توصیه جانی دپ به فیلم‌سازان سعودی: برخلاف مسیر هالیوود حرکت کنید

این بازیگر گفت که از رشد سریع و ظرفیت نهفته در صنعت فیلم عربستان سعودی شگفت‌زده شده است

جانی دپ در جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان سعودی در کنار جمانا الراشد و محمد الترکی-AMMAR ABD RABBORED/Independent Persian

جانی دپ، بازیگر فیلم «دزدان دریایی کاراییب»، در حاشیه جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ از تجاربش طی دهه‌ها حضور در دنیای سینما سخن گفت و به فیلم‌سازان سعودی و منطقه توصیه کرد از تکرار الگوهای فرسوده هالیوود بپرهیزند و برای بیان داستان‌هایشان راه‌های جدیدی بیابند.

این ستاره سینما که اغلب فیلم‌هایش با موفقیت هنری و تجاری همراه بوده است، برای شرکت در سومین جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ در جده حضور دارد. دپ به نشریه نشنال گفت: «درباره فرصت‌های صنعت فیلم در عربستان سعودی من به ایجاد امکانات و رفتن بر خلاف همه‌چیزهایی که هالیوود ارائه می‌کند، باور دارم. چرا که زمانش فرا رسیده است و من فکر می‌کنم اکثر مخاطبان واقعا [از هالیوود] خسته شده‌اند. این یک قالب ازپیش‌ساخته است. این نوع ساختار سه‌پرده‌ای... مردم از آن خسته شده‌اند. فکر می‌کنم این نکته در اتفاقی که امروز در هالیوود رخ داده، به‌خوبی نمایان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«ساختار سه‌پرده‌ای» نوعی فیلمسازی است که داستان را به‌گونه‌ای روایت می‌کند که ماجرا به سه بخش (پرده)، اغلب سرآغاز، مواجهه و پایان، تفکیک شود.

جانی دپ دهه‌ها یکی از اعضای اصلی هالیوود بوده و به دلیل بازی در نقش جک اسپارو در مجموعه «دزدان دریایی کاراییب» و همچنین همکاری طولانی‌مدت با تیم برتون، کارگردان، مشهور است.

دپ اضافه کرد کارگردان‌هایی مانند برتون، دیوید لینچ و امیر کوستوریکا دقیقا به این دلیل که سنت‌های هالیوود را نادیده گرفتند، «به دلایل درستی دوام آورده‌اند». مانند آن‌ها «فیلمسازان شگفت‌انگیزی در سرتاسر جهان» وجود دارند که استعدادهای نوظهور در خلیج‌ فارس می‌توانند از آنان بیاموزند و ساختارها و سبک‌های تکراری هالیوود را کنار بگذارند.

جانی دپ در جده فیلم «ژان دوباری» را که یک فیلم فرانسوی از مایوین است و او در آن در نقش لویی پانزدهم را بازی می‌کند، تبلیغ می‌کند.

این بازیگر گفت که از رشد سریع و پتانسیل نهفته در صنعت فیلم عربستان سعودی شگفت‌زده شده است و احساس خوش‌شانسی می‌کند که می‌تواند از نزدیک شاهد آن باشد.

این اولین سفر دپ به عربستان سعودی نیست. به گفته او، «من چند باری که قبلا اینجا آمدم، یک میزبانی باورنکردنی را شاهد بوده‌ام».

او افزود: «من معتقدم آنچه در عربستان سعودی رخ می‌دهد این است که با توجه به انواع رسانه‌های بیانی، رسانه‌های خلاق، هنر، سینما، همه‌چیز به زیبایی در حال گشایش است. از این نظر، به همه و هرکس که چیزی برای گفتن دارد، فرصت بیشتری می‌دهد. چیزی که در اینجا به نظر می‌رسد به زیبایی رشد می‌کند، فرهنگ جوانان است؛ چرا که فرهنگ مسحورکننده‌ای است.»

دپ گفت که اکثر جوانان در سایر نقاط جهان برای رسیدن به رویاهایشان، در اندیشه رفتن به جاهای دیگرند: «اگر اهل کنتاکی باشید، احتمالا رویای رفتن به نیویورک یا لس‌آنجلس یا اینجا یا آنجا را دارید. اما وقتی صحبت از جوانان سعودی می‌شود، ممکن است این‌طور نباشد.»

دپ ادامه داد: «احساس می‌کنم بیشتر جوانان [اینجا] می‌گویند: هوم، شاید هم نه. اینجا اوضاع خیلی خوب است. همه‌چیز در حال بهتر شدن است.»

بیشتر از فیلم