دو سالگی طالبان؛ تطهیر و سفیدنمایی کشتار و انفجار و انتحار

حکومت طالبان در استراتژی تبلیغی-رسانه‌ای کوشیده است کشتار و انفجار و انتحار را تطهیر کند و جنگ نیروهای طالبان با ‏نیروهای حکومت پیشین و متحدان غربی‌اش را با روایت «جهاد علیه کفار» و ادعای «پایان اشغال افغانستان» توجیه کند

طالبان بشکه‌های زرد رنگ انفجاری را یکی از نمادهای تسلط شان در افغانستان می‌دانند- Wakil KOHSAR / AFP

حکومت طالبان و نیروهای طالبان در این هفته مشغول تجلیل از دو سالگی سرنگونی نظام جمهوری مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی در افغانستان بودند و در این هفته بشکه‌های زرد انفجاری و صحنه‌سازی‌های خشونت‌آمیزی را با شعار «شکست آمریکا و غرب» به نمایش گذاشته‌اند.  

طالبان در دو دهه جنگ با حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن، در حمله‌های مسلحانه، انفجار و انتحار، و جنگ‌های چریکی مهارت کسب کردند. اکنون تطهیر و سفیدنمایی این پیشینه‌ در دستور کار مقام‌ها و بنگاه‌های تبلیغاتی این گروه قرار دارد. اغلب مقام‌های و نیروهای طالبان جز تجربه جنگی و شرکت در اعمال خشونت‌ مهارت دیگری ندارند که از آن برای جلب افکار عمومی استفاده کنند.

در ۱۵ اوت (۲۴ مرداد)، شماری از نیروهای طالبان بشکه‌های انفجاری زرد رنگ را به‌عنوان یکی از نمادهای پیروزی‌شان در جنگ با حکومت افغانستان و آمریکا در شهر کابل و مقابل ساختمان سفارت تعطیل‌شده آمریکا به نمایش گذاشتند. این در حالی بود که شهروندان افغانستان از این بشکه‌های زرد و واحدهای انتحاری طالبان هراس دارند و با دیدن آن‌ها خاطرات «ناگوار» انفجار و انتحار این گروه در ذهنشان تازه می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این روزها، حکومت طالبان در چند مورد واحد‌های انتحاری، جلیقه‌های انتحاری، خودروها و موتورسیکلت‌های بمب‌گذاری شده، و بشکه‌های انفجاری زرد رنگ را به نمایش گذاشته‌اند. حکومت طالبان حتی تلاش کرده است از این مواد انفجاری و انتحاری برای ایجاد هراس در برخی از کشورهای همسایه و از جمله جمهوری اسلامی ایران استفاده کند. 

مرکز آموزشی پلیس طالبان در استان قندوز با اجرای نمایش‌های «خشونت‌آمیز» از دو سالگی حکومت طالبان تجلیل کرد. در گزارش رادیو و تلویزیون ملی زیر نظارت طالبان در استان قندوز، مصاحبه‌شوندگان از تسلط طالبان بر افغانستان ستایش کردند. 

شخصی با پیراهن سیاه‌رنگ که واژه اسلام روی آن چاپ شده است با کلاشینکف به روی افراد نمایشی شلیک می‌کند. این گونه صحنه‌سازی‌های روایتی کوچک از دو دهه جنگ و شورش‌ نیروهای طالبان است که این گونه نظامیان وغیرنظامیان را گلوله‌باران می‌کردند.  

در صحنه‌سازی دیگری، یک تن از نیروهای طالبان با در دست داشتن پرچم این گروه، با چند تن دیگر به مبارزه تن‌به‌تن می‌پردازد و پیروز میدان می‌شود.  

از زمان تسلط طالبان در اوت ۲۰۲۱ تا امروز، این گروه شماری از فیلم‌های حمله‌ها و نیروهای حمله‌کننده را منتشر کرده‌اند و ادعا کرده‌اند که حکومتشان طی ۲۰ سال جنگ و کشته شدن شمار زیادی از نیروهای طالبان بر افغانستان حاکم شده است.

حکومت طالبان در استراتژی تبلیغی-رسانه‌ای کوشیده است کشتار و انفجار و انتحار را تطهیر کند و با روایت «جهاد علیه کفار» و ادعای «پایان اشغال افغانستان»، جنگ نیروهای طالبان با نیروهای حکومت پیشین و متحدان غربی‌اش را توجیه کند.

طالبان در رسانه‌های چاپی، دیداری و شینداری، و نیز در حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی، عکس‌ها و فیلم‌ها و صداهای فرماندهان پیشین‌، نیروهای انتحاری، و حمله‌های گذشته‌شان را منتشر کردند و با افتخار از کارنامه‌شان در ادامه دادن به جنگ دفاع کردند. طالبان و هواداران آن‌ها حضور زیادی در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه اکس (توییتر سابق) دارند و از این قدرت برای تبلیغ و تطهیر خودشان استفاده می‌کنند. 

حکومت طالبان بخشی از بودجه‌اش را به فعالیت‌های نظامی اختصاص داده‌ است. آموزش نیروهای تازه‌نفس در ارتش و پلیس و استخبارات (اطلاعات) این گروه جریان دارد. اما علاقه‌مندی بسیار کمی برای پیوستن به صفوف طالبان به‌ویژه در میان ساکنان غیرپشتون وجود دارد.

با وجود اینکه شهروندان افغان با بیکاری و فقر گسترده مواجه‌اند، نمی‌خواهند زیر پرچم طالبان در بخش‌های پلیس و نظامی کار کنند. اما طالبان با تبلیغ می‌خواهند کارنامه‌شان را سفید و تطهیر کنند تا در میان شهروندان افغان محبوبیت کسب کنند و آن‌ها را جذب و در صفوف نظامی‌ استخدام کنند. 

دسامبر سال گذشته، ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، ضمن مخالفت کردن با امتحان گرفتن از اعضای طالبان برای تعیین و تشخیص رتبه علمی آن‌ها، این کار را «بی‌احترامی به علما» خوانده بود. او گفته بود که درجه علمی «مجاهد طالبان» باید از روی شمار مین‌گذاری‌هایی که کرده محاسبه شود. 

حکومت طالبان با بحران مقبولیت در داخل و خارج از افغانستان مواجه است و دوام آن مشکلی جدی برای آن‌ها است. این در حالی است که میزان نارضایتی و «نفرت» مردم از طالبان روزانه افزایش پیدا می‌کند. در این اواخر، جبهه‌های نظامی مخالف طالبان نیز ادعای افزایش حمله به مواضع طالبان کرده‌اند.