ادعای غصب املاک افغانستان در پاکستان و تلاش طالبان برای بازپس‌گیری آن‌ها

بانک ملی افغان ادعا می‌کند در شهر کراچی دو ملک به مساحت ۲۴هزار مترمربع دارد که در سال ۱۹۴۸ به منظور توسعه فعالیت‌های تجارت خریداری شده‌اند

عبدالجبار تخاری، کنسول طالبان در شهر کراچی، در دیدار با عرفان سومورو، نماینده وزارت خارجه پاکستان در کراچی و شماری دیگر از دیپلمات‌های این کشور، خواستار بازپس‌گیری املاک «بانک ملی افغان» در شهر کراچی پاکستان شد. 

در بیانیه دفتر کنسولی طالبان در کراچی آمده که عبدالجبار تخاری در مورد غصب املاک بانک ملی افغان که در بخش تجاری شهر کراچی واقع است، ابراز نگرانی کرده و خواستار تخلیه هرچه زودتر این املاک شده است.  

 

این بیانیه می‌افزاید که دفتر کنسولی طالبان در کراچی به منظور بازپس‌گیری این املاک چندین بار با مقام‌های پاکستانی مکاتبه و در چندین دیدار حضوری هم این مطالبه را مطرح کرده است اما این املاک هنوز به افغانستان بازگردانده نشده‌اند. همچنین اشاره شده است که کنسولگری طالبان در کراچی ۱۱ آوریل به روشی مسالمت‌آمیز شماری از شهروندان افغانستان را به‌ این ساختمان‌ منتقل کرده تا ملک را از غاصبان پس بگیرد، اما به‌‌دلیل همکاری نکردن مقام‌های امنیتی کراچی، غاصبان شهروندان افغانستان را به ترک این ساختمان‌ها وادار کرده‌اند.  

در بیانیه کنسول طالبان آمده است: «غاصبان با کمک تعداد زیاد افراد مسلح غیرمسئول به اتباع افغان عکس‌العمل نشان دادند و بدون رعایت فرهنگ اجتماعی، به رفتارهای غیر انسانی و غیراخلاقی متوسل شدند و به محل سکونت آن‌ها تجاوز و آنان را به زور بیرون کردند.» 

دفتر کنسولی طالبان در کراچی در این بیانیه مدعی شد که دیپلمات‌های پاکستانی از همکاری نکردن مسئولان امنیتی این کشور ابراز «تاسف» کرده و بابت همکاری‌ در تخلیه املاک بانک ملی افغان اطمینان داده‌اند. کنسول طالبان در کراچی افزود که دیپلمات‌های پاکستانی تاکید کردند که به‌زودی علیه غاصبان این املاک اقدام خواهد شد.  

طالبان مشخص نکرده‌اند املاک بانک ملی افغان را چه کسانی و از چه زمان غصب کرده‌اند.  

مقام‌های شهر کراچی در مورد این ادعاهای طالبان اظهارنظری نکرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاج گل حق‌مل، رئیس بانکداری اسلامی بانک ملی افغان، می‌گوید که سال گذشته هیئتی به سرپرستی رئیس بانک ملی به کراچی سفر کرد و از مسئولان کنسولگری طالبان خواست که برای تخلیه املاک این بانک به آن‌ها کمک کند.  

بانک ملی افغان ادعا می‌کند در شهر کراچی دو ملک به مساحت ۲۴ هزار مترمربع دارد که در سال ۱۹۴۸ به منظور توسعه فعالیت‌های تجارت خریداری شده‌اند.

بانک ملی افغان نخستین بانک افغانستان است و ۹۰ سال قدمت دارد. تا پیش از تاسیس بانک مرکزی افغانستان، این بانک وظایف آن را بر عهده داشت.  

پاکستان از کشورهای نزدیک به رژیم طالبان است. در دوران حکومت سابق افغانستان، بخشی زیادی از نیروهای طالبان برای جنگ با دولت پیشین این کشور و حامیان غربی آن، تحت حمایت مالی، تسلیحاتی و آموزشی پاکستان بودند و سرانجام در اوت ۲۰۲۱ پس از دو دهه موفق شدند دوباره قدرت را در افغانستان به دست بگیرند. 

بیشتر از جهان