سرنوشت مبهم عمران خان؛ دادگاه می‌گوید هزینه‌های زندان او هنگفت است

عمران خان دو سال پیش از قدرت برکنار و به اتهام اختلاس بازداشت و زندانی شد

عمران خان در حال صحبت در دادگاه لاهورــ ARIF ALI/AFP

با گذشت ۹ ماه از بازداشت و زندانی شدن عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان و بنیان‌گذار و رهبر حزب تحریک انصاف، و علی‌رغم محکومیت او به نزدیک به ۳۰ سال زندان، سرنوشت او همچنان مبهم است. از یک طرف مقام‌های حزب تحریک انصاف می‌گویند عمران خان در ماه آوریل آزاد خواهد شد، اما مقام‌های رسمی پاکستان در مورد آزادی یا ماندن عمران خان در زندان اظهارنظر نکرده‌اند. در عین حال، اسناد دادگاه لاهور نشان می‌دهد که نگهداری عمران خان در زندان ادیالا در لاهور ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار روپیه پاکستان (حدود چهار هزار و ۴۰۰ دلار) هزینه دارد و برای محافظت از محل نگهداری نخست‌وزیر پیشین پاکستان تعداد زیادی نیروی امنیتی مشغول به کارند.

اکسپرس تریبون، رسانه پاکستانی، به نقل از اسناد دادگاه لاهور گزارش داد که نگهداری عمران خان در زندان ادیالا، هر ماه یک «صورتحساب هنگفت» روی دست دولت می‌گذارد. در این گزارش آمده‌ است که محل نگهداری عمران خان در زندان ادیالا با یک سیستم مجهز به دوربین‌های مداربسته ویژه مراقبت می‌شود که هر ماه ۵۰۰ هزار روپیه هزینه برمی‌دارد.

در زندان ادیالا حدود هفت هزار زندانی نگهداری می‌شود اما مکان نگهداری عمران خان به صورت ویژه تحت نظارت قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، وعده‌های غذایی عمران خان در یک آشپزخانه اختصاصی و زیر نظر یک متخصص آماده می‌شود و یک افسر پزشک غذا را پیش از مصرف بررسی می‌کند و بعد برای عمران خان سرو می‌شود. یک گروه شش نفره از پزشکان هم برای مراقبت‌های پزشکی در خدمت عمران خان‌اند و یک تیم دیگر به صورت منظم آزمایش‌های موردنیاز را برای کنترل وضعیت سلامتی عمران خان انجام می‌دهد.

از هفت سلول ویژه زندان ادیالا، دو سلول آن در اختیار عمران خان قرار دارد تا فضایی امنی برای او مهیا شود. اکسپرس تریبون می‌افزاید که دسترسی به سلول‌های محل نگهداری عمران خان نیز به‌شدت کنترل‌شده است و افراد برای ورود به مجوزهای ویژه نیاز دارند که تنها در اختیار کارکنان آموزش‌دیده و حرفه‌ای زندان است.

با این حال، حزب تحریک انصاف روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای گفت که زندان ادیالا به یک پزشک اعزامی از بیمارستان شوکت خانم که برای معاینه عمران خان رفته بود، اجازه ملاقات با عمران خان را نداد. این حزب با محکوم کردن این اقدام اداره زندان ادیالا، خواستار دسترسی پزشک اعزامی به عمران خان شد.

در حالی که در زندان ادیالا به ازای هر ۱۰ زندانی یک نیروی امنیتی مشغول به کار است، ۱۵ مامور امنیتی آموزش‌دیده موظف‌اند تا از سلول عمران خان محافظت کنند. به علاوه، سه مامور امنیتی ویژه هم عمران خان را از نزدیک همراهی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سران حزب تحریک انصاف اوت ۲۰۲۳، پس از آنکه عمران خان بازداشت و زندانی شد، با ابراز نگرانی از وضعیت او گفتند که نخست‌وزیر پیشین پاکستان در یک مکان فاقد امکانات بهداشتی نگهداری می‌شود. این در حالی است که اکسپرس تریبون به نقل از اسناد دادگاه لاهور نوشت که «یک مکان مشخص در داخل محوطه زندان برای پیاده‌روی‌های تفریحی عمران خان» اختصاص داده شده‌ و سلول او هم به «دستگاه‌های ورزشی و سایر امکانات اختصاصی» مجهز است که در دیگر سلول‌ها وجود ندارد. بر اساس این گزارش، ده‌ها نیروی پلیس از جمله تکاوران حرفه‌ای هم در اطراف ساختمان زندان ادیالا مستقرند تا هرگونه خطر امنیتی را دفع کنند.

هفتم مارس پلیس لاهور اعلام کرد که هفت فرد مسلح را که نقشه زندان ادیالا را با خود داشتند، بازداشت کرده است. بر اساس اطلاعیه پلیس لاهور، این افراد که شهروندان افغانستان‌اند، قصد داشتند به زندان ادیالا حمله کنند. پلیس لاهور مشخص نکرد این افراد به کدام گروه وابسته‌اند و از حمله به زندان ادیالا چه هدفی داشتند.

عمران خان نهم آوریل ۲۰۲۲ و در پی رای عدم اعتماد مجلس ملی پاکستان از قدرت کنار زده شد. حزب تحریک انصاف روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای به مناسبت دوسالگی برکناری عمران خان از قدرت، ادعا کرد این اقدام با حمایت آمریکا صورت گرفت و یک کودتا علیه دموکراسی در پاکستان بود.

عمران خان پس از برکناری از قدرت، بارها در شهرهای بزرگ پاکستان تظاهرات برگزار کرد، اما دولتی که به نخست‌وزیری شهباز شریف روی کار آمد، او را به ورشکست کردن پاکستان، اختلاس گسترده و ایجاد شکاف سیاسی در جامعه پاکستان متهم کرد. پس از آن، سازمان مبارزه با اختلاس پاکستان عمران خان را در فروش هدایای دولتی ارزشمند که در دوران نخست‌وزیری دریافت کرده بود، متهم دانست و او برای چند روز بازداشت و دوباره آزاد شد. هم‌زمان عمران خان متهم شد که وکلای دادگاه را تهدید کرده است.

اوت ۲۰۲۳، پس از آنکه نقش عمران خان و همسرش بشرا بی‌بی در اختلاس ده‌ها میلیون دلاری پرونده‌ای به نام «قادر تراست» مطرح شد، او طی عملیات ویژه پلیس بازداشت و زندانی شد. از زمانی که عمران خان به زندان افتاد، چند اتهام دیگر از جمله ازدواج غیرقانونی با بشرا بی‌بی و افشای اسناد دولتی محرمانه نیز به او وارد شد و دادگاه لاهور در نهایت او را بابت همه این اتهام‌ها، در مجموع به حدود ۳۰ سال زندان محکوم کرد.

با این حال، لطیف خوسا از رهبران حزب تحریک انصاف، روز دوشنبه در مصاحبه با جیو نیوز، یک رسانه پاکستانی، گفت که عمران خان در ماه آوریل آزاد خواهد شد و قرار نیست این مدت در حبس بماند. خوسا اتهام‌های واردشده به عمران خان را نیز «واهی» دانست.

بیشتر از جهان