اتحاد رهبران جبهه‌های نظامی ضدطالبان: «گروه‌های سیاسی به ما بپیوندند»

رهبران جبهه‌های مقاومت ملی و آزادی افغانستان برای نخستین بار در یک نشست مشترک پیام اتحاد و همبستگی دادند و بر اولویت مبارزه مسلحانه تاکید کردند

رهبران هر دو جبهه نظامی ضدطالبان به اولویت‌دادن به مبارزه نظامی علیه طالبان تاکید کردند- AFP

برای نخستین بار در نزدیک به سه سال گذشته، احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی و ژنرال محمد یاسین ضیا، رهبر جبهه آزادی افغانستان، در یک نشست مشترک از اتحاد و هماهنگی میان این دو جبهه نظامی مخالف طالبان سخن گفتند و بر تداوم و اولویت مبارزه مسلحانه به عنوان تنها راه برون‌رفت افغانستان از وضعیت کنونی تاکید کردند.

درست یک سال پس از آنکه شش تن از اعضای جبهه آزادی افغانستان، از جمله دو فرمانده ارشد آن‌ها، در نبردی سخت با طالبان در دره سالنگ جنوبی، در نزدیکی پایتخت افغانستان، جان باختند، رهبر این جبهه روز شنبه ۲۵ فروردین (۱۳ آوریل) نشستی آنلاین به مناسبت سالگرد جان باختن این مبارزان و قدردانی از ایستادگی نیروهای نظامی مخالف طالبان برگزار کرد که علاوه بر اعضای جبهه آزادی، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان و شماری دیگر از فعالان اجتماعی و سیاسی هم در آن شرکت کردند.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، که در گذشته همواره گفت‌وگو و راه‌حل‌های سیاسی را برای حل معضل افغانستان در اولویت قرار می‌داد، در این نشست برای نخستین بار بر ضرورت مبارزه مسلحانه با طالبان به عنوان تنها راه برون‌رفت از بن‌بست کنونی تاکید کرد و گفت: «طالبان تمامی درهای صلح و گفت‌وگو را بسته‌اند.»

او به دستور اخیر طالبان مبنی بر بستن دفاتر احزاب سیاسی اشاره کرد و افزود: «بستن [دفاتر] احزاب سیاسی و منع فعالیت آن‌ها به‌وضوح نشان داد که طالبان افغانستان را خانه همه افغان‌ها نمی‌دانند و تاریک‌اندیشی طالبان نشان می‌دهد که جز مقاومت مسلحانه راهی باقی نمانده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، محمد یاسین ضیا، رهبر جبهه آزادی افغانستان که خود از نظامیان پیشین است و در سمت‌هایی چون سرپرست وزارت دفاع، رئیس ستاد ارتش و معاون عملیاتی اداره امنیت ملی افغانستان کار کرده است، ضمن تاکید بر مبارزه مسلحانه به عنوان تنها راه‌حل بحران افغانستان، گفت: «سیاسیون کشور سه سال انتظار کشیدند تا زمینه گفت‌وگو با طالبان فراهم و مشکل از راه گفت‌وگو حل‌وفصل شود، اما نشد.»

او از رهبران سیاسی افغانستان که طی سه سال گذشته در چارچوب‌های مختلف، از جمله شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، از یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران افغانستان سخن گفته‌اند، خواست هرچه زودتر به جبهه‌های نظامی ملحق شوند. ضیا تاکید کرد که طالبان اهل گفت‌وگو و مصالحه نیستند و منتظر ماندن برای گفت‌وگو و حل مشکل به طریق سیاسی با این گروه، راه به جایی نمی‌برد.

اتحاد جبهه‌های نظامی و رد شایعات در مورد اختلاف و تنش میان دو جبهه

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، نخستین جبهه مسلحی بود که علیه طالبان اعلام جنگ کرد. شش ماه پس از آن، گروهی به رهبری ژنرال محمد یاسین ضیا، که بیشتر متشکل از نظامیان پیشین افغانستان بود، با نام جبهه آزادی افغانستان اعلام حضور کرد و از همان آغاز بیشتر بر حملات چریکی علیه طالبان متمرکز شد.

در دو سال گذشته هرازگاهی شایعاتی در مورد اختلاف میان این دو جبهه که هدف مشترک دارند، در فضای مجازی منتشر می‌شد، اما رهبران هر دو جبهه که برای نخستین بار در یک نشست مشترک شرکت کردند، این شایعات را رد و بر مشترک بودن هدف، آرمان و نحوه مبارزاتشان تاکید کردند.

احمد مسعود با تاکید بر انسجام و اتحاد میان هر دو جبهه نظامی، این شایعات را کار افراد «منافق» خواند و گفت: «انسجام و هماهنگی ما از هر زمان دیگری بیشتر است و خون شهدا درخت اتحاد ما را آبیاری کرده‌ است.» او گفت که شایعاتی که هرازگاه به نقل از جبهه مقاومت ملی علیه جبهه‌های دیگر از جمله جبهه آزادی افغانستان، منتشر شده، «برنامه و دسیسه دشمن» است.

در همین حال، محمد یاسین ضیا نیز به مشترک بودن راه و هدف هر دو جبهه تاکید کرد و از مردم افغانستان به ویژه گروه‌های سیاسی خواست به این دو جبهه بپیوندند. او گفت که طالبان از اتحاد این جبهه‌ها و نیز همراهی مردم، گروه‌های سیاسی و مدنی و فعالان زن با این جبهه‌ها هراس دارند.

او به بیانیه مشترک اخیر که از طرف هر دو جبهه نظامی و گروه سیاسی متشکل از رهبران سیاسی پیشین و فعالان زن افغانستان در فوریه ۲۰۲۴ منتشر شد، اشاره کرد و گفت: «تنها یک بیانیه مشترک ما برای طالبان هراس ایجاد کرد.» او تاکید کرد که طالبان حتی در میان خانواده‌هایشان حامی ندارند و شمارشان در برابر جمعیت افغانستان اندک است و ایستادگی متحدانه گروه‌های سیاسی و نظامی و مدنی علیه طالبان زوال زودرس حاکمیت این گروه را سبب خواهد شد.

رهبر جبهه آزادی توانایی امنیتی طالبان را به چالش کشید

محمد یاسین ضیا در این نشست به ناتوانی طالبان در تامین امنیت سراسری در افغانستان اشاره کرد و گفت آنچه طالبان در مورد تامین امنیت در افغانستان می‌گویند «ادعایی بیش نیست». او که خود تجربه کار نظامی و اطلاعاتی در دستگاه دولت پیشین افغانستان دارد، افزود که طالبان از داعش برای منافع مختلفشان استفاده می‌کنند.

به گفته ضیا، طالبان از یک سو مدعی سرکوب داعش در افغانستان‌اند و از سوی دیگر از نام داعش برای انتقام‌گیری‌های درون‌گروهی، امتیازگیری از کشورهای غربی به نام مبارزه با تروریسم و تهدید یا معامله با کشورهای همسایه و منطقه استفاده می‌کنند.

ضیا با ارائه مثال‌هایی دراین‌ رابطه، هشدار داد که طالبان در زمینه امنیت افغانستان «بازی خطرناکی» را آغاز کرده‌اند و به‌زودی تروریسم از افغانستان دامنگیر کشورهای منطقه و جهان خواهد شد. او از کشورهای جهان خواست طالبان را نه به‌عنوان یک طرف سیاسی و یک دولت که به عنوان «یک گروه تروریستی» بشناسند و جلو آن بایستند.

در همین حال، رهبر جبهه مقاومت ملی نیز از لابی‌ برخی افراد برای طالبان در دو سال و هشت ماه گذشته سخن گفت و تاکید کرد که طالبان توانایی تامین امنیت و ایجاد یک حکومت و نظام مردمسالار و فراگیر را ندارند.

رهبر جبهه مقاومت ملی از آغاز مبارزات مسلحانه پس از وقفه در ماه رمضان خبر داد و تاکید کرد که این مبارزات به طور مشترک و با انسجام میان جبهه‌های مسلح علیه طالبان ادامه می‌یابند.