گربه‌ها کلمات را سریع‌تر از نوزاد انسان یاد می‌گیرند

یافته‌های پژوهشی جدید نشان می‌دهد که گربه‌ها قادرند به‌سرعت میان تصاویر و کلمات ارتباط برقرار کنند

تصویر تزئینی از گربه و نوزاد انسان‌- Canva

یافته‌های پژوهشی جدید نشان داده است که گربه‌ها می‌توانند کلمات را سریع‌تر از نوزاد انسان یاد بگیرند.

به عقیده کارشناسان، گربه‌سانان حدود ۱۲هزار سال است که کنار انسان زندگی کرده‌اند، و به نظر می‌رسد در این مدت شیوه‌های ارتباطی ما را به‌دقت زیر نظر داشته‌اند.

تحقیقی جدید نشان می‌دهد که این حیوانات خانگی قادرند کلمات را حتی سریع‌تر از نوزاد انسان با اشیاء یا تصاویر خاص مرتبط کنند.

پژوهش‌های پیشین نشان داده است که گربه‌ها توانایی‌های شناختی گوناگونی دارند. آن‌ها می‌توانند حرکات اشاره‌ای انسان را درک و دنبال کنند، نامشان را تشخیص دهند، و حتی گربه‌ها و افراد آشنا را شناسایی کنند.

این تحقیق که به سرپرستی ساهو تاکاگی، دانشمند علوم شناختی از دانشگاه آبازو در ژاپن و نویسنده اصلی مقاله پژوهشی، انجام شده حاکی از آن است که گربه‌ها ممکن است به‌صورت ذاتی برای یادگیری جنبه‌هایی از زبان انسان آماده باشند.

تاکاگی گفت: «خیلی تعجب کردم، زیرا به این معنی است که گربه‌ها می‌توانند موقع گفت‌و‌گوی انسان‌ها گوش بایستند و کلمات را بدون هیچ آموزش پاداش‌محوری درک کنند.»

تاکنون مشخص نبوده است که آیا گربه‌ها کلمات انسان را به همان روش سگ‌ها یاد می‌گیرند یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکاگی و گروهش برای مطالعه بیشتر این موضوع، با استفاده از شیوه‌هایی که قبلا برای بررسی رشد زبانی نوزاد ۱۴ ماهه انسان به کار رفته بود، آزمایشی طراحی کردند.

نوزدان به‌طور معمول پس از شنیدن مکرر کلمات، ربط دادنشان به اشیا را آغاز می‌کنند، و معمولا حدود ۱۶ تا ۲۰ بار قرارگیری در معرض این تکرار لازم است تا واژه‌ها را به خاطر بسپرند.

پژوهشگران در این تحقیق ۳۱ گربه خانگی بالغ را آزمایش کردند. هر حیوان مقابل یک لپ‌تاپ قرار داده شد که دو انیمیشن کوتاه کارتونی نشان می‌داد و هم‌زمان یک فایل صوتی با صدای مراقب گربه پخش شد که کلمه‌ای ساختگی را می‌گفت.

دانشمندان متوجه شدند که «بیشتر گربه‌ها پس از چهار آزمایش به این جفت‌ محرک عادت کردند»، فرایندی که نسبت به بررسی‌های مشابه روی نوزادان مدت کوتاه‌تری طول کشید.

در آزمایشی دیگر، نیمی از بریده‌های صوتی با تصاویر همخوانی نداشت و گربه‌ها نشانه‌هایی از سردرگمی بروز دادند، و هنگامی که متوجه ناهمخوانی میان واژه و تصویر شدند، مدتی که به صفحه نگاه کردند به‌طور متوسط ۳۳ درصد بیشتر بود.

بر اساس این پژوهش، نتایج نشان داد که گربه‌ها قادرند به‌سرعت میان تصاویر و کلمات ارتباط برقرار کنند.

تاکاگی توضیح داد:‌ «برخی گربه‌ها در شرایط تغییریافته حتی با مردمک‌های گشاد‌شده به صفحه خیره شده بودند. گربه‌ها به آنچه ما در زندگی روزمره می‌گوییم توجه می‌کنند‌ــ و سعی می‌کنند ما را بفهمند‌ــ بیش از آنچه تصور می‌کنیم.»

با وجود این، کارشناسان تاکید می‌کنند پژوهش‌های بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا این توانایی‌های شناختی منحصر به گربه‌ها است یا میان سایر گونه‌ها مشترک است.   

© The Independent

بیشتر از علوم