جاده‌ و خودرو ناایمن کشته‌های تصادفات نوروزی را افزایش داد، دولت جریمه‌ها را پنج برابر کرد

مرگ‌آورترین تصادف‌های نوروز امسال در جاده‌های استان کرمان، فارس و خراسان جنوبی رخ دادند

مامور پلیس درحال جریمه یک راننده در تهران‌ــ‌ همشهری

جمعیت هلال‌احمر ایران اعلام کرد در جریان سفرهای نوروزی از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۹ فروردین ۱۴۰۳، شدیدترین و مرگبارترین تصادف‌های جاده‌ای در استان‌های کرمان، فارس و خراسان جنوبی رخ داده‌اند و بیشترین حوادث رانندگی نیز در جاده‌های استان‌ اصفهان، فارس و مازندران ثبت شده است. هم‌زمان، تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، روز پنجشنبه نهم فروردین خبر داد که بنا بر تصمیم روز گذشته هیئت دولت، قرار است به‌زودی جریمه‌های رانندگی در ایران بین پنج تا هفت برابر گران‌ شود.

حسینی با بیان اینکه صدور جریمه‌های رانندگی با نرخ جدید از دو هفته آینده آغاز خواهد شد، افزود: «نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز پنج برابر افزایش پیدا کرده است و جریمه سرعت غیرمجاز هم بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود. بیشترین میزان افزایش جریمه هم مربوط به رانندگی در حالت مستی است که با مصوبه اخیر دولت، هفت برابر شده است.»

این در حالی است که به گفته کارشناسان حوزه خودرو و راهنمایی و رانندگی، استاندارد نبودن اکثر جاده‌ها، کیفیت پایین خودروهای تولید یا مونتاژ داخل، تاثیر وضعیت بحرانی اقتصاد بر سلامت روان مردم و نبود علائم جاده‌ای در بسیاری از جاده‌های برون‌شهری از اصلی‌ترین عوامل بالا بودن آمار نرخ مرگ‌ومیر بر اثر سوانح جاده‌ای در ایران محسوب می‌شوند و بالا بردن مبلغ جریمه‌ تاثیر چندانی در کاهش این آمار نخواهد داشت.

همچنین بنا بر گزارش تازه احمد شیرانی، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ایران، تاکنون ۵۸۵ نفر در تصادف‌های جاده‌ای نوروز امسال کشته و بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر هم مجروح شده‌اند. بنا به گفته این مقام مسئول، علاوه بر استان‌های کرمان، فارس و خراسان رضوی، جاده‌های سیستان‌ و بلوچستان، اصفهان و خوزستان نیز به علت غیراستاندارد بودن جزو حادثه‌خیزترین محورهای مواصلاتی ایران محسوب می‌شوند.

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ایران در ادامه اعلام کرد که از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تاکنون ۳۷۰ میلیون تردد و روزانه به‌طور متوسط ۲۶ میلیون تردد در سراسر ایران انجام شده است. هم‌زمان، سرپرست هلال‌احمر استان سمنان نیز خبر داد که در جریان تصادف صبح پنجشنبه خودرو سواری سوناتا با یک دستگاه پژوپارس در جاده جندق به معلمان در این استان ۹ نفر کشته شده‌اند.

آمارهای دولتی در ایران نشان می‌دهند که در ماه گذشته، روزانه و به‌طور متوسط ۴۰ نفر بر اثر حوادث جاده‌ای و تصادفات رانندگی جانشان را از دست داده‌اند. این در حالی است که مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، چهارم فروردین‌ماه مدعی شد که آمار فوتی‌ها در تصادف‌ها و سوانح جاده‌ای در برخی استان‌های ایران، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد کاهش یافته است؛ آماری درباره صحت آن تردید‌های زیادی وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، وزرای دولت ابراهیم رئیسی بدون توجه به کمبودهای موجود و لزوم اتخاذ تصمیم‌های ریشه‌ای برای رفع مشکلات جاده‌ها و خودروها یا بهبود وضعیت اقتصادی که تاثیر مهمی بر آرامش ذهنی مردم و رانندگان دارد، تصمیم گرفته‌اند مبلغ جریمه‌های رانندگی را به‌طور متوسط پنج برابر افزایش دهند، تا به نظر برسد اصلی‌ترین سیاست مدیران ارشد نظام جمهوری اسلامی همچنان «کسب درآمد بیشتر از مردم» در شرایط تحریم است.

هادی هاشمی، فرمانده سابق پلیس راهنمایی و رانندگی استان تهران، روز ۱۷ اسفند با اعتراف به برتری حکومت پهلوی بر نظام جمهوری اسلامی در جاده‌سازی و حفظ جان مسافران، گفته بود که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر افرادی که در تصادف‌های جاده‌ای مرتکب تخلف می‌شوند یا جانشان را از دست می‌دهند، جزو دهک‌های درآمدی پایین‌‌اند که علاوه بر استفاده از خودروهای تولید داخل یا فرسوده، در زندگی هم تحت فشارهای روحی فراوانی قرار دارند.