افزایش قدرت سیاسی علیرضا دبیر؛ «اصولگرایان با تایید او وارد مجلس شدند»

در سال ۱۳۹۰، علیرضا دبیر برای دریافت شهروندی آمریکا مقابل پرچم این کشور زانو زد و سوگند خورد که در صلح و جنگ کنار آمریکا بماند

علیرضا دبیر-تابناک

پرویز امینی، فعال سیاسی اصولگرا و مدرس دانشگاه، در یک برنامه اینترنتی ادعا کرد که علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی ایران، ازجمله افرادی بود که پیش از آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی، وظیفه مصاحبه با نامزدهای اصولگرا و تعیین فهرست منتخب محمدباقر قالیباف را برعهده داشت.

امینی در برنامه «مدرسه آزاد فکری» گفت: «یکی از کسانی که با نامزدها مصاحبه می‌کرد، علیرضا دبیر بود که کاندیداها را برای فهرست شانا نهایی می‌کرد. آقای شهاب مرادی هم بود. این‌ها باهم بررسی می‌کردند که آیا شما صلاحیت کاندیداتوری را دارید یا نه. این اتفاق خنده‌دار است. بعد این وسط یک‌سری باج‌هایی هم به کسانی که با تو فاصله دارند باید بدهی و هفت یا هشت نفرشان را در فهرست بگذاری. حالا سه روز قبل از برگزاری انتخابات هم بخشی از افرادی که در این فهرست بودند، خودشان فهرست جداگانه دادند و امکانات شهرداری تهران را استفاده کردند. صبح بیدار شدیم و دیدیم این‌ها بنرهای زرد را مقابل آن بنرهای قرمز دیگر فهرست نصب کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز برخی از ورزشکاران و خبرنگاران ساکن ایران گفته بودند که علیرضا دبیر، قهرمان سابق المپیک، به‌دلیل رابطه صمیمانه با قالیباف و با حمایت مستقیم او، توانسته است جایگزین رسول خادم و رئیس فدراسیون کشتی ایران شود، اما ادعای اینکه او به یکی از نیروهای اصولگرا برای انتخاب فهرست‌های انتخاباتی تبدیل شده است، قبلا مطرح نشده بود.

در شرایطی که رسول خادم، دارنده سه مدال طلای المپیک و جهان، پس از انتقاد از دستور رهبر جمهوری اسلامی برای رو‌به‌رو نشدن ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی، ناچار به استعفا از سمت خود شد، شیوه رفتار و اهانت‌های کلامی دبیر در سال‌های اخیر ، انتقاد پیشکسوتان کشتی و در چند مورد اعتراض افراد و رسانه‌های وابسته به نظام ایران را سبب شد.

استقبال از اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون جهانی کشتی با تسبیح و لباسی شبیه به لباس بسیجی‌ها، نمازخواندن پشت میز جلسه با وزیر ورزش، درخواست از سپاه برای حمایت از کشتی، «چرت‌وپرت» خواندن حرف‌های معاون وزیر ورزش در جلسه‌ای حضوری، ممنوع کردن هرگونه اظهارنظر سیاسی کشتی‌گیران، و توهین به رسول خادم و «خائن و ضدانقلاب» نامیدن او، ازجمله آخرین رفتارهای غیرمعقول همه‌کاره ورزش اول ایران است.

او همچنین آذرماه ۱۴۰۲ و پس از دیدار مستقیم با رهبر جمهوری اسلامی، گفت: « وقتی انسان، ولی فقیه خود و رهبر انقلاب و مرجع تقلیدش را می‌بیند، حالش بسیارخوب می‌شود. در دین ما دیدن علما سفارش شده است. خدا را شکر می‌کنم. دیدار بسیار خوبی بود. ایشان نسبت به بنده لطف و محبت بسیاری داشتند و خستگی‌ام دررفت.»

علیرضا دبیر که به گزارش وب‌ساست خبرآنلاین در سال ۱۳۹۰، برای دریافت «کارت سبز» Green Card و شهروندی آمریکا، مقابل پرچم این کشور زانو زد و سوگند خورد که «در صلح و جنگ کنار آمریکا بماند»، در سال‌های اخیر تمام تلاش خود را کرد تا به بدنه امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی وصل شود و با ذکر خاطراتی از رفاقت خود با قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده سپاه قدس، سعی کند خود را «فرزند انقلاب و رهبری» بنامد.

عباس جدیدی، قهرمان سابق کشتی جهان، پیش از این در‌مورد دلیل درگیری فیزیکی خود با دبیر، که ابعادی جهانی پیدا کرد، به خبرآنلاین گفته بود: «یک ماه قبل از آن درگیری، اطلاعاتی درباره مسائل مالی آقای دبیر در فضای مجازی منتشر شد و آقای دبير به‌اشتباه فكر می‌كرد من اين اطلاعات را به رسانه‌ها داده‌ام. من هرچه گفتم كه كار من نبوده است، او باور نکرد و با من درگیر شد.»

ماجرای فسادی که عباس جدیدی درمورد آن صحبت می‌کرد، به فهرستی مربوط بود که در فضای مجازی منتشر شد، فهرستی مبنی بر انتقال ۶۰ میلیارد تومان به آمریکا که دبیر در سال ۱۳۹۴ انتقالش داده بود، ابهام در هبه شدن خانه‌ای ۴۲۰ متری در محله ولنجک به او و دریافت رشوه برای صدور پایان کار این خانه، همچنین خرید ۱۵ میلیون تومانی همسر علیرضا دبیر از فروشگاه شهروند که با بن‌هایی انجام شده بود که قرار بود در اختیار کارگران شهرداری قرار بگیرد.

بیشتر از ورزش