فایننشال تایمز: طالبان افغانستان را به پایتخت جهادی‌های جهان تبدیل کرده است

در دوسال گذشته چندین مرد در بریتانیا، آمریکا و هند به اتهام تلاش برای سفر به افغانستان و پیوستن به داعش خراسان بازداشت شدند

گروهی از اعضای طالبان در راهپیمایی در کابل‌ــ AFP

فایننشال تایمز در مطلب تحلیلی در مورد وضعیت افغانستان تحت سلطه طالبان نوشت که این کشور از زمان خروج نیروهای آمریکایی و فروپاشی دولت جمهوری، به مرکزی برای جهادی‌هایی از سراسر جهان تبدیل شده‌ است.

در این مطلب به قلم بنجامین پارکین و سام جونز، با اشاره به حملات اخیر داعش خراسان و همچنین بازداشت تعدادی از اعضای این گروه در آلمان، ترکیه، روسیه، ایران، پاکستان و تعدادی دیگر از کشورها آمده است: «افزایش تهدیدهای تروریستی بین‌المللی مرتبط با افغانستان، این زنگ خطر را برای دولت‌ها به صدا درآورده که کشوری که زمانی به طراحان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ پناه می‌داد، دوباره دارد به کانونی برای گروه‌های جهادی با جاه‌طلبی‌های جهانی تبدیل می‌شود.»

هرچند جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از خروج فاجعه‌بار از افغانستان گفت به دلیل توانایی نظارت بر اوضاع افغانستان از راه دور دیگر نیاز نیست نظامیان آمریکایی در آن کشور حضور داشته باشند، حملات مرگبار داعش خراسان در روسیه، ایران، پاکستان و قصد این گروه برای ترتیب دادن حملاتی در کشورهای اروپایی، تهدید روزافزون و قدرتمند شدن این گروه زیر چتر طالبان را نشان می‌دهد.

با اینکه مسئولیت حمله به یک سالن کنسرت در شهر کروکوس در حومه مسکو را هم شاخه مرکزی داعش برعهده گرفت، مقام‌های امنیتی آمریکا دست داشتن داعش خراسان مستقر در افغانستان را در این حمله تایید کرده‌اند.

هفته گذشته هم دو شهروند افغانستان در آلمان به اتهام طراحی حمله به پارلمان سوئد بازداشت شدند. فایننشال تایمز به نقل از منابع امنیتی نوشت که این افراد از منابعی در افغانستان دستور می‌گرفتند. بر اساس اطلاعیه دادستانی دولت فدرال آلمان که هفته گذشته از بازداشت دو مرد متهم به عضویت در داعش خبر داد، این افراد اوایل سال ۲۰۲۳ به عضویت داعش درآمده‌اند و پس از قرآن‌سوزی‌های اخیر در سوئد، دانمارک و نروژ، تصمیم داشتند به پارلمان سوئد حمله کنند.

ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ستاد مرکزی فرماندهی ارتش ایالات متحده، در نشستی در کنگره گفت: «داعش خراسان از هرج‌ومرج [افغانستان] برای بازسازی و تقویتش استفاده می‌کند و خطر ناشی از گسترش فعالیت این گروه در حال افزایش است.» این ژنرال آمریکایی هشدار داد که ممکن است داعش خراسان در شش ماه آینده توان حمله به آمریکا را هم پیدا کند. تعدادی دیگر از مقام‌های آمریکایی نیز در دو سال گذشته هشدارهای مشابهی داده‌اند، اما سخنگویان طالبان همواره فعالیت داعش در افغانستان را رد کرده و مدعی شده‌اند که داعش در نتیجه عملیات نظامی آنان سرکوب شده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هشدارهای مایکل کوریلا از توانایی داعش در اجرای حملات بزرگ، یک روز پیش از حمله مرگبار مسکو بیان شد، اما طالبان همچنان مدعی‌اند که داعش در افغانستان تضعیف شده است. فایننشال تایمز نوشت که مقام‌های اروپایی نیز به طور فزاینده‌ای از تهدید روزافزون داعش خراسان نگران‌اند. نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان، که چندین توطئه مرتبط با داعش را در ۱۸ ماه گذشته خنثی کرده است، گفت: «داعش خراسان در حال حاضر بزرگ‌ترین تهدید [تروریسم] اسلام‌گرا در آلمان است».

در همین حال نگرانی طالبان هم از افزایش حملات داعش در افغانستان بیشتر شده است. ملا ولی‌جان حمزه، فرمانده پلیس طالبان در کابل، در نامه‌ای که رونوشت آن با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشته شد، به اعضای این گروه هشدار داده که داعش با روش جدید درصدد حمله به مقام‌های این گروه است. در نامه آمده‌ است که اعضای داعش سعی می‌کنند با ثبت شکایت و باز کردن پرونده‌های حقوقی جعلی به نهادهای این گروه وارد شوند و پس از آشنایی با محیط و شناسایی افراد، به اهداف موردنظرشان حمله کنند. همان‌طور که مهاجم انتحاری داعش که داوود مزمل، استاندار پیشین طالبان در بلخ، را اسفند ۱۴۰۱ ترور کرد، بارها به بهانه پیگیری یک پرونده حقوقی به ساختمان استانداری مراجعه کرده بود.

نامه فرمانده پلیس طالبان کابل در مورد تلاش داعش برای حمله به این گروه‌ــ ایندیپندنت فارسی
 

با این حال بر اساس مطلب فایننشال تایمز، رشد تروریسم در پاکستان نیز ناشی از سلطه طالبان بر افغانستان و فراهم شدن پناهگاه برای تروریست‌ها از گروه‎‌‌های مختلف در این کشور است. بر اساس آمار، در سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ نفر در پاکستان در حملات تروریستی کشته شدند که سه برابر آمار قربانیان حوادث مشابه در سال ۲۰۲۰ است.

دسامبر ۲۰۲۳ در آستانه سال جدید میلادی، چندین نفر از شهروندان کشورهای آسیای میانه، به اتهام عضویت در داعش خراسان و تلاش برای حمله تروریستی در آلمان و اتریش بازداشت شدند.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت، چندین مرد جوان در بریتانیا، هند و ایالات متحده به اتهام تلاش برای سفر به افغانستان و پیوستن به داعش خراسان بازداشت شدند. در آخرین مورد، پلیس هند یکشنبه پنجم فروردین از بازداشت یک دانشجوی رشته فناوری کامپیوتر در هند خبر داد که قصد داشت به داعش در افغانستان بپیوندد.

به گزارش رسانه‌های هندی، این دانشجو توصیف‌علی فاروقی نام‌ دارد و در دانشگاه شهر گواهاتی در شمال شرقی هند تحصیل می‌کرد. پلیس هند اعلام کرد: «این فرد با داعش خراسان بیعت کرده بود و قصد سفر به افغانستان داشت.» پلیس از اتاق او در خوابگاه پرچم سیاه داعش و برخی مدارک دیگر به دست آورده است.

پس از خروج نیروهای آمریکایی و فروپاشی دولت جمهوری، طالبان با ورود به کابل، هزاران زندانی را از زندان‌های افغانستان آزاد کردند که در میان آن‌ها حدود سه هزار تن عضو داعش خراسان بودند و بیش از ۴۰۰ نفرشان شهروند دیگر کشورها بودند. اعضای داعش پس از آزادی از زندان‌های افغانستان، به صفوف این گروه پیوستند و در این مدت خود را برای از سرگیری فعالیت نظامی آماده کردند.

عبدالرحمان لوگری، مهاجم انتحاری داعش خراسان که ۲۶ اوت خود را در فرودگاه کابل میان جمعیت منفجر کرد و باعث کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی و حدود ۲۰۰ شهروند افغانستان شد، از جمله همین افراد بود که ۱۵ اوت در جریان سقوط کابل، همراه با دیگر اعضای داعش از زندان بگرام آزاد شد.

بیشتر از جهان