تجربه سفر جاده‌ای در عربستان سعودی چگونه است

شبکه جاده‌ای عربستان سعودی تا حدود زیادی مدرن است و تمام نقاط اصلی روی نقشه را به یکدیگر متصل می‌کند

تصویری از شهر باستانی العلا - Canva

هنگامی که به سفر جا‌ده‌ای فکر می‌کنید شاید خودبه‌خود رانندگی در بزرگراه‌های آمریکا یا گشت‌و‌گذار از کشوری به کشور دیگر از طریق در‌ه‌ها و کوه‌های اروپا به ذهنتان خطور کند.

اما این سفر جا‌ده‌ای در عربستان سعودی هم امکان‌پذیر است. اگرچه خیلی‌ها شاید فکر کنند این تجربه ممکن است پر از گرد و غبار باشد یا چندان متنوع نباشد.

 سی‌ان‌ان در گزارشی درباره سفر جاده‌ای در عربستان سعودی می‌نویسد، سفر با عبور از میان بیابان‌های خیره‌کننده، شهرهای شلوغ و آبادی‌های سرسبز در دل کویر، تجربه رانندگی شگفت‌آور و متنوعی را ارائه می‌کند.

پادشاهی عربستان سعودی با تغییر و تحولات چشمگیر آغوش خود را بیش از پیش به روی بازدیدکنندگان گشوده است. عربستان سعودی با آسان کردن روند اداری برای گردشگران، جاده‌ها را به روی آن‌ها گشوده است. بدین ترتیب هم مردان و هم زنان‌، چه بومی و چه گردشگر، می‌توانند تنها یا با همراه رانندگی کنند.

یکی از سفرهای جاده‌ای محبوب در عربستان سعودی عبور از بزرگراهی است که از استان شرقی (Eastern Province) کشور می‌گذرد. این بزرگراه که در امتداد ساحل خلیج فارس گسترده شده، از شمال با کویت و از جنوب با قطر، بحرین، عمان و امارات متحده عربی هم‌مرز است.

برای سفر جاده‌ای در عربستان سعودی چه باید کرد؟

کرایه خودرو

رسیدن به خط ساحلی استان شرقی از طریق پرواز‌های مستقیم از دیگر مقاصد خاورمیانه به فرودگاه‌های بین‌المللی در نزدیکی شهر ساحلی دمام و الاحساء آسان است. از شهر ریاض هم مسیرهای ارتباطی وجود دارند.

در هر دو فرودگاه می‌توان ماشین‌ کرایه کرد و اکثر شرکت‌های کرایه بین‌المللی هم نمایندگی دارند.

رانندگی در عربستان سعودی ممکن است ترکیبی از بزرگراه‌های فوق مدرن و جاده‌‌های شنی باشد و اغلب با ظاهر شدن تپه‌های شنی در جاده‌ها، مسیرتان ناآشنا و مبهم می‌شود و علاوه بر این‌ها فاصله بین شهرها هم طولانی است.

با توجه به این موارد، کرایه خودرو مجهز به چهار چرخ متحرک یا «فورویل درایو» (4WD) توصیه می‌شود تا شما را از دردسرهای احتمالی جاده نجات دهد و همچنین راحتی و دید بهتر را از ارتفاع کمی بالاتر ارائه دهد.

به جاده بزنید

شبکه جاده‌ای عربستان سعودی تا حدود زیادی مدرن است و تمام نقاط اصلی روی نقشه را به یکدیگر متصل می‌کند.

در امتداد خط ساحلی شرقی یک جاده اصلی قرار دارد، با امتداد جدیدی که همین امسال بین سلوا در کنار مرز قطر، و بندر سعودی العقیر باز شده و به بخش‌های جاد‌ه‌ای پیشین و کمابیش ناهموار پیوسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون می‌توانید در بزرگراه ۵، در تمام مسیر از امارات متحده عربی به کویت با توقف‌‌گاه‌های بسیاری که ارزش سپری کردن زمان را دارند، توقف کنید.

با وجود آنکه جاده‌های عربستان سعودی به‌خوبی کنترل و نگهداری می‌شوند، خطر همیشگی غوطه‌ور شدن مسیرها زیر شن‌ و ماسه وجود دارد، زیرا تپه‌های شنی بیابانی به سمت جاده حرکت می‌کنند. همچنین برخی مناطق حفاظ و حصار برای شترها ندارند، بنابراین رانندگان باید مراقب حرکت این به‌اصطلاح «کشتی‌های صحرا» باشند.

در طول مسیر ایستگاه‌های پمپ بنزین وجود دارند، اما رانندگان باید همیشه مراقب باک بنزین‌شان باشند، زیرا برخی مواقع فاصله این ایستگاه‌ها از هم زیاد است.

سعی کنید در جاده اصلی حرکت کنید، مگر اینکه تجربه کافی داشته باشید و نکات آفرود را بدانید، زیرا رانندگی در شن و ماسه دانش زیادی می‌خواهد؛ از تخلیه باد لاستیک‌ها تا تنظیم فشار، فرمان و تعویض دنده‌های دستی.

در امتداد ساحل

به گزارش سی‌ان‌ان‌، سراسر عربستان سعودی مملو از مکان‌های تاریخی باستانی است که تنها در سال‌های اخیر در دسترس بازدیدکنندگان بین‌المللی قرار گرفته‌اند و استان شرقی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در حین رانندگی در امتداد جاده ساحلی چند قلعه را مشاهده خواهید کرد.

قلعه العقیر که تقریبا در نیمه‌راه بین سلوا و الخبر در نزدیکی بحرین قرار دارد، با آب‌های فیروزه‌ای زیبای خلیج فارس پوشیده شده است. تاریخچه این قلعه که در حال حاضر به دلیل بازسازی تعطیل شده، کمی مبهم است. هیچ گزارشی مبنی بر اینکه چه کسی آن را ساخته است وجود ندارد، اما تصور می شود حدود ۳۰۰ سال قدمت داشته باشد.

در امتداد همین جاده، درست در شمال دمام، قلعه باشکوه تاروت در جزیره تاروت قرار دارد که از طریق جاده زمینی می‌توان به آن رسید. در این قلعه کتیبه‌هایی یافت می‌شود که مربوط به دوران بین‌النهرین است. قدمت پایه این قلعه حدود هفت هزار سال است.

مرداب‌هایی از درختان حرا در حاشیه و کناره جزیره وجود دارند که در زمستان میزبان فلامینگوهای بی‌شمارند و رنگ صورتی را به آب‌های فیروزه‌ای اضافه می‌کنند.

همچنین دمام شهری شلوغ و مرکز صنعتی به‌شمار می‌رود و ترکیبی از شهر قدیم و جدید است. در این شهر بازار مشهوری به نام بازار عشق و جود دارد؛ یک بازار بزرگ شبانه که در آن غذا، سوغاتی، لباس، لوازم آشپزخانه و غیره به فروش می‌رسند.

بیشتر از سفر