پیروزی ترامپ در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر؛ نیکی هیلی: بازی تمام نشده است

پیروزی ترامپ در نیوهمپشایر پس از موفقیت بزرگش در آیووا، او را یک گام دیگر به بازپس‌گیری کاخ سفید نزدیک‌تر می‌کند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، که پیش از این موفق شده بود در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در ایالت آیووا موفقیت بزرگی به دست بیاورد، در نیوهمپشایر نیز پیروز میدان شد.

به گزارش فاکس نیوز، ترامپ هشت روز پس از شکست دادن رقبایش در آیووا، روز سه‌شنبه نیز به سرعت نیکی هیلی، آخرین رقیب اصلی باقی‌مانده‌اش برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه، را در انتخابات مقدماتی در نیوهمپشایر شکست داد.

پس از اعلام نتایج رقات نیوهمپشایر، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از این نتیجه «بسیار مفتخر» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در پاسخ به این سوال فاکس نیوز که آیا احساس می‌کند هیلی کارزار انتخاباتی‌اش را تعلیق می‌کند، گفت که نمی‌داند او این کار را می‌کند یا نه اما معتقد است که چنین اقدامی ضروری است.

در مقابل،‌ نیکی هیلی در جریان یک سخنرانی برای حامیانش در کنکورد، نیوهمپشایر، گفت: «به دونالد ترامپ بابت پیروزی امشب تبریک می‌گویم. او این پیروزی را کسب کرد اما بازی تمام نشده است.»

هیلی ضمن تاکید بر اینکه فعالیت کارزار انتخاباتی او ادامه خواهد داشت، افزود: «واقعیت این است که نیوهمپشایر آخرین جایی نیست که ما در آن رقابت می‌کنیم. این مسابقه هنوز به پایان نرسیده است.»

میزان برتری رئیس‌جمهوری سابق آمریکا نسبت به هیلی کمتری از آن چیزی بود که بیشتر نظرسنجی‌های نهایی قبل از انتخابات مقدماتی نشان می‌دادند. با این حال این برتری از آن رو مهم است که برای هیلی، فرماندار دو دوره‌ای سابق کارولینای جنوبی که به عنوان سفیر سازمان ملل در دولت ترامپ نیز خدمت می‌کرد، انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر بهترین و احتمالا آخرین فرصت برای نشان دادن محبوبیتی بیشتر از ترامپ تلقی می‌شد.

نیوهمپشایر ایالتی است که رای‌دهندگان مستقل آن که تقریبا ۴۰ درصد آرای این ایالت را به صندوق خواهند انداخت، می‌توانند به هر کدام دو حزب اصلی رای دهند. به همین دلیل این ایالت در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا نقش تاثیرگذاری دارد و برای هیلی نیز زمینه مناسبی در نظر گرفته می‌شد. نیکی هیلی زمان و منابع زیادی در این ایالت صرف کرد و حمایت تاثیرگذار فرماندار نیوهمپشایر را هم به دست آورده بود.

روز یکشنبه، با انصراف ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا، از ادامه رقابت‌های انتخاباتی، تعداد نامزدهای جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری که تابستان قبل به عدد ۱۲ رسیده بود، اکنون به دو نامزد اصلی کاهش یافته است.

هیلی درباره این موضوع به هوادارانش گفت: «اکنون ما آخرین نفرهاییم که مقابل دونالد ترامپ ایستاده‌ایم. ما امروز نزدیک به نیمی از آرا را به دست آورده‌ایم و هنوز راه‌ زیادی در پیش داریم، اما همچنان به حرکت ادامه می‌دهیم.»

کارولینای جنوبی قرار است رقابت مهم بعدی جمهوری‌خواهان را برگزار کند اما انتخابات مقدماتی تا ۲۴ فوریه برگزار نمی‌شود. هیلی در روزهای اخیر بارها اصرار داشت که به کارولینای جنوبی می‌رود و سه‌شنبه نیز تاکید کرد: «ده‌ها ایالت برای رفتن باقی مانده و ایالت بعدی کارولینای جنوبی است.»

با وجود امیدواری نیکی هیلی، پیروزی ترامپ در نیوهمپشایر پس از پیروزی بزرگ در آیووا، او را یک قدم دیگر به هدفش برای بازپس‌گیری کاخ سفید نزدیک‌تر می‌کند. ترامپ که با پرونده‌های قضایی متعددی مواجه شده، نه‌تنها از دور رقابت برای انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی آمریکا کنار نرفته، بلکه بر تعداد حامیانش نیز افزوده شده است.

نظرسنجی در دیگر ایالت‌ها مانند کارولینای جنوبی و نوادا نیز نشان می‌دهد که ترامپ پیشتاز است. این در حالی است که بایدن از اولین سخنرانی‌های مبارزات انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۲۴ تلاش کرد بگوید ترامپ تهدیدی جدی برای دموکراسی ایالات متحده محسوب می‌شود و دلیل آن را امتناع از پذیرش نتایج انتخابات ۲۰۲۰، خودداری از محکوم کردن خشونت سیاسی و قول انتقام‌جویی در صورت انتخاب مجدد دانست.

بیشتر از جهان