۴۰ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران را اخراج یا بازنشسته کردند

رضا ملک‌زاده با انتقاد از وضعیت آموزش عالی در جمهوری اسلامی، اخراج «بهترین استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران» را فاجعه‌‌بار و ناامیدکننده خواند

رضا ملک‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران‌ــ Public Media

دکتر رضا ملک‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در گفت‌وگویی با وب‌سایت خبری جماران از بازنشستگی اجباری‌ خود خبر داد و از برخورد نامناسب مقام‌های وزارت آموزش عالی با استادان باسابقه انتقاد کرد.

او با اشاره به اینکه در دو سال گذشته حدود ۴۰ نفر از بهترین اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اخراج یا بازنشسته شده‌اند، تاکید کرد: «فاجعه این است که آن‌ها به هر دلیلی بازنشسته یا اخراج شوند و به تبع آن، جمع زیادی از جوانان ناامید شوند و دیگر حاضر نباشند حتی برای تحصیلات تخصصی به این دانشگاه بیایند. ما این فاجعه را نه فقط در دانشگاه بلکه در کل کشور می‌بینیم.»

ملک‌زاده با اشاره به اینکه استادان بازنشسته یا اخراج‌شده به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌ و رای بازگشت به دانشگاه گرفته‌اند، گفت: «ما احساس می‌کنیم فعالیت‌های دوره فعلی دانشگاه علوم پزشکی تهران به خراب شدن کل دانشگاه منجر می‌شود. هرچند این مورد فقط در دانشگاه نیست و به طور کلی در بیشتر امور کشور نابسامانی وجود دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این استاد، رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در مدت دو سال ۲۰۰ پایه پایین آمده که ناشی از فعالیت تیم مدیریتی جدید و ایجاد ناامیدی در استادان و دانشجویان است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی افزود: «نزدیک به ۴۵ سال در جمهوری اسلامی مسئولیت‌های مختلف داشته‌ام، وقتی به ما این‌قدر بی‌احترامی می‌شود، دیگر کسی امیدی ندارد. می‌بینیم که جوان‌ها به‌شدت شروع به مهاجرت کرده‌اند و این مهاجرت روزبه‌روز بیشتر می‌شود. حتی کسانی که به خارج رفته‌اند و قرار بود بیایند، هم نمی‌آیند.»

در حالی‌ که اخراج استادان از دانشگاه‌های مختلف زنجیره‌‌وار ادامه دارد و هر روز نام‌های جدیدی از استادان اخراجی خبرساز می‌شود، مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی یا این موضوع را انکار می‌کنند یا مدعی می‌شوند قطع همکاری با استادان دلیل سیاسی ندارد.

پیش از این محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری حکومتی مهر، مدعی شده بود که هیچ استادی به دلیل نقد یا گرایش سیاسی از این دانشگاه اخراج نشده و او حاضر است در این زمینه مناظره برگزار کند.

بر اساس گزارش‌های میدانی، از زمان آغاز خیزش سراسری در شهریور ۱۴۰۱ و پس از آنکه بسیاری از دانشگاه‌ها به کانون‌ اعتراض علیه جمهوری اسلامی تبدیل شدند، برخوردهای حقوقی و خشونت‌آمیز دانشگاه‌ها با دانشجویان بسیار افزایش یافت.

در حالی‌ که شمار استادان اخراجی افزایش پیدا می‌کند، از استخدام افراد منتسب به حکومت به عنوان استاد در دانشگاه‌ها نیز خبرهایی در حال انتشار است. یکی از این نمونه‌ها، تدریس سعید حدادیان، مداح حکومتی، در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود که بازتاب وسیعی داشت. این مداح حکومتی در دانشکده ادبیات «نظم و نثر پایداری» تدریس می‌کند؛ آن هم در حالی که این دانشکده طی دهه‌های پیشین میزبان چهره‌های شاخصی مانند بدیع‌الزمان فروزانفر، عبدالحسین زرین‌کوب و محمدرضا شفیعی کدکنی بود.

روزنامه اعتماد پیش‌تر در گزارشی نوشته بود که در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد، حسن روحانی و ابراهیم رئیسی دست‌کم ۱۵۷ استاد از دانشگاه‌های مختلف ایران اخراج شدند. روند اخراج استادان منتقد و خالص‌سازی دانشگاه‌ها در دولت سیزدهم شتاب بیشتری پیدا کرد و پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و احیای جنبش دانشجویی، با سرعت فزاینده‌ای ادامه یافت.