طراحی نوآورانه تلفیقی در خدمت اقتصاد عربستان سعودی

عربستان سعودی با تلفیق طراحی مدرن و میراث باستانی این کشور مسیر تازه‌ای در سرمایه‌گذاری می‌گشاید

تصویری از یک مجلس عربی مدرن در عربستان سعودی که گروه فرانسوی «هال هاوس» طراحی کرده است‌- ALULA DESIGN RESIDENCY

 گروه طراحی فرانسوی «هال هاوس» به عربستان سعودی سفر کرده است تا اجرای طرح «هاوس دری» (Haus Dari) را آغاز کند؛ نوعی محل دورهم‌نشینی مدرن به سبک مجلس عربی (مکان جلوس/اتاق یا فضایی که برای جلسات اجتماعی، گفت‌وگو، استراحت و ملاقات، پوشیده از فرش‌ و پشتی‌های زیبا) با الگوبرداری از تپه‌های شنی. از تصمیم‌گیری تا به نتیجه رسیدن و تبدیل این ایده و طرح به واقعیت، شش هفته طول کشید.

این شرکت در سال ۲۰۲۰ به همت زاکاری بخاری، سمی برنوسی، تدی سانچز و عبدالله نیانگ آغاز به کار کرد. مشخصه طرح‌های این گروه تلفیق پیشینه‌های متنوع متاثر از مد، هنر و معماری فرهنگ هیپ‌هاپ (رنگ‌های جسورانه، طرح‌های خلاقانه و اشکال‌ منحصربه‌فرد) است. بوخاری می‌گوید: «ما از صنعت تولید در عربستان سعودی چیزی نمی‌دانستیم و این یک چالش بود اما در پایان، هم ما درباره آن‌ها چیزهایی یاد گرفتیم و هم آن‌ها درباره ما.»

به گزارش یاهو، «هال هاوس» این هفته به عنوان بخشی از گروه هنر و صنایع خلاق کمیسیون سلطنتی شهر باستانی العلا در میلان ایتالیا حضور داشت تا نمونه‌های اولیه طراحی اقامتگاه العلا را به نمایش بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همکاری این طراحان نوآور و پیشرو با صنعت تولید عربستان سعودی بستری برای ایجاد صنایعی جدیدتر در اقتصاد عربستان سعودی است.

مجموعه‌ برنامه‌ها، فعالیت‌ها و پروژه‌های مرتبط با طراحی صنعتی، هنری و معماری بخشی کوچک اما مهم در راهبرد دولت عربستان سعودی برای رشد و تنوع اقتصادی این کشور است که در راستای چند هدف اقتصادی «چشم‌انداز ۲۰۳۰» از جمله افزایش سهم بخش خصوصی در تولید ناخالص داخلی به ۶۵ درصد و افزایش سهم صادرات غیرنفتی از ۱۶ به ۵۰ درصد و البته سایر اهداف قرار می‌گیرد.

البته مشخص نیست که دولت عربستان سعودی در این بخش چقدر سرمایه‌گذاری کرده است اما طبق گزارش سال ۲۰۲۳ وضعیت صنعت مد در عربستان سعودی، این صنعت در این سال ۱.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده و به ایجاد ۲۳۰ هزار شغل کمک کرده است.

نورا البادل،‌ مدیر اجرایی هنر و صنایع خلاق در کمیسیون سلطنتی العلا، گفت: «ما در کنار طراحان محلی و بین‌المللی و جوامع هنری و طراحی جهانی کار می‌کنیم تا الهام‌بخش نسل جدیدی از طراحان خلاق و نوآور باشیم و اقتصاد صنعت طراحی را نیز همسو با برنامه‌‌های بلند‌پروازانه چشم‌انداز ۲۰۳۰ پیش ببریم.»

 طبق توضیحات او، تاسیس کمیسیون معماری و طراحی وزارت فرهنگ در سال ۲۰۱۸ یک نیرو محرکه واقعی در موج جدید سرمایه‌گذاری‌ها بوده و عربستان سعودی در حال حاضر بخشی به نام «طراحی شکوفا» دارد که از میراث هنری و صنایع دستی‌ آن نشات گرفته است.

یکی از اقدام‌هایی که برای نشان دادن ظرفیت و توانمندی‌های عربستان سعودی در زمینه طراحی انجام شد، ارائه جایزه طراحی العلا در هفته طراحی پاریس در سال ۲۰۲۳ بود.