دانیه عقیل، راننده زن عربستان سعودی: برای رالی داکار ۲۰۲۴ کاملا آماده‌ام

چهل‌وپنجمین دوره مسابقات رالی داکار از پنجم تا ۱۹ ژانویه در عربستان سعودی برگزار می‌شود

دانیه عقیل، ورزشکار زن عربستان سعودی‌ــ  اینستاگرام Dania Akeel

با شروع شمارش معکوس برای بزرگ‌ترین رویداد رالی سال، دانیه عقیل، راننده عربستان سعودی، می‌گوید هیجان‌زده و مشتاق است تا برای سومین بار در دوران فعالیت حرفه‌ای‌اش، در چالش رالی داکار ۲۰۲۴ شرکت کند؛ مسابقاتی که از پنجم تا ۱۹ ژانویه در عربستان سعودی برگزار می‌شود.

دانیه عقیل در گفت‌وگو با عرب‌نیوز اعلام کرد که برای آماده شدن به منظور حضور در رالی داکار به اتریش رفته است و حالا بیش از هر زمان دیگری برای کسب یک نتیجه خوشحال‌کننده در این رویداد ورزشی انگیزه دارد.

این راننده زن سعودی تاکید کرد: «دلیل حضورم در اتریش یافتن نقاط ضعف و دریافت برنامه برای تقویت بدن و ذهنم بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین از تغییر خودرو مسابقه‌اش خبر داد و گفت: «خودرو جدیدم مهارتی را به من اضافه می‌کند که مدت‌ها بود می‌خواستم آن را به مجموعه توانایی‌هایم بیفزایم.»

عقیل که در کالج رویال هالووی در حومه لندن، تاریخ و سیاست مدرن خوانده و سپس در ایالات متحده در رشته بازرگانی مدرک کارشناسی ارشد گرفته است، می‌گوید همواره با این ایده زندگی می‌کند که «باید بتوان در هر سنی دانش‌آموز بود. در این صورت است که با انتخاب فعالیت‌های جدید، سرگرمی‌های جدید و مهارت‌های تازه می‌توان زندگی‌ را غنی‌تر کرد.»

دانیه عقیل در اولین حضورش در مسابقات رالی داکار در سال ۲۰۲۲ رتبه هشتم را در کلاسش کسب کرد. این ورزشکار به همراه مشاعل العبیدان، دو راننده زن اهل عربستان سعودی بودند که در رالی داکار ۲۰۲۳ نیز در دسته‌بندی خودروهای سبک‌وزن شرکت کردند و این سومین حضور عقیل در این رقابت ورزشی خواهد بود.

رالی داکار ۲۰۲۴ شامل گذراندن ۱۴ مرحله در صحرای عربستان سعودی است و امسال یک بخش جدید ۴۸ ساعته و ۵۸۴ کیلومتری نیز به این رقابت اضافه شده است که به جذابیت آن می‌افزاید.

این رالی در سال ۲۰۲۰، از آمریکای لاتین به عربستان سعودی منتقل شد. شرکت‌‌کنندگان در این مسابقه که از سخت‌ترین و نفس‌گیرترین رقابت‌های موتوری در دنیا به شمار می‌رود، با خودرو‌ها، موتورسیکلت‌ها، کامیون‌ها و چهارچرخه‌هایشان در صحرا رقابت خواهند کرد.

در دسته‌بندی‌های موتور، خودرو، نمونه‌های اولیه سبک‌وزن، اس‌اس‌وی، چهارچرخه و کامیون، کلاس جداگانه‌ای نیز برای زنان تعیین شده و زنان ورزشکار چه در جایگاه راننده و کمک‌راننده و چه در جایگاه اعضای تیم، مقابل چشم هواداران و تماشاچیانی که کنار مسیر حضور می‌یابند، توانایی‌شان را برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده به آزمایش می‌گذارند.

به گفته کارشناسان، حضور رانندگان زن سعودی نشانگر یک تغییر قابل‌مشاهده در این کشور است که در آن، تازه از سال ۲۰۱۸ به زنان اجازه رانندگی داده شد.

دانیه عقیل پیش از این با استقبال از باز شدن فضا برای حضور اجتماعی زنان در عربستان سعودی گفته بود: «قبل از لغو ممنوعیت رانندگی زنان، من واقعا مشکلی نداشتم؛ زیرا خانواده‌ام مرا به این‌طرف و آن‌طرف می‌بردند و بنابراین احساس محدودیت نمی‌کردم. سپس وقتی اجازه‌اش را دادند و ما توانستیم رانندگی کنیم، دیدم که واقعا احساس فوق‌العاده‌ای است و مطمئنا [در زندگی] تاثیر دارد.»

بیشتر از ورزش