان افراد مشهور و ثروتمند در دنیای مد باز کرده است

ساندی رز، دختر ۱۶ ساله نیکول کیدمن در کنار مادرش در مهمانی اومگا در پاریس/AFP

در سال‌های اخیر، حضور فرزندان افراد مشهور روی سکوهای مد و در کارزارهای تبلیغاتی بیش از همیشه دیده می‌شود. این روزها نه‌تنها خود افراد مشهور، که فرزندان آنان نیز در خانه‌های مد بزرگ و نمایش‌های پرزرق‌وبرق در قامت مدل حضور می‌یابند.

نگاهی به تاریخ شغلی مدل‌ها در صنعت مد و نبرد شش نماد آن، یعنی نائومی کمپبل، سیندی کرافورد، لیندا اوانجلیستا، کیت ماس، کلودیا شیفر و کریستی تورلینگتون، در دهه نود برای تعریف استانداردهای شغلی، نابرابری نژادی و شرایط کاری افرادی که روی سکوهای مد کار می‌کنند به ما یادآوری می‌کند که ورود به این صنعت، به‌ویژه در سطوح بالای آن، به سال‌ها تمرین و تلاش نیاز دارد، اما در سال‌های اخیر شهرت خانوادگی «مسیر میان‌بری» را برای چهره‌های جدید باز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پدیده، که با عنوان «بچه‌معروف‌ها» شناخته می‌شود، نگاهی به استفاده از اعتبار و قدرت والدین برای ورود آسان به عرصه مد دارد. دختران کیت ماس، جانی دپ، یولاندا حدید، کریس جنر، هایدی کلوم، سیندی کرافورد، ویل اسمیت، نیکول کیدمن و شان پن تنها چند نمونه از چهره‌های جوانی‌اند که بی‌آنکه مسیر معمول را طی کنند یک‌شبه روی معتبرترین سکوهای مد ظاهر شدند.

برای مثال، لیلی رز دپ، دختر جانی دپ، اولین قدم‌هایش در دنیای مد را با خانه مد شانل برداشت و به‌سرعت به یکی از چهره‌های اصلی این مارک بدل شد. جی‌جی و بلا حدید، که هر دو از سوپرمدل‌های مشهور جهان به شمار می‌روند، در خانواده‌ای ثروتمند و سرشناس با مادری که سابقه مدلینگ داشت رشد کردند. موفقیت کایا گربر، دختر سیندی کرافورد نیز، به‌رغم استعدادش، از نفوذ مادرش بی‌بهره نبود.

در این میان، کندال جنر، عضو خانواده جنجالی کارداشیان‌ها، از چهره‌های جوانی است که به‌رغم موفقیتش در عرصه مد، بسیاری معتقدند که اگر شهرت خانوادگی‌اش نبود نمی‌توانست این‌چنین به‌سرعت در این حرفه شناخته شود. این در حالی است که مدل‌های ناشناخته برای رسیدن به چنین جایگاهی سال‌ها تلاش می‌کنند و در نمایشگاه‌های کوچک ظاهر می‌شوند و با دستمزدهای ناچیز مسیر دشواری را می‌پیمایند.

این موضوع را با فرنوش حمیدیان، مدل بین‌المللی، در میان گذاشتیم و نظر او را درباره حضور فرزندان افراد مشهور در دنیای مد پرسیدیم.

ایندیپندنت فارسی: درمورد نوجوان‌هایی که پدر و مادر معروف دارند و وارد صنعت مد می‌شوند و به‌اصطلاح یک‌شبه ره صدساله را طی می‌کنند نظرتان چیست؟

فرنوش حمیدیان: «مدل‌هایی مثل من که تمام تلاششان را در طول سال‌ها انجام داده‌اند هیچ حس خوبی به این اتفاق ندارند، چون کاری که با ما می‌کند این است که تمام تلاش‌های سالیان طولانی ما را خراب می‌کند. این افراد نه لزوما حرفه‌ای هستند و نه درک درستی از این دارند که چطور باید به این سطح رسید و جای ما را تنگ می‌کنند. شبیه پارتی‌بازی‌هایی است که در ایران درگیرش بودیم. درنتیجه مدل‌ها اصلا در این زمینه خوشحال نیستند.»

ایندیپندنت فارسی: در مقام یک مدل حرفه‌ای، شما و همکارانتان چه نگاهی به این روند دارید؟

فرنوش حمیدیان: «قاعدتا بعضی از این‌ها مانند کندال جنر استانداردهای مدل شدن را دارند، اما شخصی مانند دختر کیت ماس بدون داشتن این استانداردها روی جلد مجلات و مهم‌ترین سکوهای مد می‌رود. این اقدامات تمام امید را از ما (مدل‌های سنتی) می‌گیرد و مشکلات بزرگی برای مدل‌ها ایجاد می‌کند. مارک‌ها افراد مشهور را جایگزین مدل‌های سنتی می‌کنند. مدل‌های سنتی کسانی هستند که سال‌ها تلاش کردند، زحمت کشیدند و از کودکی وارد این کار شدند.»

بخش دیگری از انتقادها از جانب به حضور تازه‌کارهای دنیای مد به این دلیل است که مدل شدن را به نوعی تفریح و کار ساده تقلیل می‌دهند، درحالی‌که افرادی که در این حرفه مشغول به کارند، سال‌ها ورزش می‌کنند، رژیم غذایی خاص دارند و برای آشنایی با ژست گرفتن و نحوه تعامل با دوربین و مخاطب مهارت‌های خاصی را کسب می‌کنند.

این نوجوانان تازه ازراه‌رسیده حتی جایگاه‌های نمادین مد را هم در اختیار دارند. ساندی رز، دختر ۱۶ ساله نیکول کیدمن، در نمایش مد بهار و تابستان ۲۰۲۵ پاریس در اولین حضورش در این سطح، نمایش میومیو را افتتاح کرد. افتخاری که معمولا نصیب پرآوازه‌ترین یا محبوب‌ترین مدل آن نمایش می‌شود.

حمیدیان نگرانی عمیقی درباره آینده حرفه‌اش دارد و معتقد است: «در آینده خیلی نزدیک، در چند سال آینده کلا در صنعت مدلینگ دیگر چیزی به نام مدل تازه‌کار نخواهیم داشت. خیلی کم خواهند بود افرادی که از صفر شروع کنند و به سکوهای بالا برسند. چرا؟ چون شما نمی‌توانید با کسی که از بدو تولدش معروف بوده رقابت کنید.»

افراد مشهور حدود پنج تا شش برابر افراد عادی دستمزد می‌گیرند، اما همچنان معامله‌ای پرسود برای خانه‌های مد تلقی می‌شوند. این نوجوان‌های تازه‌کار به خاطر پدر و مادرشان دنبال‌کنندگان بسیاری در شبکه‌های اجتماعی دارند و زمانی که چهره یک مارک شوند، «وارد خانه‌های مردمی می‌شوند که شاید عاشق والدین آن‌ها بوده‌اند».

مدل‌های حرفه‌ای از این تغییر روند صنعت مد نگران‌اند و پدیده «بچه معروف‌ها» با پدر و مادرهایی «مفتخر» را، که در ردیف اول برای فرزندانشان کف می‌زنند، یکی از دلایل تضعیف حرفه مدلینگ می‌دانند. پیام این جریان به تازه‌واردان این است که شهرت خانوادگی جایگاه بالایی را تضمین می‌کند و تلاش و پشتکار ممکن است نادیده گرفته شود.

بیشتر از مُد و زیبایی