سرمایه‌گذاری‌ها زود جواب داد؛ سه تیم سعودی میان چهار تیم برتر غرب آسیا

الهلال با ۲۳ پیروزی پیاپی در این فصل، از رکورد رئال مادرید در فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴ عبور کرد و به رکورد بایرن‌مونیخ در دوره هانسی فلیک رسید

تیم الهلال عربستان سعودی شامگاه پنجشنبه سوم اسفند در دیدار برگشت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا موفق شد تا مانند بازی قبل با نتیجه سه بر یک مقابل سپاهان ایران پیروز شود و به مرحله یک‌چهارم نهایی این رقابت‌ها برسد.

در دیگر دیدار این مرحله، الاتحاد عربستان سعودی نیز که در دیدار رفت مقابل نوبهار نمنگان به تساوی بدون گل دست یافته بود، توانست در خانه‌اش حریف ازبکستانی را با نتیجه دو بر یک ببرد و به جمع هشت تیم برتر آسیا راه یابد.

پیش از این دو مسابقه نیز، دو تیم هموطن النصر و الفیحا از عربستان سعودی روز چهارشنبه هفته گذشته مقابل یکدیگر قرار گرفتند که یاران کریستیانو رونالدو در روز گلزنی فوق‌ستاره پرتغالی، موفق شدند با نتیجه دو بر صفر پیروز شوند تا در نهایت از جمع چهار تیم سعودی حاضر در مرحله یک‌هشتم نهایی آسیا، سه تیم به مرحله بعدی صعود کنند و بخت نمایندگان این کشور برای دستیابی به جام قهرمانی بیشتر شود.

سران دولت عربستان سعودی که از دو سال قبل به شکل خیره‌کننده‌ای به حمایت‌های کلان از باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای این کشور روی آورده‌اند و زمینه‌ساز انتقال بازیکنان و مربیان سطح اول جهانی به شبه‌جزیره شده‌اند، حالا خیلی زود نتیجه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در فوتبال را مشاهده می‌کنند.

درست برخلاف ایران که به‌دلیل نبود سیاستگذاری مشخص، حضور مدیران غیرورزشی در فوتبال و ناتوانی دولت در حمایت مالی مناسب از باشگاه‌ها، استقلال تهران به دلیل بدهی‌های مالی مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب نکرد، تراکتورسازی در مرحله پلی‌آف مقدماتی حذف شد و پرسپولیس و نساجی هم به صعود از گروه‌های مقدماتی موفق نشدند.

الهلالی‌ها در دیدار برگشت مقابل سپاهان با حضور ستارگانی همچون مالکوم، روبن نوس، سالم الدوساری، الکساندر میتروویچ، یاسین بونو و میشاییل دلگادو، توپ و میدان را به‌طور کامل در اختیار داشت و اگرچه گل اول را دریافت کرد، اما پس از اخراج سیاوش یزدانی، مدافع سپاهان، موفق شد مانند بازی رفت و در دقایق پایانی با گل‌های سالم الدوساری، روبن نوس و الکساندر میتروویچ به یک برد شیرین دست یابد.

آمار اعلام‌شده کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره این مسابقه نشان می‌دهد که الهلال ۶۵ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت، ۱۱ شوت به درون چهارچوب زد و ۵۹۶ پاس موفق را ردوبدل کرد. درحالی که تیم ایرانی با تنها ۳۵ درصد مالکیت توپ، سه شوت درون چهارچوب و ۲۸۸ پاس موفق، به حریفی دست‌وپا بسته تبدیل شده بود.

ژوزه مورایس، سرمربی سپاهان، در پایان این دیدار با تمجید از کیفیت تیم حریف گفت:‌‌ «دو تیم خوب، بازی خوب و جو خیلی خوبی را در ورزشگاه شاهد بودیم. الهلال تیمی قوی است، ولی ما هم لیاقت برد را داشتیم. الهلال بهترین ترکیب عربستان سعودی و آسیا را دارد و برای آن‌ها در آینده آرزوی موفقیت دارم. بازی کردن مقابل الهلال اصلا ساده نیست، چه برسد به اینکه با یک بازیکن کمتر در هر دو بازی رفت‌وبرگشت بازی کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الهلال به‌عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ فوتبال قاره کهن که لقب «رئیس آسیا» را هم یدک می‌کشد، با پیروزی ۶-۲ برابر سپاهان در دو بازی، اکنون به رکورد ۲۳ پیروزی پیاپی رسید و از رکورد رئال مادرید در فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴ عبور کرد تا به رکورد بایرن‌مونیخ در دوره هانسی فلیک برسد. اکنون تنها سه تیم در تاریخ فوتبال جهان پیروزی‌های پیاپی بیشتری از الهلال داشته‌اند و رسیدن به این رکورد رویایی بی‌شک هدف بعدی ژرژ ژسوس، سرمربی پرتغالی آبی‌های ریاض خواهد بود.

این تیم که ماه‌ها است نیمار برزیلی، فوق‌ستاره برزیلی را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد ، بدون این بازیکن نامدار نیز فراتر از انتظارها ظاهر شده است و در ۳۱ مسابقه این فصل، بدون حتی یک شکست به ۲۸ پیروزی و سه تساوی دست یافت.

تیم اول پایتخت سعودی در لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی هم پس از گذشت ۲۰ هفته، با اقتدار صدرنشین است و درحالی با ۴۶ امتیاز در رتبه اول قرار دارد که النصر با هفت امتیاز کمتر در جایگاه دوم قرار گرفته است.

‏اما الهلال در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا باید در روزهای ۱۵ و ۲۲ اسفند و در دربی بزرگ عربستان سعودی به مصاف الاتحادی برود که به ‏زحمت موفق شد از پس نوبهار برآید. الهلالی‌ها در صورت پیروزی مقابل یاران کریم بنزما هم با برنده ‏مصاف النصر و العین امارات روبرو خواهند شد و در صورت پیروزی مجدد، در فینال به مصاف نماینده ‏شرق آسیا می‌روند. آن‌ها که در سال‌های ۱۹۹۱، ۲۰۰۰، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ قهرمان چمپیونزلیگ ‏آسیایی شده‌اند، با آمار خارق‌العاده ۳۱ مسابقه و ۲۸ پیروزی می‌خواهند قهرمانی پنجم ‏قاره‌ای را نیز به مجموعه جام‌هایش اضافه کنند تا بیش از پیش برای دیگر رقبای ‏آسیایی دور از دسترس شوند.

با توجه به نتایج رقم‌خورده در مرحله یک هشتم‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا، در مرحله بعدی و یک‌چهارم نهایی که از روز دوشنبه ۱۴ اسفند و بدون حضور نمایندگان ایران آغاز خواهد شد، العین با النصر، چونبوک موتورز با اولسان هیوندای، الهلال با الاتحاد و شاندونگ تایشان با یوکوهامامارینوس در دیدارهای رفت و برگشت مسابقه می‌دهند تا در نهایت چهار تیم برتر آسیا مشخص شوند.

پس از عربستان سعودی با سه نماینده در جمع هشت تیم برتر آسیا، کره جنوبی با دو تیم و کشورهای ژاپن، چین و امارات با یک نماینده حضور خواهند داشت.

بیشتر از فوتبال