لجاجت با شهروندان؛ شاخص عملکرد زاکانی در شهرداری تهران

اقدام شهرداری تهران بر خلاف قوانین مصوبی است که طبق آن تغییر هویت و هرگونه ساخت‌وساز در بناهایی که ثبت ملی شده‌اند غیرمجاز است

تصویر زاکانی به همراه چمران رئیس شورای شهر تهران و ابراهیم رئیسی- عکس شهر آرا

علیرضا زاکانی و حامیان او در شهرداری و شورای شهر تهران در حالی وعده ساخت مسجد در دیگر پارک‌ها را داده‌اند که شمار امضاکنندگان  کارزار جلوگیری از تخریب پارک قیطریه به بیش از ۱۳۰ هزار نفر رسیده است.

زاکانی نهم فروردین‌ماه در واکنش به اعتراض شهروندان تهرانی به سیاست‌های شهرداری گفت: «حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم، مسجد خوب هم می‌سازیم.»

سخنانی که باعث تشویش شهروندان شد و حتی مورد اعتراض نیروهای سیاسی جریان اصول‌گرا نیز قرار گرفت. اقدامات شهرداری تهران در شرایطی که پایتخت با معضلات بزرگی مانند آلودگی هوا، کمبود سرانه فضای سبز، ضعف سامانه حمل‌ونقل عمومی، معضل زباله‌گردی، دست‌فروشان و راه‌بندان روبه‌روست به نظر بیشتر نمایشی برای انحراف افکار عمومی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این شرایط هنوز مسئله تخریب بخشی از پارک قیطریه موضوع روز است که رسانه‌ها خبر داده‌اند شهرداری تهران مجوز لازم برای تغییر بافت بصری عمارت تاریخی فخرالدوله را صادر کرده است و بناست در کنار پوشاندن نمای بیرونی این عمارت با آجرچینی مقبره شهدای گمنام بسازد.

این اقدام شهرداری تهران برخلاف قوانین مصوبی است که طبق آن هرگونه تغییر هویت و ساخت‌وساز در بناهایی که ثبت ملی شده‌اند غیرمجاز است.

اصرار زاکانی بر فعالیت‌های غیرقانونی در حریم پارک‌ها و اماکن تاریخی شهر، یادآور سخنان او در ابتدای نشستن بر مسند شهرداری است که تاکید کرده بود: «تهران باید به یک هویت فرهنگی و اجتماعی منطبق با مفاهیم اسلامی تبدیل شود.»

شهرداری تهران در تعطیلات نوروزی به‌بهانه تقارن بهار با ماه رمضان، تعدادی از تفریحگاه‌های پایتخت مانند گذر میانی بلوار کشاور را مسدود کرد و با برپایی سفره بزرگ افطاری رمضان بافت معمول آن را تغییر داد. مسئله‌ای که در کنار تغییر شکل این بولوار در اتفاقی کم‌سابقه موجب شد به‌رغم تعطیلات نوروزی رفت‌وآمد در این منطقه دشوار شود.

سیاست‌های تبدیل تهران به شهری مملو از مساجد و تکایا و حسینیه‌ها و برپایی جشن غدیر، ایجاد موکب‌های مذهبی و ساخت مسجد در نقاط تفریحی شهر در شرایطی رخ می‌دهد که پایتخت ایران تعداد بسیاری نمازخانه‌ و مسجد فرسوده و با سابقه‌ای تاریخی  دارد که رها شده‌اند و شهرداری می‌تواند به‌جای ساخت مسجد جدید آنها را بازسازی کند.

سیاست‌های زاکانی و تقابل جدی عملکرد او با خواسته‌ و نیازهای شهروندان تهرانی مورد توجه فعالان مدنی و چهره‌های سیاسی نیز قرار گرفته است.

محسن رنانی، اقتصاددان، با اشاره به تلاش برای ممانعت از تخریب پارک قیطریه این اقدام را نقطه عطفی دانست که مشخص می‌کند حکومت چه میزان به شنیدن صدای شهروندان اهمیت می‌دهد.

رنانی در خصوص مسائل شهر تهران و اقدامات اخیر شهرداری گفته است: «اعتراض‌هایی که این روزها درباره پارک قیطریه تهران شکل گرفته است، یک کنش جمعی فعال عقل‌گرا‌ است. بخش‌هایی از جامعه، آرام و آگاهانه، دارند اعتراض می‌کنند. می‌گویند ساخت مسجد بس است، به‌جای ساخت مسجد رفتارتان و ساختارتان را اصلاح کنید تا تتمه مومنان نیز بی‌دین نشوند.»

رنانی تفکر حاکم بر شهرداری تهران در دوران مدیریت زاکانی را تفکر عصر قبیله‌ای دانست و تاکید کرد که مدیر شهری ظاهر‌گرا حاضر به عقب نشستن دربرابر خواسته مردم نیست، تعبیری که با سیاست‌های لجوجانه شهردار فعلی تهران مطابقت دارد.

این رویکرد در سایه سکوت معنادار وزارت میراث‌فرهنگی مقدمه افزایش دامنه فعالیت‌هایی از این‌ دست در تهران شده است.

باگذشت بیش از ۲ سال از دوران شهرداری زاکانی وضعیت زیرساخت شهر تهران بهبود پیدا نکرده است و برخی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی آن مانند طرح توسعه خطوط مترو، تامین اتوبوس‌ و تاکسی‌ سامانه حمل‌ونقل شهری، ساماندهی کودکان کار و زباله‌گردی متوقف مانده‌اند.

منتقدان به رشد فساد در بدنه شهرداری و فامیل‌بازی و اقدامات سیاسی جهت‌دار شهردار بارها اعتراض کرده‌اند، اما حکومت به‌جای رسیدگی جدی بر آن‌ها چشم‌ می‌بندد که البته این چشم‌پوشی بی‌ارتباط با نقش زاکانی در انتخابات ریاست‌جمهوری قبل نیست.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه