لبنان به‌هیچ‌وجه تحمل جنگ را ندارد

اگر تهران تصمیم بگیرد که لبنان را از طریق حزب‌الله به جنگ بکشاند، اسرائيل سراسر لبنان را با خاک یکسان می‌کند

مردم لبنان درباره فاجعه‌ای که در نوار غزه جریان دارد، ابراز تاسف می‌کنند و با مردم غزه که در معرض بمباران شدید اسرائيل -که تفاوتی میان اعضای حماس، کودکان، زنان و افراد سالخورده قائل نیست- قرار دارند، ابراز همدردی می‌کنند. در عین حال، بیشتر لبنانی‌ها با کشاندن این کشور به جنگی که یک اقلیت لبنانی مورد حمایت خارجی به منظور تامین منافع غیرملی تصمیم آن را می‌گیرد و زمان‌بندی آن متناسب با اهداف و برنامه‌های رژیم ایران است، به‌شدت مخالفت می‌کنند.

در حالی که مرزهای جنوبی لبنان از زمان آغاز حمله حماس در هفتم اکتبر گذشته به عرصه‌ حملات متقابل ارتش اسرائیل و حزب‌الله تبدیل شده است، بسیاری از لبنانی‌ها بر لزوم جلوگیری از ورود لبنان به جنگ تاکید می‌کنند. شهروندان لبنان کارزاری را با عنوان «نه به جنگ»، با هشتگ «لبنان با جنگ مخالف است» و «فلسطین را نجات دهید و به لبنان رحم کنید» راه‌اندازی کرده‌اند.

شهروندان لبنان، به‌ویژه کسانی که این کارزار را به راه انداخته‌اند، با صدور بیانیه‌ای همبستگی خود را با فلسطین اعلام کردند و افزودند مقاومت برای دفاع از سرزمین، دولت و آرمان فلسطین حق مسلم فلسطینیان است. در عین حال، آن‌ها بر لزوم جلوگیری از کشاندن لبنان به جنگ «توسط هر طرفی که باشد» تاکید کردند.

یکی از این کنشگران لبنانی می‌گوید: «آیا این یک ضرورت طبیعی و اساسی نیست؟ آیا قانون اساسی راس هرم قوانین نیست؟ آیا بیروت مرکز تصمیم‌گیری نیست؟ پس اجرای قانون اساسی در همه جا یک امر طبیعی است و تنها طرفی که حق تصمیم‌گیری در مورد جنگ و صلح را دارد، دولت لبنان است. اگر شرایط مستلزم اتخاذ چنین تصمیمی باشد، باید دولت و نمایندگان مردم لبنان این تصمیم را اتخاذ کنند، نه این که دستور جنگ یا صلح در تهران صادر شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آیا آنچه در مرزهای جنوبی رخ می‌دهد، به نفع لبنان و شهروندان آن است؟ چرا دولت لبنان در قبال تنش‌ در جنوب کشور هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهد؟ این جنگ برای شهروندان لبنان چه سودی در‌پی دارد که می‌خواهند لبنان را به جنگ بکشانند؟ در پاسخ به پرسش‌های مزبور می‌توان گفت که لبنان کشوری اشغال‌شده محسوب می‌شود که رژیم جمهوری اسلامی ایران آن را به گروگان گرفته است. به همین دلیل مسئولیت هرگونه تصمیم‌گیری در دست رژیم ایران است، در حالی که دولت لبنان قادر به اتخاذ هیچ گونه تصمیمی نیست.

پس از حمله هفتم اکتبر گذشته و از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و فلسطین، جبهه جنوب لبنان آرام نشده و روزانه شاهد چندین درگیری است. مقام‌های اسرائیلی بارها هشدار داده‌اند که مسئولیت هرگونه حمله‌ از جنوب لبنان به دوش دولت لبنان است، فارغ از این که این حمله را حزب‌الله یا گروه‌های شبه‌نظامی دیگر انجام دهند. همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، هشدار داد: «اگر حزب‌الله وارد جنگ شود، بزرگ‌ترین اشتباه  زندگی خود را مرتکب خواهد شد».

آیا لبنان می‌تواند عواقب ناگوار این جنگ را تحمل کند؟ صرف‌نظر از این که حاکمیت، قانون اساسی و تصمیم‌گیری در دست دولت لبنان نیست، وضعیت دشوار و ناهنجار کنونی نشان می‌دهد که لبنان تحت هیچ شرایطی تحمل جنگ را ندارد.

شهروندان لبنان خاطره تلخ جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ را هنوز به یاد دارند و می‌دانند که لبنان در اثر جنگ یادشده چگونه بیش از پنج میلیارد دلار خسارت اقتصادی را متحمل شد. در آن زمان، کمک‌های عربی و بین‌المللی خسارت‌های ناشی از جنگ را جبران کرد، اما اگر امروز لبنان پا به صحنه‌ نبرد بگذارد، هیچ‌گونه کمکی دریافت نخواهد کرد، به‌ویژه این‌که سیاست‌های خصمانه حزب‌الله در قبال کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، برای لبنان دوستی باقی نگذاشته است تا به کمک لبنان بشتابد.

در حال حاضر، فروپاشی اقتصادی بزرگ‌ترین نگرانی مردم لبنان است، زیرا زیرساخت‌های اقتصادی به قدری فرسوده شده‌اند که تحمل هیچ ضربه‌ای را ندارند و ورود لبنان به جنگ، به فروپاشی اقتصادی کامل این کشور می‌انجامد.

اگر تهران تصمیم بگیرد که لبنان را از‌طریق حزب‌الله به جنگ بکشاند، اسرائيل افزون بر محاصره کامل هوایی، دریایی و زمینی لبنان، سراسر قلمرو این کشور را هدف حملات هوایی سنگین قرار می‌دهد. شکی نیست که چنین حمله همه‌جانبه‌ای می‌تواند فرودگاه‌ها، بندرگاه‌ها و تمام زیرساخت‌های حیاتی را ویران کند و مناطق تحت نفوذ حزب‌الله را به‌طور کامل با خاک یکسان کند.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند اگر لبنان وارد جنگ شود، خسارت ناشی از جنگ تنها در طول یک ماه بیش از سه میلیارد دلار خواهد بود، چه رسد به این که جنگ برای چندین ماه ادامه پیدا کند. در نتیجه، لبنان از کجا کمک دریافت می‌کند؟ و چه کسی لبنان را بازسازی خواهد کرد؟ البته می‌دانیم که کشورهای عربی هرگز مانند سال ۲۰۰۶ هزینه بازسازی لبنان را پرداخت نمی‌کنند.

بنابراین، همه کارشناسان اقتصادی بر این امر توافق‌نظر دارند که لبنان نه تحمل جنگ را دارد و نه قادر به بازسازی کشور است.

هرچند در حال حاضر، نرخ تورم در لبنان به ۲۵۰ درصد رسیده است، اما وقوع جنگ این رقم را به‌شدت افزایش می‌دهد، ارزش دلار در برابر لیره لبنان چند‌برابر می‌شود و بانک مرکزی لبنان به دلایل اقتصادی متعدد قادر به کنترل نرخ ارز نخواهد بود.

شبح جنگ در حالی بر سر لبنان سایه افکنده که این کشور در آستانه فروپاشی اقتصادی است. بنابراین، حمایت از غزه و حقوق مردم فلسطین و تلاش برای جلوگیری از کشاندن لبنان به جنگ، تنها راهی است که می‌تواند این کشور را از خطر فروپاشی، و ملت آسیب‌دیده آن را از فاجعه بزرگ انسانی نجات دهد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه