احتمال حذف ترکیه از یورو ۲۰۲۴ به دلیل افزایش خشونت‌ها در سوپرلیگ

فوتبال ترکیه در چندماه گذشته با حواشی و اتفاقات عجیبی روبرو شده است

درگیری فیزیکی بازیکنان فنرباغچه با هواداران ترابوزان‌اسپور-مارس ۲۰۲۴-آناتولی

یک خبرنگار ترکیه‌ای گزارش داد که مقامات ارشد یوفا، اتحادیه فوتبال اروپا، درحال تصمیم‌گیری درباره میزان تنبیه فوتبال ترکیه به دلیل دعواها و درگیری‌های فیزیکی خشن در سوپرلیگ این کشور هستند و احتمال دارد این جریمه‌ها در اندازه حذف تیم ملی فوتبال ترکیه از مسابقات یورو ۲۰۲۴ و همچنین کنار گذاشتن باشگاه فنرباغچه از سوپرلیگ ترکیه باشد.

فوتبال ترکیه در چندماه گذشته با حواشی و اتفاقات عجیبی روبرو شده است که حیرت هواداران فوتبال در سراسر جهان را برانگیخت. اگر تا چندسال قبل بازیکنان تیم‌های باشگاهی در کشورهای آمریکای جنوبی یا لیگ جزیره در بریتانیا به فوتبال خشن و درگیری‌های فیزیکی معروف بودند، حالا ترک‌ها صدرنشین این نوع برخوردها هستند، که آخرین مورد آن هم مربوط به یکشنبه هفته گذشته است.

در جریان دیدار تیم‌های فنرباغچه و ترابزون‌اسپور، تیم‌های دوم و سوم جدول سوپرلیگ ترکیه که با برد ۳ بر ۲ فنرباغچه در ترابوزان به پایان رسید، هواداران میزبان بعد از سوت انتهای مسابقه وارد زمین شدند و به بازیکنان حریف حمله کردند. بازیکنان فنرباغچه نیز حاضر به ترک زمین مسابقه نشدند و به ضرب‌وشتم عجیب و متقابل هواداران روی آوردند.

بتشوایی، اوسایی، اوسترولده و فرد ازجمله بازیکنانی بودند که هواداران ترابزون را کتک زدند. در تصاویر تلویزیونی دیده شد که هواداران ترابزون نیز با یک میله به مرت مولدور حمله کردند و در نهایت با مداخله ماموران امنیتی، بازیکنان فنرباغچه به رختکن رفتند.

پس از این جنجال بزرگ، فدراسیون فوتبال ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با ناظران خود در ارتباط هستیم تا در مورد اتفاقات حین و بعد از بازی ترابزون‌اسپور و فنرباغچه تحقیق کنیم. فوتبال بازی دوستی، صلح و برادری است و چنین اتفاقاتی هرگز قابل قبول نیست. باید با برخورد قاطعانه و تنبیه مقصران، جلوی تکرار این اتفاقات را بگیریم.»

همچنین وزیر کشور ترکیه، چنین خشونت‌هایی را در فوتبال این کشور «غیرقابل قبول» دانست و در ادامه فیفا نیز در بیانیه‌ای از تشدید درگیری‌های فیزیکی در سوپرلیگ ترکیه ابراز نگرانی و انتقاد کرد.

این درحالی است که روز ۲۰ آذر ۱۴۰۲ هم فاروک کوجا، رئیس باشگاه فوتبال آنکاراگوجو در سوپرلیگ ترکیه، به دلیل حمله فیزیکی به داور مسابقه در دقیقه ۹۷ بازی با ریزه‌اسپور و ضربه مشت سنگین به چشمان ملر، بازداشت شده بود. داور این دیدار به‌دلیل شکستگی استخوان صورت و خونریزی چشم در بیمارستان بستری شد و فاروک کوجا نیز در نهایت مجبور به استعفا از سمت مدیریت باشگاه خود شد.

اما اکنون محمود رضایف، خبرنگاری ترکیه‌ای اعلام کرده است که پس از صحبت با یکی از مقامات رسمی یوفا درباره اتفاقات باز فنرباغچه و ترابزون‌اسپور، پاسخی دریافت کرد که برایش «بسیار غافلگیرکننده» بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبرنگار در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مقام یوفا تاکید کرد که تحقیقات گسترده‌ای در حال انجام است که ممکن است باعث حذف فنرباغچه از سوپرلیگ شود. در صورتی که نقش فدراسیون فوتبال ترکیه ثابت شود هم جریمه‌های سختی برای فوتبال ما اتخاذ می‌شود.»

او در ادامه نوشت که حذف تیم ملی فوتبال ترکیه از رقابت‌های جام ملت‌های اروپای ۲۰۲۴ یکی از جریمه‌های احتمالی و مدنظر سران یوفا است، تا بدین ترتیب نگرانی‌های هواداران فوتبال در ترکیه از وقوع چنین اتفاق تلخی برای فوتبال این کشور بیش از پیش شود.

بیشتر از فوتبال