واشنگتن پست: رامین یکتاپرست به دستور سپاه حمله به کنیسه یهودیان را رهبری کرده است

مقام‌های امنیتی آلمان ابزار اطمینان کردند که حمله به کنیسه به دستور سپاه پاسداران انجام شده است

به گزارش واشنگتن‌‌پست، رامین یکتاپرست متهم است که از تهران و به دستور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حمله‌ای را علیه کنیسه یهودیان در شهر «اسن» آلمان رهبری کرده است.

شلیک دو گلوله به در شیشه‌ای یک کنیسه در آلمان در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲ به دست فردی با کلاه‌ایمنی موتور بر سر که چند ثانیه‌ روی دوربین‌های امنیتی در تاریکی شب دیده شد، ظن دخالت ایران را در عملیات‌هایی در آلمان، افزایش داده است.

نخستین گلوله‌های این حمله در شیشه‌ای این کنیسه قدیمی را در شهر اسن در شمال غرب آلمان شکست و گلوله سوم به چارچوب فلزی در اصابت کرد.

اوری کافمن، مدیر مرکز فرهنگی یهودیان، در اوایل سال جاری میلادی در اشاره به حمله نوامبر گذشته گفت: «این یعنی تشدید حملات. اینکه به ساختمان شلیک کنند، واقعا تکان‌دهنده است.»

به گفته پنج مقام امنیتی آلمان و دو مقام اطلاعاتی غربی، فرد مظنون در سازماندهی این حمله «رامین یکتاپرست» است؛ از رهبران گروه موتور‌سیکلت‌‌سواران «فرشتگان دوزخ» (Hells Angels) که به اتهام قتل در آلمان تحت تعقیب است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرویس‌های امنیتی آلمان این حمله را اقدامی در محدوده افزایش فعالیت‌های رژیم جمهوری اسلامی ایران علیه اهداف یهودی و نیز مهاجران ایرانی در آلمان، ارزیابی می‌کنند.

این ارزیابی، با افزایش گزارش‌های تهدید به ترور و آدم‌ربایی جمهوری اسلامی ایران در اروپا و ایالات متحده، مطابقت دارد. تحلیلگران می‌گویند که تهران در حالیکه در داخل با اعتراضات مواجه است، به طرز فزاینده‌ای به حمله به آنچه «تهدید خارجی» علیه رژیم ارزیابی می‌کند، می‌پردازد و برای منکر شدن دخالت خود، از باندهای جنایتکار استفاده می‌‌کند.

برخی در آلمان از دولت می‌خواهند که با قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سیاه تروریستی، گسترش تحریم‌ها و بستن یک مسجد جنجالی که به گفته سازمان اطلاعات آلمان کانون فعالیت‌های جاسوسی است، قوی‌تر عمل کند.

با این حال، مقام‌های آلمان و برخی در اتحادیه اروپا تمایلی به انجام اقداماتی ندارند که ممکن است دریچه دیپلماسی را در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده درباره برنامه هسته‌ای تهران ببندد.

وزیر خارجه آلمان پیش‌تر گفته بود که هیچ مبنای قانونی برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران وجود ندارد. با این حال، برخی از سیاستمداران و تحلیلگران معتقدند که با تمرکز بیشتر بر فعالیت‌های سپاه پاسداران در خارج از ایران مانند حمله به کنیسه «اسن»، می‌توان مبنای قانونی برای این اقدام یافت.

مقام‌های امنیتی آلمان ابرازاطمینان کردند که حمله به کنیسه اسن، به دستور سپاه پاسداران انجام شده است. یکی از مقام‌های امنیتی آلمان که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست، این اقدام را «تروریسم دولتی» خواند.

در همان شب حمله به کنیسه یهودیان، یک کوکتل مولوتف نیز به مدرسه‌ای در کنار کنیسه‌ای در شهر بوخوم آلمان پرتاب شد. مظنون آن حمله یک ایرانی-آلمانی ۳۵ ساله به نام بابک جی بود که پس از دستگیری، مشخص شد که با یکتاپرست در ارتباط بوده است.

یک مقام امنیتی گفته است که تلفن همراه این فرد را بررسی کردیم و فهمیدیم که او با افراد بیشتری در ارتباط بوده است. به عبارت دیگر، یک ساختار شبکه‌ای و یک فرد در ایران با او ارتباط داشتند.

رامین یکتاپرست که به اتهام قتل تحت پیگرد است، سال ۲۰۲۱ که پرونده قتل به دادگاه رفت، به ایران گریخت و در حساب اینستاگرامی خود استوری‌هایی با تصاویر خودروهای لوکس منتشر می‌کرد. او در یکی از ویدیوها که اکنون حذف شده است، می‌گوید: «از آنجایی که هیچ معاهده استردادی بین ایران و آلمان برقرار نیست، هیچ راهی برای اینکه مرا قانونی از ایران خارج کنند، وجود ندارد.»

ماتئو لویت، مقام سابق امنیتی ضدتروریسم آمریکایی، می‌گوید از ۱۲۴ توطئه خارجی شناخته‌شده تهران از سال ۱۳۵۷ تاکنون، ۱۲ مورد در آلمان بوده و پنج مورد آن در دو سال گذشته رخ داده است.

وزارت کشور آلمان ماه گذشته در پاسخی کتبی به یک پرسش پارلمانی، گفت که ماموران اطلاعاتی نیروی قدس سپاه پاسداران «فعالیت‌های جاسوسی گسترده» خود را، به‌ویژه با هدف گرفتن طرفداران اسرائیل و یهودیان، افزایش داده است.

ندا سلطانی، کنشگر مقیم برلین، گفت که مقام‌های برلین به سه تن از دوستانش در مورد تهدید خاصی در ارتباط با امنیت آنان، هشدار داده‌اند. سازمان اطلاعات داخلی آلمان نیز به آلمانی‌-ایرانی‌هایی که در تظاهرات علیه حکومت شرکت می‌کنند، درباره خطرات بازگشت به ایران هشدار داده است. این تهدیدها و هشدارها باعث افزایش درخواست‌ها از آلمان برای تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ شده است که امید نوری‌پور، رهبر حزب سبز‌، آن را «لانه جاسوسی مرکزی» جمهوری اسلامی ایران نامیده است.

بیشتر از جهان