تخت جمشید؛ یادگار دوران شکوه ایرانیان پربازدیدکننده‌ترین محوطه تاریخی در نوروز

آرامگاه کوروش در پاسارگاد و مجموعه‌های سعدآباد و نیاوران نیز بیشترین بازدیدکننده را داشتند

تخت جمشید، میراث به‌جامانده از دوران پر شکوه و جلال ایران‌زمین، در نوروز ۱۴۰۲ نسبت به دیگر مکان‌های تاریخی ایران بیشترین بازدیدکننده را داشت. آرامگاه کوروش در پاسارگاد، حافظیه در شیراز، میدان نقش‌جهان اصفهان، باغ فین کاشان و مجموعه‌های فرهنگی‌تاریخی سعدآباد و نیاوران در تهران نیز در ششمین ماه خیزش انقلابی مردم ایران، پذیرای بیشترین بازدیدکنندگان نوروزی بودند.

گزارش رضا سامه، مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی، حاکی از آن است که پس از تخت جمشید که در ایام نوروز  پربازدیدکننده‌ترین پایگاه میراث جهانی ایران بود، میدان نقش‌جهان، باغ فین کاشان و پاسارگاد بیشترین بازدیدکننده را داشته‌اند.

پایگاه‌ میراث جهانی به محوطه‌های تاریخی گفته می‌شود که در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. پایگاه‌ میراث ملی نیز مکان‌هایی‌اند که در فهرست آثار ملی جای گرفته‌اند.

بر مبنای گزارش مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی، در میان تمام آثار و بنا‌های تاریخی در ایران، محوطه‌های باستانی و تاریخی استان فارس با نزدیک به ۶۰۰ هزار بازدید رتبه اول را داشتند. پس از آن هم پایگاه‌های استان‌های اصفهان، کرمان، کرمانشاه و خراسان رضوی از نظر تعداد بازدیدکننده، برتر بودند.

رضا سامه به خبرگزاری ایسنا گفت که در نوروز ۱۴۰۲ بالغ‌ بر ۲۶۱ هزار نفر از تخت جمشید بازدید کردند. آمار این مدیر دولتی با گزارش مرتضی ادیب‌زاده، مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، متفاوت است؛ ادیب‌زاده پیش‌تر گفته بود که از ۲۵ اسفند تا پایان روز ۱۱ فروردین، نزدیک به شش میلیون نفر از موزه‌ها و مکان‌های تاریخی ایران بازدید کردند. او آمار بازدیدکنندگان استان فارس را بیش از یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر، آمار بازدیدکنندگان استان اصفهان را بالغ‌ بر ۹۳۰ هزار نفر و آمار بازدیدکنندگان استان تهران را نزدیک به ۴۰۷ هزار نفر اعلام کرد.

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی آمار بازدیدکنندگان تخت جمشید را تا پایان روز یازدهم فروردین، ۲۷۶ هزار و ۹۲۲ نفر اعلام کرد و گفت پس از آن نیز مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، کاخ‌موزه چهلستون، قلعه‌موزه فلک‌الافلاک و مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان قرار گرفتند.

این مقام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری آمار بازدیدکنندگان مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در بازه زمانی ذکرشده را بالغ‌ بر ۷۰۱ هزار نفر اعلام کرد. در خبری دیگر، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس اعلام کرد شمار بازدیدکنندگان حافظیه از تخت جمشید بیشتر بوده است.

صرف‌نظر از آمار‌های متناقض دولتی‌ها درباره شمار بازدیدکنندگان، گزارش‌ها از تمایل فزاینده ایرانیان برای بازدید از مکان‌های تاریخی از این حقیقت پرده برمی‌دارد که آن‌ها بازگشت به دوران شکوه و جلال تمدن کهن ایران‌زمین را خواهان‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار گرفتن تخت جمشید در صدر فهرست مکان‌های پربازدید نوروز و پس از آن آرامگاه کوروش، حافظیه و مجموعه‌های تاریخی سعدآباد و نیاوران نیز همین پیام را برای حکومتی‌ها ارسال می‌کند و شاید برای همین است که با ارائه آمارهای متناقض دستپاچگی خود را بروز داده‌اند.

گزارش مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد در روز دوشنبه ۱۴ فروردین نیز آشکار کرد که در ایام نوروز، بیش از یک میلیون و ۲۴ هزار بازدیدکننده به این مکان تاریخی رفتند و از این میان کاخ ملت که محل اقامت محمدرضا شاه و شهبانو فرح پهلوی بود، بیشترین بازدیدکننده را داشت. آمار بازدیدکنندگان نوروزی کاخ نیاوران نیز نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافت اما مهمانان مجموعه نیاوران هم بیش از هر جای دیگر، برای دیدن کاخ صاحبقرانیه که دفتر کار محمدرضا شاه پهلوی بود، اشتیاق نشان دادند.

میل فزاینده ایرانیان برای بازدید از مکان‌های تاریخی که یادآور عزت و شکوه ملی‌اند، روی دیگر سکه‌ای است که نشان می‌دهد مردم ایران تا چه اندازه از تنش‌آفرینی‌های جمهوری اسلامی در جهان و از بین رفتن اعتبار ایران در چهار دهه گذشته غمگین‌اند و برای بازگشت ایران به شکوه دوباره عزمشان را جزم کرده‌اند.

بیشتر از فرهنگ و هنر