سخنگوی وزارت امور خارجه: نوع پاسخ با توجه به حمله اسرائیل صورت می‌گیرد

بقایی ورود جنگنده‌های اسرائیلی به خاک ایران را تکذیب کرد

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری‌ــ جماران

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در نشست خبری دوشنبه هفتم آبان، سازمان ملل متحد را به «بی‌عملی» متهم کرد و ایالات‌ متحده آمریکا را «مسئول» وضعیت کنونی منطقه دانست. او ضمن اشاره به حمله هوایی اسرائیل به ایران گفت که تهران «از همه ابزارهای در دسترس برای پاسخ قاطع و موثر» به اسرائیل استفاده می‌کند.

بقایی بدون اشاره به خسارت‌های وارده به سامانه‌های پدافندی، ادعا کرد دفاع پدافند هوایی در برابر حمله اسرائیل «نقطه عطفی در تاریخ ایران» بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی «تحرکات» اسرائیل را رصد می‌کنند، در سخنانی تهدیدآمیز گفت: «ایران از حق خود در پاسخ به رژیم صهیونیستی عدول نخواهد کرد و نوع پاسخ با توجه به حمله صورت می‌گیرد.»

بقایی تغییر دکترین هسته‌ای جمهوری اسلامی پس از حمله اسرائیل را رد کرد و مدعی شد که طبق فتوای علی خامنه‌ای درباره سلاح‌های کشتار جمعی، موضع تهران روشن است و تهران به دنبال نظامی‌ کردن برنامه هسته‌ای خود نیست، اما برنامه موشکی را به عنوان «جزء لاینفک دکترین دفاعی» ادامه می‌دهد.

این مقام دولتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در این وضعیت حملات پینگ‌پونگی بین تهران و اسرائیل، سیاست درازمدت جمهوری اسلامی چیست، گفت: «جواب ساده است؛ رژیم صهیونیستی تجاوز را شروع کرد و باید این تجاوزها را متوقف کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 او در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه این سوال در ذهن افکار عمومی وجود دارد که آیا مانند جنگ ایران و عراق باید خود را برای یک جنگ طولانی آماده کنیم، گفت: «جمهوری اسلامی و مردم ایران در هر شرایطی آماده دفاع از تمامیت ارضی و منافع خودند.»

بقایی همچنین خبر داد که به درخواست کشورهای الجزایر، چین و روسیه، به‌عنوان دوستان جمهوری اسلامی، قرار است حمله اسرائیل به ایران در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد بررسی شود و اظهار امیدواری کرد که شورای امنیت به وظایفش عمل کند. او مدعی شد که آمریکا «مانع هرگونه اقدام عملی شورای امنیت برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی» است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت که جمهوری اسلامی با هدف «بازگشت صلح و ثبات به منطقه» برای برگزاری نشست اضطراری سازمان کنفرانس اسلامی درخواست داده و امیدوار است که این اجلاس طی دو هفته آتی برگزار شود.

او در ادامه، ادعای همسویی کامل سیاست‌های همسایگان با جمهوری اسلامی را مطرح کرد و گفت که کشورهای منطقه «به این جمع‌بندی رسیده‌اند که مشکل اصلی ادامه تجاوز رژیم صهیونیستی و ریشه تنش هم اشغالگری ۸۰ ساله رژیم صهیونیستی در فلسطین است».

بقایی از پاسخ به این سوال که کدام کشورها حمله اسرائیل به ایران در بامداد شنبه را به جمهوری اسلامی خبر دادند، طفره رفت و تنها گفت که در نتیجه رایزنی‌های عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده بودند که باید شرایط را رصد کنند و هر تحرکی را به همدیگر اطلاع دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه استفاده اسرائیل از حریم هوایی عراق برای حمله به ایران را تایید کرد و گفت: «امیدواریم دوستان ما در عراق اجازه ندهند نقض حریم هوایی این کشور تکرار شود.»

او در عین حال از پاسخ شفاف در این زمینه خودداری کرد و مدعی شد که وزارت امور خارجه نیز مانند دیگران این موضوع را شنیده که حمله هوایی اسرائیل از حریم هوایی عراق به ایران انجام شده است.

این مقام دولتی در ادامه، اخبار مربوط به ورود جنگنده‌های اسرائیلی به خاک ایران را تکذیب کرد. در حالی که مقام‌های اسرائیلی تایید کرده‌اند در حمله روز شنبه، شماری از جنگنده‌های اسرائیلی وارد خاک ایران شده‌اند.

بقایی در پاسخ به خبرنگاری که گفت روسیه در جریان حمله اسرائیل، جمهوری اسلامی را «تنها» گذاشت، ادعا کرد که تهران «امنیتش را از جایی خریداری نمی‌کند و به قدرت خود متکی است».

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین خبر داد که جمهوری اسلامی و ترکیه قصد دارند کارزار «تحریم تسلیحاتی اسرائیل» را راه‌اندازی کنند و امیدوارند تعداد بیشتری از کشورها به این کارزار بپیوندند.

بقایی در ادامه ادعا کرد که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی «توقف جنگ در غزه، بسیج جامعه جهانی برای امدادرسانی به آوارگان و پاسخگو کردن اسرائیل» را دنبال کرده اما آنچه باعث تشدید تنش‌ها شده، حضور آمریکا در منطقه است.

این مقام وزارت امور خارجه به پیام‌ مقام‌های آمریکایی در مورد توقف جنگ در منطقه نیز واکنش نشان داد و گفت که آن‌ها باید به جای دعوت دیگران به «خویشتن‌داری»، حمایت تسلیحاتی، اطلاعاتی و سیاسی از اسرائیل را متوقف کنند. سپس آمریکایی‌ را متهم کرد که همواره «مسیر اشتباه» را انتخاب می‌کند.

بقایی افزود که دونالد ترامپ و کامالا هریس، دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، با اظهارنظر درباره ایران، برای راضی نگه داشتن اسرائیل با یکدیگر «مسابقه گذاشته‌اند» و این خود «یکی از دلایل جری شدن رژیم صهیونیستی برای ادامه جنایت‌ها» است.

بقایی در ادامه ادعاهایش افزود که «جمهوری اسلامی هیچ‌وقت در امور کشورهای دیگر دخالت نکرده و جریان مقاومت تضمین‌کننده امنیت و صلح و ثبات در لبنان است».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی استفاده از واژه «آتش‌بس» در غزه و لبنان را رد کرد و گفت که باید در اینجا از عبارت «توقف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی» استفاده کرد. او مدعی شد که کشورهایی که طرح آتش‌بس در غزه و لبنان را دنبال می‌کنند، در این زمینه «جدیت» ندارند.

بقایی بدون اشاره به تنش‌آفرینی‌های جمهوری اسلامی و دو حمله موسوم به «وعده صادق» به اسرائیل، به اروپایی‌ها کنایه زد و گفت: «هر کشوری که دغدغه صلح دارد، باید حمله اسرائیل به ایران را محکوم کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با رویکرد دولت چهاردهم در برابر کشورهای اروپایی نیز گفت که دولت پزشکیان به جز یکی دو کشور که با آن‌ها «مشکل» دارد، رابطه‌ با دیگر کشورها را دنبال می‌کند.

بقایی در مورد محتوای گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه جمهوری اسلامی و بریتانیا و درخواست این کشور از جمهوری اسلامی برای خویشتن‌داری، هم گفت که «بانی این وضعیت رژیم صهیونیستی است و طرفداران این رژیم باید این رژیم را به توقف جنایت‌هایش وادار کنند».

دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا، روز یکشنبه پس از تماس تلفنی با وزرای خارجه جمهوری اسلامی و اسرائیل خبر داد که با دو طرف برای کاهش تنش‌ها و پایان دادن به درگیری در غزه و لبنان صحبت کرده است و به تلاش در این زمینه ادامه می‌دهد. او درگیری احتمالی ایران و اسرائیل را «فاجعه‌بار» خواند و تاکید کرد که این جنگ به نفع هیچ‌کس نیست.