هشدار اسرائیل: جمهوری اسلامی به‌دنبال گسترش جنگ در چهار جبهه دیگر است

سخنگوی ارتش اسرائیل تاکید کرد حزب‌الله لبنان، حوثی‌های یمن، شبه‌نظامیان در عراق و سوریه همگی زیرنظر جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند

علی خامنه‌ای در دانشگاه‌ افسری نیروهای مسلح‌ــ Khamenei.ir

نشریه نیوزویک روز سه‌شنبه ۲۵ مارس (هفتم فروردین) در گزارشی، به هشدار ارتش اسرائیل درباره گسترش حملات جمهوری اسلامی علیه تل‌آویو در چهار جبهه فراتر از نوار غزه که مشکلات امنیتی جدی برای اسرائیل به وجود آورده، پرداخته است.

به گزارش این نشریه، در حالی که جنگ اسرائیل با حماس در غزه ادامه دارد، سایر شبه‌نظامیان مسلح همسو با «محور مقاومت» تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در لبنان، عراق، سوریه و یمن نیز حمله‌ به اسرائیل را ادامه داده‌اند تا فشار بیشتری بر سیستم‌ دفاعی اسرائیل وارد کنند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز دوشنبه به نیوزویک گفت که دشمن اصلی اسرائیل یعنی جمهوری اسلامی ایران، در قلب این حملات قرار دارد و ما فقط با حماس نمی‌جنگیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هاگاری افزود: «حزب‌الله لبنان، حوثی‌های یمن، شبه‌نظامیان در عراق و همچنین سوریه، همگی تحت کنترل جمهوری اسلامی‌اند.»

نیوزویک در این گزارش اشاره می‌کند که جمهوری اسلامی به شیوه‌ای بسیار پیچیده لبنان، یمن، عراق و سوریه را اشغال کرده است و از این کشورها برای جنگ با اسرائیل استفاده می‌کند؛ البته نه‌تنها علیه اسرائیل بلکه علیه کشورهای سنی و نیز شهروندان بی‌گناه کشورهای غربی.

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها اعمال فرماندهی یا کنترل بر شبه‌نظامیان «محور مقاومت» در منطقه را رد کرده‌اند، اما اقدام‌های این گروه‌ها را به‌ویژه پس از حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر ستوده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، هم در سخنرانی سال نو، بار دیگر به این موضوع پرداخت و تاکید کرد: «هر اقدامی که نیروهای رزمنده و شجاع مقاومت در یمن، عراق، سوریه و لبنان، انجام دهند، آمریکایی‌ها آن را به ایران نسبت می‌دهند. ما از مقاومت دفاع و تا حد امکان از آن‌ها حمایت می‌کنیم اما آن‌ها خودشان تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌کنند.»

او در عین حال بار دیگر اسرائیل را تهدید کرد و افزود: «معتقدیم که از طریق وجود اسرائیل، ظلم بزرگی در منطقه انجام می‌شود که ده‌ها سال است ادامه دارد و باید جلو این ظلم گرفته شود.»

چند روز پس از این سخنان و هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها درباره وقوع یک جنگ تمام‌عیار در مرز اسرائیل و لبنان، حزب‌الله لبنان روز دوشنبه مسئولیت چندین حمله به شمال اسرائیل را بر عهده گرفت. این گروه مدعی شد که این حملات را به حمایت از مردم فلسطین در نوار غزه انجام داده است.

در روزهای اخیر، گزارش‌هایی هم در رسانه‌های محلی درباره حملات هوایی جدید ارتش اسرائیل به سوریه منتشر شد که گفته می‌شود در آن‌ها مواضع حزب‌الله هدف قرار گرفته‌اند. ارتش اسرائیل نقش داشتن در حملات به سوریه را تایید یا تکذیب نمی‌کند.

به نوشته نیوزویک، مقام‌های جمهوری اسلامی به تازگی قول داده‌اند دفاع هوایی سوریه را تقویت کنند.

سخنگوی حزب‌الله به‌تازگی در گفت‌وگو با این نشریه، در واکنش به تاسیس یک واحد جدید در ارتش اسرائیل، برای اجرای عملیات در مرزهای موردمناقشه اسرائیل، لبنان و سوریه، گفت که این گروه «برای مقاومت در برابر همه احتمالات و تغییرها آماده است».

مقاومت اسلامی عراق هم روز یکشنبه از تازه‌ترین حمله‌اش به اسرائیل خبر داد و مدعی شد که مقر وزارت دفاع اسرائیل در تل‌آویو را هدف قرار داده است. این گروه که پس از حملات هوایی به دنبال کشته شدن سربازان آمریکایی در مرز اردن و سوریه، تا حد زیادی درگیری با نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را متوقف کرده بود، در ماه رمضان حملات مستقیم به اسرائیل را افزایش داد.

یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌های یمن، هم روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهای این گروه، شهر ایلات در اسرائیل را با تعدادی موشک کروز هدف قرار داده‌اند. این گروه همچنین به حملات پیاپی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن که آن‌ها را به ارتباط با اسرائیل متهم می‌کند، ادامه داده است.

با وجود تداوم حملات هوایی مشترک ایالات متحده و بریتانیا به تاسیسات حوثی‌ها در یمن، این گروه می‌گوید که تا وقتی جنگ اسرائیل در غزه ادامه داشته باشد، از تهدید کشتی‌ها دست برنمی‌دارد.

یحیی سریع در سخنانی تاکید کرد: «ما به عمل کردن به وظایف دینی، اخلاقی و انسانی‌مان در قبال ملت مظلوم فلسطین ادامه می‌دهیم و عملیات نظامی ما تا پایان تجاوز و رفع محاصره مردم فلسطین در نوار غزه متوقف نخواهد شد.»

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید این هماهنگی‌ها نشان می‌دهد که تشدید تنش‌ها در منطقه از کجا سرچشمه می‌گیرد.

او به نیوزویک گفت: «جمهوری اسلامی ایران به حزب‌الله، حوثی‌ها و شبه‌نظامیان در عراق و سوریه، اطلاعات و سلاح می‌دهد و برای ایجاد این وحشت به چنین گروه‌هایی پول نقد می‌پردازد. اگر فقط به غزه چشم بدوزید، تصویر بزرگ‌تر را که بسیار نگران‌کننده است، نمی‌بینید.»