طالبان خبرنگاران سه شبکه رادیویی را به دلیل تماس تلفنی با شنوندگان زن بازداشت کرد

مرکز خبرنگاران افغانستان از طالبان خواست خبرنگاران بازداشت شده را بدون قید و شرط آزاد کند

مجری یکی از شبکه‌های رادیویی در افغانستان در حال پخش زنده-AFP

اداره امر به معروف و نهی از منکر رژیم طالبان، خبرنگاران سه شبکه رادیویی در استان خوست در شرق افغانستان را به اتهام پخش موسیقی و تماس با شنوندگان زن بازداشت کرد. مرکز خبرنگاران افغانستان، در اطلاعیه‌ای، ضمن محکوم کردن این اقدام، از اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان خواست افراد بازداشت شده را فوری و بدون قید و شرط آزاد کند. در اطلاعیه مرکز خبرنگاران افغانستان آمده‌است: «اسماعیل سعادت، خبرنگار رادیو ناز، وحیدالله معصوم خبرنگار رادیو اقراء و احسان‌الله تسل خبرنگار رادیو اولس غگ (صدای مردم) روز دوشنبه ۳ ثور، حدود ساعت ۱۰ پیش از ظهر به وقت محلی به اداره امر به معروف احضار و سپس بازداشت شدند.» این نهاد به نقل از منابعی در خوست گفت که طالبان ابتدا مسئولان این شبکه‌های رادیویی را به بهانه شرکت در یک نشست احضا کرده بود، اما به دلیل حضور نیافتن مسئولان این سه رسانه، سه خبرنگار به جای آنان بازداشت شدند.

 اسماعیل سعادت، وحیدالله معصوم  و احسان‌الله تسل، خبرنگاران بازداشت شده در خوست-مرکز خبرنگاران افغانستان
 

اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در خوست، بازداشت این خبرنگاران را تایید کرده ‌است. مسئولان طالبان در این اداره گفتند که به رسانه‌ها توصیه شده بود تا از پخش موسیقی، برنامه‌هایی با پس زمینه موسیقی و تماس تلفنی با زنان در برنامه‌های تفریحی خودداری کنند، اما سه شبکه رادیویی در خوست از این دستور سرباز زدند و به پخش موسیقی و تماس با شنوندگان زن ادامه دادند.

اداره امر به معروف طالبان در خوست افزود، افراد بازداشت به دلیل نقض قوانین طالبان به دادگاه معرفی خواهند شد.

مرکز خبرنگاران افغانستان در اطلاعیه‌ای در پاسخ به اقدام طالبان در خوست نوشت: «احضار و بازداشت خبرنگاران و یا نمایندگان رسانه‌ها در خوست را بخاطر فراهم کردن زمینه تماس تلفنی دختران با رسانه‌ها و یا به خاطر نشر موسیقی در پس زمینه برنامه‌ها، اقدامی غیر قانونی و خلاف قانون رسانه‌های همگانی می‌دانیم و خواستار آزادی هر چه زودتر و بدون قید و شرط این خبرنگاران هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی از افزایش مداخله طالبان در امور کاری رسانه‌ها و خبرنگاران افزود: «بر مبنای قانون رسانه‌های همگانی که حکومت طالبان نیز آن را قابل اجرا دانسته است، خبرنگاران در انجام کارهای حرفه‌ای خود آزاد هستند و مسؤلان نباید در کار آنها محدودیت خلق کرده و یا آنان را تهدید کنند.»

طالبان پس از بازگشت به قدرت در اوت ۲۰۲۱، محدودیت‌های زیادی روی رسانه‌ها وضع کرد و به همین دلیل، نزدیک به ۵۰ درصد از رسانه‌ها از فعالیت بازماندند و صدها تن از خبرنگاران، مجریان برنامه‌های تلویزیونی و سینماگران افغانستان را ترک کردند و به کشورهای مختلف پناه بردند. وزارت اطلاعات و فرهنگ به رهبری خیرالله خیرخواه، وزارت امر به معروف و نهی از منکر به رهبری محمد خالد حنفی و اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان به رهبری عبدالحق وثیق، سه نهادی است که بر فعالیت رسانه‌ها کنترل و نظارت می‌کنند. این سه نهاد با وضع محدودیت‌ها، پخش و نشر سریال، فیلم، موسیقی، حتی موسیقی پس زمینه، انتشار محتوای انتقادی و مصاحبه با منتقدان طالبان را در رسانه‌های داخلی افغانستان منع کردند. از زمان بازگشت طالبان به قدرت، ده‌ها تن از مسئولان رسانه‌ها، خبرنگاران و تهیه کنندگان برنامه‌های تلویزیونی به اتهام نقض قوانین طالبان بازداشت، تهدید و زندانی شده‌اند.

هفته گذشته، کمیسیون رسانه‌های طالبان به رهبری خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ رژیم این گروه اعلام کرد که فعالیت دو شبکه تلویزیونی به نام‌ها بریا متعلق به گلبدین حکمتیار و نور متعلق به صلاح‌الدین ربانی، به دلیل نقض قوانین وضع شده متوقف شده‌ است.

براساس قوانین وضع شده طالبان برای رسانه‌ها، زنان باید با پوشیدن ماسک و پوشاندن کامل موها و دست‌های خود به رسانه‌ها حاضر شوند و رنگ لباس شان نیز باید سیاه باشد. این محدودیت‌ها باعث شد رسانه‌های افغانستان از حضور مجریان و گویندگان زن خالی شوند و تعداد اندکی از مجریان با قوانین وضع شده به کار ادامه دادند.

با وجود اعتراض گسترده به قوانین وضع شده از سوی طالبان در داخل و بیرون از افغانستان، مقام‌های این گروه نه تنها در این قوانین تعدیل اعمال نکردند که با وضع محدودیت‌های جدید، روند اطلاع‌رسانی و دسترسی به اطلاعات را در افغانستان دشوارتر می‌سازند. هرچند در قوانین وضع شده طالبان، در مورد تماس تلفنی شنوندگان زن با مجریان برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی چیزی گفته نشده‌است، اما برخی فرماندهان و مقام‌های محلی طالبان، به صورت خودسرانه روی رسانه‌های محلی قیوداتی در این زمینه وضع کرده‌اند. پس از آنکه آموزش و اشتغال زنان و دختران در افغانستان منع شد و مدارس بالای کلاس ششم به روی دختران مسدود شد، بسیاری از رسانه‌های تصویری و شنیداری برای دختران و زنان برنامه‌های آموزشی راه‌اندازی کردند. به نظر می‌رسد منع تماس تلفنی شنوندگان زن با رسانه‌ها برای ایجاد اختلال در برنامه‌های آموزشی این رسانه‌ها است.

بیشتر از جهان