آخرین جمله‌های دلخراش جان لنون در مستند جدید فاش شد

مستند جدید اپل تی‌وی پلاس به روایت کیفر ساترلند، قتل ستاره بیتلز به دست مارک دیوید چپمن، طرفدار افراطی را بررسی می‌کند

جان لنون- AFP / site: johnlennon.com

دربان پشت پیشخان ساختمانی که در آن به جان لنون شلیک شد و به قتل رسید، آخرین سخنان این ستاره بیتلز را فاش کرد.

کیفر ساترلند، مجموعه مستند جدید اپل تی‌وی پلاس به نام جان لنون:‌ قتل بدون محاکمه را ساخته و تیراندازی مارک دیوید چپمن، طرفدار افراطی، در ۸ دسامبر ۱۹۸۰ و عواقب آن را بررسی می‌کند.

این مستند به بررسی نظریه‌های متعدد توطئه که از زمان مرگ لنون به وجود آمده پرداخته و صدای چپمن هنگام صحبت با وکلایش موقع [ارائه] درخواست آزادی مشروط پخش می‌شود. این عنوان به این واقعیت اشاره می‌کند که چپمن در آستانه محاکمه خود به قتل درجه دو اعتراف کرد و پس از آن به ۲۰ سال زندان محکوم شد.  

جی هستینگز، پشت پیشخان ساختمان داکوتا در نیویورک مشغول کار بود، همانجا که لنون ۴۰ ساله با همسرش، یوکو اونو و پسر کوچکشان، شان اونو لئون، در آن روز سرنوشت‌ساز [در آن] زندگی می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این مستند به یاد آورد که: «به سرعت از کنارم رد می‌شود. می‌گوید، «من گلوله خوردم». از دهانش خون جاری بود و همان موقع افتاد روی زمین.»

«او را به پشت چرخاندم و عینکش را برداشتم و روی پیشخان گذاشتم. یوکو فریاد زد، آمبولانس خبر کن، آمبولانس خبر کن، آمبولانس خبر کن.»

ریچارد پترسون، راننده تاکسی، نیز گفت داخل ماشینش که آن را خارج از ساختمان داکوتا پارک کرده بود نشسته بود که این تیراندازی را دید.

او می‌گوید: «لنون داشت وارد می‌شد و این بچه می‌گوید «جان لنون» آدم عضلانی بود. از پنجره جلویی تاکسی‌ام نگاهش می‌کنم.»‌

«دارم می‌بینم که او به او شلیک می‌کند. این مرد درست به جان لنون شلیک کرد. فکر می‌کردم دارند فیلم می‌سازند، اما هیچ نور یا دوربین یا چیز دیگری ندیدم، اینجا بود که فهمیدم «هی، این فیلم نیست.»»

اپل می‌گوید این مستند سه قسمتی «جزئیات تکان‌دهنده قتل دلخراش لنون» را برملا می‌کند و در آن با برخی از نزدیک‌ترین دوستان او، وکلای مدافع چپمن، چند روان‌پزشک، کارآگاه خصوصی و دادستان گفت‌وگو‌هایی شده است.

چپمن در پاسخ به سوال گروه حقوقی حرفه‌ای خود که چرا به لنون شلیک کرد، به آهنگ بیتلز اشاره می‌کند و می‌گوید: «تنها چیزی که می‌خواهی عشق است تا به حال این را شنیده‌ای؟‌ خب، من در جوابش می‌گویم: ‌تنها چیزی که لازم داری عشق و ۲۵۰ میلیون دلار است. او گنده‌ترین و قلابی‌ترین حرامزاده‌ دنیا بود.»

چپمن ۶۸ ساله است و اکنون در ندامتگاه گرین هیون نیویورک نگهداری می‌شود. بارها از آزادی مشروط محروم شده – فرصت بعدی او فوریه ۲۰۲۴ خواهد بود.

او در جلسه دادرسی خود در سال ۲۰۲۰ از اونو، بیوه لنون عذرخواهی کرد و آن تیراندازی را اقدامی «نفرت‌انگیز» و «کاملا خودخواهانه» خواند.

او گفت: «از دردی که برایت ایجاد کردم متاسفم. تمام مدت به آن فکر می‌کنم.»

گروه بیتلز به‌تازگی [آهنگ] «گاه و بی‌گاه» که آن را آخرین آهنگ بیتلز می‌نامند، منتشر کرده و برای بازیابی قسمت‌های آوازی که لنون با پیانو خود در آپارتمان داکوتا ضبط کرد، از فناوری هوش مصنوعی استفاده کرده است.

جان لنون:‌ قتل بدون محاکمه در ششم دسامبر پخش می‌شود.

© The Independent

بیشتر از موسیقی