فصل شکوفه‌های گیلاس با افزایش دمای جهان هر سال زودتر از راه می‌رسد

امسال شکوفه‌های گیلاس در پایتخت آمریکا زودتر از ۲۰ سال گذشته باز شدند

بنای یادبود جفرسون مموریال در جشنواره شکوفه‌های گیلاس، واشینگتن‌ــ Canva

شکوفه‌‌های گیلاس واشینگتن دی‌سی آخرهفته به «اوج شکوفایی» رسیدند، حدود یک هفته زودتر از موعدی که پیش‌بینی می‌شد. برخی کارشناسان می‌گویند افزایش دمای جهان سبب خواهد شد این پدیده زودتر رخ دهد.

روز یکشنبه، سازمان خدمات پارک‌های ملی باهیجان اعلام کرد که شکوفه‌های اطراف پارک نشنال مال (National Mall) به اوج شکوفایی رسیده‌اند.

این سازمان گفت: «اوج شکوفه! اوج شکوفه! اوج شکوفه! واقعا گفتیم اوج شکوفه؟! شکوفه‌ها دارند باز می‌شوند و منظره بهاری باشکوهی درست کرده‌اند. شما را به‌زودی می‌بینیم.»

سازمان خدمات پارک‌های ملی زمانی را اوج شکوفایی به حساب می‌آورد که ۷۰ درصد شکوفه‌های گیلاس یوشینو در پارک باز شده باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرچه زمان اوج شکوفایی سال به سال بسته به آب‌و‌هوا فرق دارد، اوج شکوفایی امسال روز یکشنبه رخ داد که زودهنگام‌ترین موعد این رویداد از سال ۱۹۹۰ به این سو است که شکوفه‌ها در ۱۵ مارس باز شدند.

در گذشته پیش آمده است که شکوفه‌ها دیر باز شوند، بارش ۱۴ اینچ (۳۵.۵ سانتیمتر) برف در سال ۱۹۵۸ این منظره تماشایی را تا ۱۸ آوریل به تعویق انداخت.

درخت‌ها معمولا چند روز شکوفه می‌دهند، به این معنی که در «جشنواره شکوفه‌های گیلاس» که برای این آخرهفته برنامه‌ریزی شده است، وقتی قرار بود گل‌ها به اوج شکوفایی برسند، ممکن است هنوز پرشکوفه باشند.

مایک لیترست، سخنگوی سازمان پارک‌های ملی، به نیویورک تایمز گفت عامل این پدیده معمولا گرمای هوا است.

لیترست گفت: «هرچه هوا گرم‌تر شود، درخت‌ها سریع‌تر شکوفه خواهند داد.»

این منظره در پایتخت آمریکا چند روز پس از آن بود که دانشمندان در ژاپن پژوهشی در مورد شکوفه‌های گیلاس منتشر کردند، که یافته‌ها نشان می‌داد میانگین تاریخ آغاز شکوفه‌ها آهسته‌آهسته دارد به آغاز سال نزدیک‌تر می‌شود.

این تاریخ در هر دهه به‌طور میانگین حدود ۱.۲ روز جلوتر می‌آید و همگام با تغییر دمای جهان است.

دایسوکه ساسانو، مسئول مدیریت خطرات اقلیمی در دفتر تغییرات اقلیمی سازمان هواشناسی ژاپن، در سخنرانی اخیرش گفت: «روشن است که اثر انسان جو، اقیانوس و خشکی را گرم کرده است. تغییرات اقلیمی در حال حاضر تمام مناطق مسکونی سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است، و اثر انسان در بسیاری از تغییرات آب‌و‌هوایی و اقلیمی شدید مشاهده‌شده نقش دارد.»

«با هر افزایش تصاعدی گرمایش جهانی، تغییرات پیش‌بینی‌شده شدید از لحاظ بسامد و شدت بزرگ‌ترند.»

در حال حاضر، علاقه‌مندان به شکوفه‌های گیلاس امیدوارند شرایط آب‌وهوایی در دی‌سی مطلوب باشد که بتوانند تا هر زمان که ممکن است از شکوفه‌ها لذت ببرند.

سازمان خدمات پارک‌های ملی اعلام کرده است که در چارچوب طرح‌های احداث دیوارهای دریایی بلندتر برای محافظت از منطقه اطراف بنای یادبود «جفرسون مموریال»، در ماه مه حدود ۱۴۰ درخت از نزدیک به ۴۰۰۰ درخت را قطع خواهد کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان